Významný kardinál v Rímskej kúrii prirovnal terajšiu teologickú debatu v Nemecku k takej, ktorá prebiehala v nacizme. Tamojší biskupi sú zdesení a žiadajú ospravedlnenie.
Popredný kardinál v Rímskej kúrii Kurt Koch kritizoval kontroverznú synodálnu cestu (Synodaler Weg) v Nemecku. Ide o iniciatívu tamojšej biskupskej konferencie a Ústredného výboru nemeckých katolíkov. Ich návrhy a idey sú podobné teologickej debate, ktorá prebiehala počas nacistickej doby, povedal pre denník Die Tagespost:
“Znepokojuje ma, že popri zdrojoch zjavenia z Písma a Tradície sa prijímajú aj nové zdroje; a desí ma, že sa to deje opäť v Nemecku. Lebo tento fenomén existoval už počas národno-socialistickej diktatúry, keď takzvaní nemeckí kresťania [Deutschen Christen, pozn. red.] videli nové Božie zjavenie v krvi a pôde a vo vzostupe Hitlera.”
Ako dodal, takzvaná Bekennende Kirche (doslova Vyznávajúca cirkev), teda cirkevné hnutie protestantov proti snahe o zosúladenie cirkvi a nacizmu, vtedy reagovala Barmenskou teologickou deklaráciou v roku 1934. Z tohto dokumentu kardinál Koch citoval:
„Odmietame falošné učenie, že Cirkev môže a musí ako zdroj ohlasovania okrem a vrátane tohto jediného Božieho Slova uznať aj iné udalosti a sily, formy a pravdy ako Božie zjavenia.“
Švajčiarsky prelát stojí na čele vatikánskeho Dikastéria na podporu jednoty kresťanov.
Nemecká biskupská konferencia na to reagovala „so zdesením“. Je to „teologická diskvalifikácia“ a „úplne neprijateľné vykoľajenie”, sťažoval sa jej predseda biskup Georg Bätzing. Predstaviteľ Kúrie sa podľa neho snaží delegitimizovať synodálnu cestu, preto od neho očakáva verejné ospravedlnenie. Kardinálovi do Ríma odkázal, že synodálnu cestu nezastaví:
„Ako to už v prípade kardinála Kocha býva, vyjadrenia hovoria o čistom strachu, že niečo je v pohybe. Ale môžem sľúbiť, že sa niečo stane. A kardinál Koch to takýmito vyhláseniami určite nedokáže zastaviť.“
Kardinál Koch obvinenie odmieta
Kardinál Kurt Koch takúto interpretáciu nepripustil. V rozhovore pre denník odpovedal všeobecne na otázku: Môžu pocit a takzvaný Zeitgeist (doslova duch doby) zmeniť učenie cirkvi? A dodal:
„V žiadnom prípade som tým neporovnával synodálnu cestu s mentalitou ‚nemeckých kresťanov‘ a ani som ich nechcel porovnávať. Tak ako takzvaní nemeckí kresťania, chvalabohu, nereprezentovali všetkých nemeckých kresťanov, moje vyhlásenie v žiadnom prípade nemyslelo všetkých členov synody, ale iba tých kresťanov, ktorí podporujú tvrdenie formulované v otázke. A dúfam, že budem môcť naďalej predpokladať, že toto tvrdenie nie je názorom synodálnej cesty.“
Nemecká cirkev ide svoju synodálnou cestou
Kontroverzná synodálna cesta v najpočetnejšej európskej krajine vyvoláva nepokoj a polemiku v celej univerzálnej cirkvi, o čom sme písali v sérii článkov. Objavujú sa návrhy, ako prijímanie žien do kňazstva, kontrola biskupov, znižovanie ich autority, zrušenie celibátu a zásadné spochybňovanie sviatostnej služby.
Tamojší kňaz Achim Buckenmaier, ktorý učil na pápežskej univerzite v Ríme, v nedávnom rozhovore pre Štandard povedal, že v katolíckej cirkvi v jeho domovine je schizma medzi plateným profesionálnym katolicizmom a každodennou vierou ľudí v malých farnostiach. Nafúknutý cirkevný aparát je podľa neho čoraz frustrovanejší z vlastnej neefektívnosti:
„Veľká časť kritiky namierenej na biskupov a kňazov pramení zo skutočnosti, že úrad sa chápe nesprávne ako rozhodovacia právomoc. Potom je jasné, že ju chcú aj iní, laici, ženy… Musíme nielen povedať správne veci, ale takisto žiť inak. Kritizujem veľa vecí zo synodálnej cesty, ale bez sebakritiky to nejde.“