Rusko nakúpilo až stovku tankerov a presmerovalo svoj vývoz do Ázie

Tanker s ropou, ilustračný záber. Foto: Pexels.com Tanker s ropou, ilustračný záber. Foto: Pexels.com

Rusko s cieľom eliminovať straty z exportu svojej ropy po súši podľa analytikov v tomto roku nakúpilo asi 100 tankerov rôznych objemov. Tie následne smerujú najmä do Indie a Číny. Na dorovnanie výpadkov to však stále nestačí.

Už pred niekoľkými týždňami sa na verejnosti objavili správy, podľa ktorých Rusko zhromažďuje flotilu ropných tankerov. Cieľom tohto opatrenia je snaha o zmiernenie dopadu sankcií, ktoré sa dostavili v reakcii na agresiu proti Ukrajine a ktoré priškrtili kohútiky na ropovodoch.

Presné počty plavidiel, ktoré spadajú do takzvanej tieňovej flotily Kremľa, však nie je jednoduché zistiť. Nákupy sú totiž do značnej miery anonymné a ťažko vystopovateľné. Denník Financial Times však vo svojom piatkovom článku priniesol aspoň kvalifikované odhady.

Prišlo ich mnoho

Prepravný maklér Braemar uviedol, že Moskva prostredníctvom priamych alebo nepriamych nákupov pridala tento rok do svojej flotily viac ako 100 tankerov. Energetická konzultačná spoločnosť Rystad zas hovorí o čísle 103, pričom Rusko malo nakúpiť aj plavidlá obsluhujúce Irán a Venezuelu, teda dve krajiny, na ktoré sa vzťahuje západné ropné embargo.

Plavidlá majú vo všeobecnosti 12 až 15 rokov a očakáva sa, že v najbližších rokoch budú zošrotované, povedal Anoop Singh, vedúci výskumu tankerov v Braemar. „Sú to kupujúci, ktorých my, ako dlhoroční makléri, nepoznáme,“ dodal Singh. „Sme presvedčení, že väčšina týchto plavidiel je určená pre Rusko,“ pokračoval.

Rusko v roku 2022 podľa údajov firmy takto zaobstaralo cez prevádzkovateľov spojených s Ruskom 29 supertankerov (VLCC), ktoré sú schopné niesť náklad až 2 milióny barelov ropy. Ďalej 31 tankerov typu Suez, tie sú schopné pojať milión barelov ropy. Najviac kusov tankerov – a to 49 – malo zaobstarať z triedy Aframax, ktoré sú schopné viezť až 700-tisíc barelov čierneho zlata.

Desiatky stále chýbajú

Na to, aby bolo Rusko schopné dorovnať výpadok, mu však 60 až 70 lodí chýba. „Rusko potrebuje viac ako 240 tankerov, aby súčasný export udržalo,“ skonštatoval Viktor Kurilov, analytik Rystadu.

Andrej Kostin, šéf ruskej štátnej banky VTB, tlak na dorovnanie strát pred niekoľkými týždňami potvrdil. V októbri uviedol, že krajina potrebuje minúť aspoň bilión rubľov (asi 15 miliárd eur) „na rozšírenie flotily tankerov“.

„Počet plavidiel, ktoré bude Rusko potrebovať na prepravu všetkej svojej ropy, je priam strhujúci,“ povedal Craig Kennedy z Harvard’s Davis Center, expert na ruskú ropu, ktorý sleduje hromadenie s Ruskom spojených tankerov.

„V posledných mesiacoch sme zaznamenali pomerne veľa predajov nemenovaným kupujúcim a niekoľko týždňov po predaji sa mnohé z týchto tankerov objavili v Rusku, aby nabrali svoj prvý náklad ropy,“ ozrejmil Kennedy.

Lode smerujú prevažne do Ázie

Tankery priamo či nepriamo spojené s Ruskom namiesto Európy mieria do krajín ako Čína, India alebo Turecko. Analytici však upozorňujú, že vzhľadom na vzdialenosť do týchto krajín sa predĺži čas transportu, čo povedie k ďalšiemu zníženiu exportu a nárastu cien ruskej ropy.

Pokiaľ ide o obmedzenie exportu ruskej ropy, v súčasnosti sa zintenzívnilo hneď dvoma cestami. Západné krajiny v uplynulých dňoch zaviedli na túto komoditu cenový strop 60 dolárov za barel a od pondelka platí embargo EÚ na námorný dovoz.


Ďalšie články