Najúspešnejší osemvalec v histórii F1 má 55 rokov

Brazílčan Emerson Fittipaldi sa stal dvojnásobným majstrom sveta F1 v tíme Lotus-Ford Cosworth. Foto: Profimedia.sk Brazílčan Emerson Fittipaldi sa stal dvojnásobným majstrom sveta F1 v tíme Lotus-Ford Cosworth. Foto: Profimedia.sk

S motormi je to tak ako so všetkým, čo ľudia vytvoria. Niečo sa podarí a niečo nie. História pozná vydarené motory, ktoré majú nízku spotrebu a takmer žiadne poruchy, i také, ktoré sú omylom konštruktérov.

Spoločnosť Cosworth založili v Londýne v roku 1958 Mike Costin a Keith Duckworth, obaja bývalí zamestnanci firmy Lotus Engineering, kde šéfoval Colin Chapman (1928 – 1982). Osem rokov upravovali a vyrábali motory pre pretekárske autá.

Keď automobilová federácia zmenila v roku 1965 predpisy na motory F1 a povolila objem tri litre, ocitol sa šéf Lotusu bez motorov. Spomenul si na svojich bývalých kolegov, ktorí za osem rokov vybudovali solídnu motoráreň, a poprosil ich o pomoc.

Keith Duckworth (1933 – 2005) mu sľúbil výnimočný motor, ak zaplatí dopredu stotisíc libier. Po ťažkých peripetiách sa naozaj podarilo Chapmanovi vydrankať od predsedu predstavenstva Fordu potrebný šek. Duckworth sa pustil do práce. Najprv akoby na skúšku postavil pre formulu 2 štvorvalec, ktorý prezýval FVA (Four Valve type A), teda štvorventilový. Potom sa pustil do vidlicového osemvalca, skonštruoval úplne nový blok a nasadil naň dve hlavy zo štvorvalca. Nový motor nazval DFV (Double Four Valve).

Figliar Chapman, posadnutý odľahčovaním, vymyslel pri zástavbe do monopostu ešte jednu úžasnú vec. Motor bol súčasťou podvozka, teda nosnou časťou. Primontoval sa k prednej časti, a tak niesol prevodovku aj zadnú nápravu. Nebolo to celkom originálne, lebo jedenásť rokov predtým takýto systém používala Lancia.

Lotus s motorom Cosworth vyhral hneď prvé preteky, na ktorých štartoval. Bolo to 18. júna 1967 na známom okruhu v belgickom Spa-Francorchamps a za volantom sedel Jim Clark. Už vtedy mal osemvalec výkon viac ako 410 koní. Motor si neskôr získal takú dominanciu, že sa automobilka Ford obávala o svoju povesť. Dnes je to takmer nepochopiteľné. Z obavy pred škandálom Chapmanovi odkázali, že motor predajú každému, kto prinesie 7 500 libier.

Slávny motor Ford Cosworth DFV na stojane v múzeu. Foto: Lotus

Ďalšia história je pomerne jednotvárna, osemvalec Ford Cosworth bol pri všetkých tituloch MS od roku 1968 až do roku 1982. Jediným motorom trojlitrovej éry, ktorý osemvalcu konkuroval, bol dvanásťvalec Ferrari, s ktorým vyhral v rokoch 1975 a 1977 Rakúšan Niki Lauda a v roku 1979 Juhoafričan Jody Scheckter.

Posledným majstrom sveta s Cosworthom bol v roku 1982 Fín Keke Rosberg, potom prišla turbo éra. Ani neskôr však osemvalec nezanikol. Slávny motor Keitha Duckwortha vyhral 155 z 262 veľkých cien, na ktorých štartoval. Modifikovaný motor Cosworth V8 2.4 používal najdlhšie, do roku 2013, tím Marussia.

Majstri sveta s motorom Ford:

Graham Hill – 1968

Jackie Stewart – 1969, 1971

Jochen Rindt – 1970, 1973

Emerson Fittipaldi – 1972, 1974

James Hunt – 1976

Mario Andretti – 1978

Alan Jones – 1980

Nelson Piquet – 1981

Keke Rosberg – 1982

Michael Schumacher – 1994

Tímy, ktoré vyhrali pohár konštruktérov s motorom Ford Cosworth

Lotus – 1968

Matra – 1969

Lotus – 1970

Tyrell – 1971

Lotus – 1972

Lotus – 1973

McLaren – 1974

Lotus – 1978

Williams – 1980

Willams – 1981


Ďalšie články