Drucker: Slovenskí štvrtáci v matematike zaostávajú

Medzinárodná štúdia TIMSS ukázala, že výsledky žiakov na Slovensku sú dlhodobo ovplyvnené ich socioekonomickým zázemím.

ZŠ Tomášikova v Košiciach otvorila dve triedy pre žiakov z Ukrajiny Ilustračný obrázok. Foto: František Iván/TASR

Slovenskí štvrtáci v porovnaní s krajinami EÚ a Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) v matematike významne zaostávajú. V prírodných vedách je ich výkon na rovnakej úrovni ako priemer týchto krajín.

Vyplýva to z medzinárodnej štúdie TIMSS (Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied). Potvrdila sa opäť súvislosť medzi socioekonomickým zázemím žiaka a jeho výsledkami.

Do štúdie sa v máji 2023 zapojilo 162 slovenských základných škôl a takmer 4790 žiakov, uvádza odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVM) SR.

„Výsledky slovenských žiakov v matematike a prírodných vedách ukazujú, že stále máme čo doháňať v porovnaní s krajinami EÚ a OECD,“ zhodnotil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas).

Taktiež zdôraznil, že „tento výsledok nás motivuje k tomu, aby sme posilnili podporu deťom z rôznych sociálno-ekonomických prostredí a zabezpečili, že každý žiak bude mať rovnaké šance na kvalitné vzdelanie.“        

V matematike v cykle z roku 2023 dosiahli žiaci na Slovensku porovnateľné výsledky ako v cykloch v roku 2019 a 2011, ale v porovnaní s rokmi 2015 a 2007 sa ich skóre podľa rezortu školstva významne zlepšilo.

Porovnanie s priemerným výsledkom krajín EÚ a OECD však podľa ministerstva ukazuje jasne horší výsledok slovenských žiakov v každom sledovanom období. V prírodných vedách dosiahli slovenskí žiaci v cykle v roku 2023 porovnateľné výsledky ako v rokoch 2019, 2015 a 2007.

No v porovnaní s cyklom z roku 2011 ukázal významne horšie dosiahnuté skóre.

Štúdia zároveň opäť potvrdila, že socioekonomické zázemie má na Slovensku stále silný vplyv na vzdelávanie a výsledky žiaka.

TIMSS vychádza z učebných osnov a hodnotí, v akom rozsahu sa odzrkadľujú vo vedomostiach žiakov v konkrétnych oblastiach. Testové úlohy sú hodnotené na základe získaných poznatkov žiakov, cez ich schopnosť vedomosti aplikovať až po zdôvodnenie výsledku. Národným koordinačným centrom výskumu v SR je Národný inštitút vzdelávania a mládeže.

V školskom roku 2022/2023 sa na Slovensku uskutočnil ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie TIMSS, ktorá sa uskutočňuje pod záštitou IEA (Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania).

Do testovania TIMSS 2023 sa zapojilo viac ako 359-tisíc žiakov z 59 krajín a šiestich samostatných geografických regiónov sveta. Slovenskí žiaci štvrtých ročníkov sa na štúdii zúčastnili piaty raz. V predchádzajúcich troch cykloch boli testovaní žiaci ôsmych ročníkov.

(tasr)


Skládky komunálneho odpadu sú na Slovensku bežné, prevádzkovatelia niektorých však pri svojej činnosti nie vždy dodržiavajú zákony. Skládka v Iži navyše stála miesto dnes už exministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuela Vlčana, ktorý bol jej…
Prejsť na článok