Tvorcom sa nepodarilo vytvoriť ani poctivý tuctový seriál, ani dielo hodné Tolkiena a jeho fanúšikov. Zdá sa, že seriál postupne nebude mať kto pozerať.
Keď po prvých dvoch častiach mnohí komentátori vrátane mňa písali kritické recenzie na seriál Pán prsteňov: Prstene moci, niektorí čitatelia tvrdili, že na hodnotenie je príliš skoro. Do dnešného dňa bolo zverejnených celkovo šesť častí a ja by som chcel na základe nich moje prvotné hodnotenie upraviť. V prvej recenzii som tvorcom seriálu vyčítal, že im ide len o peniaze, čoho výsledkom je tuctový seriál. Po zhliadnutí ďalších štyroch častí sa mi však žiada dodať, že sa im nepodarilo vytvoriť ani poctivý tuctový seriál. S novým Pánom prsteňov je to ešte horšie.
Ešte predtým, než sa pokúsim obhájiť moju tézu, musím priznať, že od napísania prvej recenzie ma trápilo, že som v nej zabudol spomenúť jednu dôležitú vec, ktorá sa skutočne podarila. Tou vecou sú scenérie. Tie sú až na zopár prípadov veľmi podarené, často skutočne nádherné. A to nielen v prípade Númenoru, ktorý sa všade skloňuje. Zaujímavo je vykreslená aj Moria, príroda v Južných krajoch (ktorým tvorcovia mohli vymyslieť trochu originálnejší názov), veľmi pekné zábery sú aj pri inak zbytočnej scéne, kde vidíme putovanie chlponohých, či pri rôznych menších scénach, ako napríklad tá, ktorú môžete vidieť nižšie.
Bohužiaľ, ostatné veci, ktoré som vtedy pomenoval, pretrvávajú. Vrcholom vtieravej diverzity bolo, keď v šiestej epizóde Adar, teda akýsi Sauronov služobník a vodca ohyzdov, počas svojho príhovoru k nim hovorí, že sú bratia a sestry. Už pri trpasličích ženách mnohým vstávali vlasy dupkom. Oslovovanie ohyzdov sestry je však priveľa aj na tých najtolerantnejších. Rovnako pretrváva problém zobraziť ženy ako ženy, ale o tom už reč bola, preto sa posuňme ďalej.
To, čo ukázali ďalšie štyri časti, je, že seriál z prostredia Pána prsteňov je strašne nudný. Po prvých dvoch častiach som sa obával, že seriál bude len o jaskynných troloch, morských príšerách a všelijakej inej hávedi, ktorú bude Galadriel zabíjať na počkanie, aby nasýtila chúťky moderného diváka, ktorý sa rád nechá fascinovať zlom, obzvlášť, ak pri tom budú využité najnovšie počítačové efekty. Dnes sa však zdá, že tvorcovia nezvládli ani to a seriál neuspokojí tak Tolkienových fanúšikov, ako ani fanúšikov moderných fantasy seriálov typu Hra o tróny či filmov od spoločnosti Marvel.
Hlavným dôvodom je predovšetkým veľmi slabý scenár. Ten je veľmi rozvláčny a zároveň v mnohých prípadoch aj nelogický. Výsledkom je príbeh, kde sa veľmi dlho nič nedeje a potom sa odrazu všetko vyrieši veľmi rýchlo, pričom v mnohých prípadoch tu absentuje základná logika. Tých príkladov je veľa a vyskytujú sa v každej dejovej línii, no jednoznačne najviac ich nájdeme v prípade chlponohých. Tých som v prvej recenzii chybne označil za hobitov. Tak či onak, ich dejová línia je totálne nezaujímavá a človek sa po dopozeraní seriálu vždy pýta, prečo to tam tvorcovia vlastne dali. A to jednak preto, že sa v nej skoro nič zaujímavé nedeje, keďže poslednou vzrušujúcou vecou tu bolo objavenie akéhosi muža, ktorý spadol z nebies, čo sa však odohralo ešte na začiatku druhej epizódy. Alebo preto, že ak sa niečo deje, tak je to väčšinou len nejaká nelogická akože akčná scéna, ktorá nijako nerozvíja dej.
Napríklad deň pred migrovaním všetci chlponohí spievajú pieseň o tom, akí sú súdržní („nikto nezíde z cesty a nikto nepôjde sám“), a na druhý deň nechajú Nori s jej rodinou samých v divočine, lebo na nich vraj nemôžu čakať. Tak načo deň predtým spievali tú pieseň? Alebo scéna, kde si muž, ktorý spadol z neba, ošetruje zranenú ruku v akomsi ľadovom kúpeli, keď vtom k nemu pristúpi Nori a tú ruku mu úplne nepochopiteľne chytí, pričom jej ruka, samozrejme, primrzne k tej jeho. Niečo sa tu, zdá sa, črtá, keďže v piatej epizóde sme videli chlapíka, ktorého niektorí recenzenti posmešne nazývajú Eminem, ako si obzerá jamu, kde spadol muž z nebies, a zjavne ho ide hľadať. No prečo sa „Eminem“ objavil až v piatej časti a my sme medzitým museli v štyroch predchádzajúcich epizódach sledovať totálne nezaujímavú dejovú líniu? Aspoňže v šiestej časti nás tvorcovia ušetrili pohľadu na nič nerobiacich chlponohých. Možno aj preto bola táto časť najzaujímavejšia.
Podobne je na tom Númenor, kde musíme počas troch epizód sledovať, či sa Galadriel podarí presvedčiť tamojšiu kráľovnú, aby vyplávala spolu s ňou do Stredozeme, až napokon v piatej časti zistíme, že z Númenoru odišli len tri malé lode s tristo vojakmi. S takouto armádou ide númenorská kráľovná do Stredozeme bojovať proti Sauronovi? Veď by ju tam zabila prvá väčšia skupina ohyzdov, na ktorých by natrafila.
Podobne je to s ľuďmi z Južných krajov. Ich konflikt s ohyzdmi pre akýsi meč sa naťahuje cez štyri časti a keď k nemu konečne dôjde, celú armádu rozbije sám elf Arondir. Keď dôjde k boju druhýkrát a ohyzdi ľudí, z ktorých väčšinu tvoria, zdá sa, ženy, deti a starci, konečne dostanú, sa na scéne z ničoho nič objavia cválajúci Númenorčania. Ako však Galadriel spolu s kráľovnou regentkou vedia, že ohyzdi práve v akejsi malej, bezvýznamnej osade niekde v Stredozemi masakrujú celú dedinu? Tri časti sme sledovali, ako sa Númenorčania odhodlávajú vyplávať do Stredozeme, a teraz nie je čas ani na to, aby bolo divákovi vysvetlené, ako sa Galadriel s regentkou dozvedeli, kde presne majú zaútočiť?
Durin, Elrond, Celebrimbor a Gil-Galad, to je opäť rozvláčny „boj“ o mithril, ktorý sa ťahá cez niekoľko epizód a opäť sa skončí nelogicky. Elrond kráľovi odmieta prezradiť, že trpaslíci našli mithril, lebo Durinovi odprisahal, že to nikomu nepovie. No scenár je napísaný tak nešikovne, že všetci vrátane Gil-Galada vedia, že trpaslíci ho našli. Dilema, zrada priateľa alebo záhuba vlastného ľudu, ktorá sa tu akože mala odohrať, sa preto vôbec neuskutočnila. Navyše, Elrond potom sám od seba ukáže kúsok mithrilu Celebrimborovi. Tak o čom potom bola scéna, kde to kráľovi nechcel povedať? Akoby to nebolo málo, Elrond vzápätí poprosí Durina o pomoc, lebo bez mithrilu vraj všetci elfovia umrú, na čo mu Durin odpovie, že dobre, že on to s otcom nejako vybaví. Takže sme štyri časti sledovali, ako sa trpaslíci snažia pred elfmi ukryť svoje najväčšie bohatstvo len preto, aby im ho napokon Durin len tak prisľúbil? A to všetko bez nejakého dejového zvratu. Prosto len tak, že si kamoš. Navyše, to nikto nevysvetlí takýto obrovský zvrat v Tolkienovej mytológii, kde boli elfovia vždy nesmrteľní, a v druhom veku, kde sa dej seriálu odohráva, sú na vrchole svojej moci?
Nič z toho nebaví ani Tolkienových fanúšikov, ani fanúšikov moderných seriálov typu Hra o tróny, čo dávali obe skupiny jasne najavo v recenziách či komentároch k seriálu. Niečo možno zmení posledná, šiesta epizóda, v ktorej už konečne došlo na boj, pričom nechýbala spomínaná fascinácia zlom, teda odsekávanie hláv, usmrcovanie nevinných, zobrazenie bolesti pri ošetrovaní zranení a napokon aj výbuch sopky, ktorý rozmetá celú dedinu. Po štyroch nezaujímavých častiach si konečne prišli na svoje aspoň milovníci akcie. Aj keď ani tu si tvorcovia neodpustili čudné scény, akou je napríklad tá, keď vybuchne sopka a Elendil beží v ústrety nebezpečenstvu, aby ochránil kráľovnú, pričom jeho syn Isildur pojašene pobehuje po lúke a hľadá svojho koňa.
V tieto dni sa mnohí, ktorí si službu Prime video predplatili na prvý mesiac, rozhodujú, či predplatné ponechať alebo ho zrušiť. Tolkienovi fanúšikovia po prvých šiestich epizódach asi nevidia veľkú nádej, že by za svoje peniaze videli niečo, čo pohladí ich dušu. Najmä po tom, čo Adar v poslednej epizóde relativizuje dobro a zlo, keď tvrdí, že aj ohyzdi majú právo mať svoj domov. Ostáva nám len dúfať, že scéna v ktorej Halbrand odhaľuje Galadriel svoje city, sa obmedzí len na boj po boku elfskej veliteľky a neprerastie v niečo väčšie.
Na druhej strane, fanúšikovia akčných seriálov majú po poslednej časti nádej, že seriál Pán prsteňov konečne prinesie to, čo očakávali. Obzvlášť, ak sa tvorcom podaril aj prekvapivý záver, ktorý láka diváka zapnúť si aj ďalšiu časť. Ale ak sa v ďalších epizódach tento trend nepotvrdí, seriálu Pán prsteňov hrozí, že oň stratí záujem veľká väčšina divákov aj z tohto tábora.
Ak by k tomu došlo, pre najdrahší seriál v histórii by to znamenalo, že postupne príde nielen o fanúšikov, ale aj o divákov.