Dráčika môžu svojské odkazy vyjsť draho. Nová iniciatíva vyzýva ľudí, aby odrádzali jeho dodávateľov

Hračkárska spoločnosť Dráčik môže na svoje zapojenie sa do politických a ideologických zápasov doplatiť. Na Slovensku sa totiž objavili prvé výzvy, ktorých cieľom je pripraviť ju o dodávateľov produktov.

dracik_o Foto: Mlyny Nitra

Na Slovensku sa pred niekoľkými dňami objavil web, ktorý vyzýva na koordinovanú aktivitu zameranú proti spoločnosti Dráčik, ktorá sa zaoberá predajom hračiek. Stránka nesie názov dajte-im-vediet.sk.

Stručný web vyzýva bežných ľudí k tomu, aby prostredníctvom mailu kontaktovali firmy na priloženom zozname, ktorých produkty Dráčik predáva, a ozrejmili im, čím ďalším sa táto spoločnosť už niekoľko mesiacov zviditeľňuje.

Reč je o početnom množstve politických a ideologických odkazov, ktoré Dráčik vo forme bannerov umiestňuje na svoj e-shop zhruba od začiatku tohto roka.

Kriminálnici z celého vesmíru

V počiatkoch tejto nezvyčajnej aktivity autor textov kritizoval obrannú dohodu s USA, vymedzil sa voči proticovidovému očkovaniu alebo uverejnil výzvu na nákup lacného plynu v reakcii na obmedzovanie dodávok tejto suroviny z Ruska. Objavili sa aj tvrdenia o tom, že na Zem „boli pozvážaní kriminálnici z celého vesmíru“.

Odkazom často chýba logická nadväznosť, sú písané jednoduchým jazykom a pokiaľ ide o ich faktografickú hodnotu, pohybujú sa na škále od nesporných pravdivých konštatovaní cez akési ezoterické rozjímania až po otvorené konšpirácie a hlúposti.

„Šťastie existencie. Možnosť zrodenia a samotné narodenie je vrchol šťastia. Bez narodenia by šťastie neexistovalo. Človek sa narodí buď ako žena, alebo ako muž,“ píše sa v banneri, ktorý je umiestnený na stránke v čase písania článku a ktorý zrejme hovorí o genderovej agende.

„Ženskosť prináša neuveriteľné možnosti, ktoré sú základom pre jej šťastie. Mužskosť má svoje jedinečné schopnosti, ktoré mu ich realizáciou prinesú šťastie. Hľadajte šťastie v tom, čo ste, lebo len tam ho môžete nájsť. Inde na milión percent nie. V tom, čo nie ste, nájdete len nešťastie. Nedajte sa pomýliť pocitmi a premôžte ich,“ pokračuje autor.

Kto za projektom stojí?

Podľa autorov antikampane si majiteľ spoločnosti urobil z hračkárstva výkladnú skriňu demagógie, popierania očkovania a zatracovania základných demokratických princípov, ktoré na Slovensku platia.

„Možno to bude len výstrel do tmy. Možno sa nič nestane. Ale je to jedna z mála vecí, čo s tým môže morálna a uvedomelá časť spoločnosti urobiť,“ uvádza sa na webe dajte-im-vediet.sk.

K tvorbe projektu sa na Facebooku prihlásila dvojica podnikateľov Jakub Rezníček a Štefan Polgári. Obaja sa pohybujú vo sfére informačných technológií.

Na viacerých frontoch

K apelom na skomplikovanie fungovania tejto hračkárskej spoločnosti sa nezávisle od tejto iniciatívy pripojil aj aktivista Tomáš Kriššák, v súčasnosti pôsobiaci aj ako manažér mimovládnej organizácie Gerulata Technologies. Tá sa v minulosti zviditeľnila nepodloženým zoznamom šíriteľov proruskej propagandy.

„Dráčik vnímam ako úspešnú sieť predajní hračiek pre deti, ale už dlhšie mám pocit, že ide o nejaký cover-up, aby sa aj k rodičom detí dostali psychotické výlevy vyzývajúce k svetovej revolúcii voči otrokárom z NWO,“ napísal na svojom Facebooku. Odporučil pritom kontaktovať dánsku spoločnosť LEGO, ktorej produkty Dráčik taktiež ponúka, s odvolaním sa na jej etický kódex.

Firme sa darí. Ostane to tak?

Majiteľom spoločnosti Dráčik je podnikateľ Dušan Víglaský. Hoci spomenuté kontroverzné odkazy nie sú podpísané, vo všeobecnosti sa predpokladá, že ich autorom je práve tento podnikateľ – až na zopár výnimiek – žijúci vo veľkom mediálnom ústraní.

Dráčik na Slovensku prevádzkuje 74 predajní, v susednom Česku 73. V rekordnom roku 2019 zaznamenal tržby na úrovni 68 miliónov eur. Najúspešnejší z hľadiska zisku bol rok 2020, v ktorom zarobil 2,2 milióna eur. Vlani Dráčik získal ocenenie Obchodník roka. To, či vôbec a ako sa najnovšie dianie odzrkadlí aj na biznisových výsledkoch spoločnosti, ukážu nasledovné mesiace a roky.


Ďalšie články