Cenový strop na ruskú ropu: Kremeľ zhromažďuje flotilu tankerov

Európske embargo na ruskú ropu po mori sa blíži, rovnako ako cenový strop z dielne štátov G7. Aktivity na trhu s ropnými tankermi však naznačujú, že Rusko by sa mohlo dôsledkom sankčného mechanizmu z veľkej časti vyhnúť.

Ropný tanker, ilustračná snímka. Foto: Pixabay Ropný tanker, ilustračná snímka. Foto: Pixabay

Skupina siedmich najvyspelejších ekonomík sveta sa ešte minulý mesiac dohodla na nových sankciách, ktoré by mali obmedziť príjmy do ruskej štátnej pokladnice. Cenový strop na ruskú ropu má začať platiť od 5. decembra, v deň, keď EÚ zakáže import ruskej ropy po mori. Problémom je, že Únia v rámci prijatých opatrení zakazuje európskym spoločnostiam poisťovať akékoľvek ruské námorné dodávky.

Hlavní aktéri svetového ropného priemyslu sa preto obávajú, že takýto krok by mohol ochromiť obchod na celom svete. Podľa agentúry Bloomberg tlačia na to preto, aby sa ruským spoločnostiam umožnil prístup k službám EÚ, najmä k poisteniu, s cieľom zabrániť ďalšiemu prudkému nárastu cien a narušeniam dodávateľského reťazca. Opatrenie krajín G7 by im to umožniť malo. Aby však prepravcovia mohli tieto služby využiť, budú musieť akceptovať schválený cenový strop na ruskú ropu.

„Cenový strop by po jeho zavedení umožnil európskym prevádzkovateľom vykonávať a podporovať prepravu ruskej ropy do tretích krajín za predpokladu, že jej cena zostane pod vopred stanoveným ‚stropom‘. To pomôže ďalej znížiť príjmy Ruska a zároveň zachovať stabilitu svetových energetických trhov prostredníctvom pokračujúcich dodávok,“ píše sa na stránkach Európskej komisie.

https://standard.sk/235368/zastropovanie-cien-ruskej-ropy-najsilnejsi-nastroj-na-vyliecenie-inflacnej-bolesti-alebo-smiesny-napad/

Rusko by plán mohlo obísť. Zhromažďuje flotilu

Napriek tomu, že diskusie medzi Spojenými štátmi a poisťovacími, obchodnými a prepravnými spoločnosťami zmiernili obavy týkajúce sa ich vystavenia sankciám, všetky strany si teraz uvedomujú, že Rusko môže plán do veľkej miery obísť vlastnými loďami a službami, píše Reuters.

Moskva totiž podľa najnovších informácií agentúry Bloomberg zhromažďuje tieňovú flotilu tankerov, ktorých vlastníci nie sú známi. Veľkú časť prepravy ruskej ropy tak bude zrejme zabezpečovať zložitá sieť lodí, často neznámych vlastníkov, prístavov a bezpečných priechodov. Dominujú v nej subjekty, ktoré sú stále ochotné obchodovať s Ruskom.

„Teoreticky existuje dostatočne veľká tieňová flotila na to, aby sa pokračovalo v preprave ruskej ropy aj po 5. decembri,“ povedal pre Reuters Andrea Olivi, jeden z vedúcich spoločnosti Trafigura, ktorá obchoduje s komoditami.

„Mnohé z týchto tieňových plavidiel sa budú môcť poistiť samy alebo ich poistí ruská (skupina poskytovateľov) P&I,“ dodal s odkazom na poistenie ochrany a odškodnenia, takzvané P&I poistenie (angl. protection and indemnity insurance).

Indikátorom budovania flotily je aj zvýšená nákupná aktivita

„Od vojny a v období pred 5. decembrom došlo k prudkému nárastu obchodovania s tankermi zo strany neznámych subjektov so sídlom v krajinách ako Dubaj, Hongkong, Singapur a Cyprus,“ uviedol podľa Bloombergu Anoop Singh, vedúci výskumu tankerov v lodnej maklérskej spoločnosti Braemar. Mnohé z týchto lodí sú staršie a podľa agentúry si nájdu cestu do tieňovej flotily, pričom niektoré tankery dodá aj ruský vlastník lodí Sovcomflot.

„Ak sa pozriete na to, koľko lodí sa za posledných šesť mesiacov predalo nezverejneným kupcom, je úplne jasné, že sa buduje flotila na prepravu,“ skonštatoval takisto Christian Ingerslev, výkonný riaditeľ spoločnosti Maersk Tankers v Kodani, ktorá prevádzkuje flotilu 170 lodí.

Cena niektorých typov tankerov sa zdvojnásobila

Búrlivá nákupná aktivita s použitými tankermi na trhu sa sústredila najmä na typ a triedu lodí, ktoré sa budú vo veľkej miere využívať na prepravu ropy Ural a ESPO z ich vývozných terminálov. O zvýšenom obchodovaní svedčí aj nárast cien tankerov, pričom nejde o nové plavidlá vyrobené z dnes už drahších materiálov.

Jedným z takýchto typov tankerov sú aframaxy, najmenšie medzinárodné tankery, ktoré dokážu prepraviť približne 650- až 750-tisíc barelov ropy cez plytšie vody a z plytších prístavov. V centre pozornosti boli tento rok práve tieto tankery ľadovej triedy, keďže túto zimu budú nevyhnutné na vývoz ruskej ropy Ural z Baltského mora. Aframaxy dokážu prelomiť ľad a dnes sa predávajú za dvojnásobnú cenu ako pred rokom. Podľa Bloombergu sa ich kupujúci snažia udržať v anonymite.

Lodní makléri tiež zaznamenali aj nárast obchodných aktivít s aframaxmi neľadovej triedy starších ako 15 rokov. Očakáva sa, že niektoré z nich sa objavia na východnej Sibíri, kde pomôžu prepraviť ruskú ropu ESPO odberateľom, najmä čínskym a indickým rafinériám.

https://standard.sk/251420/viac-ruskeho-paliva-do-azie-a-na-blizky-vychod-menej-do-europy/

Ako sa vyhnúť sankciám? Ropa sa bude prekladať z lode na loď

Bloomberg ďalej píše, že takmer určite dôjde aj k prudkému nárastu presunov z lode na loď, pričom to bude jedným z dôsledkov sankcií, ktoré robia priamy vývoz z ruských prístavov rizikovým. Potrebné bude tiež preložiť niekoľko malých nákladov na väčšie tankery uspôsobené na dlhé plavby. Predtým sa totiž lode plavili cez Baltské more priamo k európskym odberateľom, no po 5. decembri sa zrejme hlavnou destináciou stane Ázia.

Tento manéver však môže to trvať aj dva dni a najlepšie sa robí v čo najpokojnejších vodách s dobrým počasím. Tieto miesta môžu mať podobu bezpečných prístavov alebo relatívne pokojných vôd, nespadajúcich do jurisdikcií, ktoré majú sankcie alebo obmedzenia voči Kremľu.

Hoci tieto operácie bývajú nákladné a rizikové, spomínaná preprava bude mať z logistického hľadiska význam pri zabezpečovaní nepretržitého toku ruskej ropy, no rovnako bude dôležitá pre tých odberateľov, ktorí chcú udržať ich aktivity v tajnosti. Hoci nie je nezvyčajné, že zásielky zo sankcionovaných režimov prechádzajú jedným prekladom nákladu, prepravcovia nevylučujú aj možnosť dvoch presunov, jeden vo vnútri Baltského mora, druhý mimo neho, aby pomohli dostať barely ropy na trh.

Mnoho ruskej ropy sa plánovaným opatreniam zrejme vyhne

Odhady, že 80 až 90 percent ruskej ropy bude naďalej prúdiť mimo mechanizmu obmedzenia, ak sa ho Moskva bude snažiť obísť, nie sú neprimerané, uviedol pre agentúru Reuters predstaviteľ amerického ministerstva financií.

Podľa úradníka, ktorý si neželal byť menovaný, by mohlo dôjsť k zastaveniu exportu 1 až 2 miliónov barelov ruskej ropy a rafinovaných produktov denne (v septembri sa vyviezlo 7 miliónov barelov denne). Pre Kremeľ by to jednoznačne predstavovalo finančné a technické ťažkosti, no zároveň by bol svet pripravený o 1 až 2 percentá globálnych dodávok ropy práve v čase, keď OPEC+ znižuje ťažbu a vo svete rastie inflácia a hrozí recesia.

Banka JP Morgan v súvislosti s cenovým stropom naznačuje, že ruský vývoz v decembri sa v porovnaní so septembrom môže znížiť len o 600-tisíc barelov denne.

Podľa Norberta Ruckera, vedúceho ekonomického oddelenia a výskumu novej generácie švajčiarskej správcovskej spoločnosti Julius Baer, sú v pohybe nielen lode, ale aj potrebné služby súvisiace s logistikou prepravy. „Obchodníci s ruskou ropou už nie sú vo Švajčiarsku, Ženeve alebo Londýne. Prichádzajú skôr z Blízkeho východu,“ povedal Rucker pre agentúru Reuters. Dodal, že pri pohľade na ázijských kupcov ropy sa zdá, že lode a poistenie sú v čoraz väčšom množstve z Ázie.


Ďalšie články