Fraser Carson ako analytik spoločnosti Wood Mackenzie skúma aktuálne trendy v najostrejšie sledovanom odbore. V energetike. Ku všetkým grafom a tabuľkám sa teraz čoraz častejšie pozerá aj do námorných máp. Sleduje v nich tankery naplnené skvapalneným plynom LNG krúžiace po svete.
Aktuálne ich je na mori 286, výrazne viac ako dlhodobý priemer 241 lodí. Blízko Európy ich stojí rekordných 51. Čakajú, kde môžu vyložiť náklad, ale terminály v Španielsku, Portugalsku, Holandsku a Spojenom kráľovstve sú plné. Nemajú kapacitu, aby lode prijali.
Tankery pri európskych brehoch sú symbolmi toho, ako rýchlo sa Únia dokázala odpojiť od ruského plynu. V tejto chvíli tvoria dodávky z Ruska menej ako desatinu spotreby Európskej únie. Obavy z nedostatku plynu alebo extrémnych cien sa nenaplnili. Práve vďaka tomu, že zafungoval trh a do Európy prúdi rekordné množstvo LNG z celého sveta. A pretože ho pláva toľko, ceny prudko klesajú. Koncom októbra sa v jednej chvíli okamžitá cena plynu, obchodovaná na holandskom uzle TTF, ktorý je považovaný za referenčný bod, prepadla do záporných hodnôt.
Okrem rekordného počtu čakajúcich tankerov ženú ceny dole aj plné zásobníky v Európe. Lídri krajín Európskej únie sa po ruskom útoku na Ukrajinu dohodli na tom, že základom energetickej bezpečnosti a aspoň minimálnej istoty a predvídateľnosti bude naplnenie zásobníkov minimálne na 80 percent. Väčšina krajín vrátane Česka i Nemecka ich má v tejto chvíli naplnené už na 95 percent. A pretože je zároveň rekordne teplá jeseň a spotreba plynu v Európe výrazne klesla, je aktuálna ponuka plynu v blízkosti Európy vyššia ako dopyt. Preto cena prudko klesá.
Plynu, ktorý mieri do Európy, je dosť. Zásobníky sú skoro plné. Kritickým bodom je slabá infraštruktúra. Plynovody a terminály na prečerpanie LNG. Tie sa rýchlo stavajú v Holandsku aj Nemecku. V jednom z tých už dostavaných holandských si kúpil podiel aj ČEZ. Práve slabá infraštruktúra vedie k paradoxnej konštelácii, keď je okamžitá cena na spote výrazne nižšia ako cena pre plyn, ktorý sa má dodať v budúcnosti. O pár mesiacov alebo o rok. Tejto zvláštnej situácii sa hovorí contango. Prakticky to znamená, že tankerom s LNG vyhovuje, že sa nevykladajú hneď a ich náklad nikto rýchlo nekúpi. Čím neskôr predajú, tým vyšší budú mať zisk.
Keď v pondelok odchádzalo toto vydanie Týždenníka Echo do tlačiarne, bol plyn najlacnejší za posledné štyri mesiace. Cena sa ale výrazne líšila podľa doby, na ktorú sa nakupoval. Zmluvy na dodávku v auguste boli za 122 eur za MWh. Na január už vyše 129 eur. A na február 131 eur. Dodávky na júl budúceho roka sa obchodovali už za 138 eur.
S cenou bude výrazne hýbať to, ako sa európskym krajinám bude dariť dávať dohromady nové plynovody a terminály. Keď bude vidieť rýchly posun, ceny LNG ďalej spadnú, pretože vo svete je plynu dosť. Problém bol rýchlo presmerovať dodávky od Ruska na iných dodávateľov.
Pokles cien plynu ťahá dole aj elektrinu. V Nemecku sa v pondelok obchodovala za 150 eur za MWh, rovnako ako napríklad vo Francúzsku. Ak sa ceny plynu a elektriny udržia na tejto úrovni, budú nižšie ako trebárs vládne stropy, ktoré český kabinet Petra Fialu pri silovej elektrine stanovil na 240 eur za megawatthodinu vrátane dane z pridanej hodnoty. Cena bez dane, zodpovedajúca tej z burzy, potom vychádza na 200 eur. Pokiaľ sa elektrina udrží pod touto latkou, štát nebude musieť ľuďom ani firmám nič kompenzovať a v rozpočte ušetrí stovky miliárd korún.
Tým, čo hnalo ceny plynu v posledných mesiacoch nahor, boli hlavne obavy a strach z nedostatku. Hrozivé scenáre, ako bude Európa v zime mrznúť. Plné tankery, ktoré krúžia okolo európskych brehov, sú veľmi dôležitou psychologickou poistkou proti prudkému vzostupu ceny. Sú to svojho druhu dodatočné plávajúce zásobníky.
V tejto chvíli sa už dá povedať, že v Európe alebo na mori v blízkosti starého kontinentu je dosť plynu na zvládnutie zimy, aj keby bola tvrdá a tuhá. To dodá istotu a pokoj, že sa podarí zvládnuť aj túto nasledujúcu a toľko obávanú zimu. Ten pokoj prinesie pád cien pri kontraktoch na ňu.