S motormi je to tak ako so všetkým, čo ľudia vytvoria. Niečo sa podarí a niečo nie. História pozná vydarené motory, ktoré majú nízku spotrebu a takmer žiadne poruchy, i také, ktoré sú omylom konštruktérov.
Spoločnosť Cosworth založili v Londýne v roku 1958 Mike Costin a Keith Duckworth, obaja bývalí zamestnanci firmy Lotus Engineering, kde šéfoval Colin Chapman (1928 – 1982). Osem rokov upravovali a vyrábali motory pre pretekárske autá.
Keď automobilová federácia zmenila v roku 1965 predpisy na motory F1 a povolila objem tri litre, ocitol sa šéf Lotusu bez motorov. Spomenul si na svojich bývalých kolegov, ktorí za osem rokov vybudovali solídnu motoráreň, a poprosil ich o pomoc.
Keith Duckworth (1933 – 2005) mu sľúbil výnimočný motor, ak zaplatí dopredu stotisíc libier. Po ťažkých peripetiách sa naozaj podarilo Chapmanovi vydrankať od predsedu predstavenstva Fordu potrebný šek. Duckworth sa pustil do práce. Najprv akoby na skúšku postavil pre formulu 2 štvorvalec, ktorý prezýval FVA (Four Valve type A), teda štvorventilový. Potom sa pustil do vidlicového osemvalca, skonštruoval úplne nový blok a nasadil naň dve hlavy zo štvorvalca. Nový motor nazval DFV (Double Four Valve).
Figliar Chapman, posadnutý odľahčovaním, vymyslel pri zástavbe do monopostu ešte jednu úžasnú vec. Motor bol súčasťou podvozka, teda nosnou časťou. Primontoval sa k prednej časti, a tak niesol prevodovku aj zadnú nápravu. Nebolo to celkom originálne, lebo jedenásť rokov predtým takýto systém používala Lancia.
Lotus s motorom Cosworth vyhral hneď prvé preteky, na ktorých štartoval. Bolo to 18. júna 1967 na známom okruhu v belgickom Spa-Francorchamps a za volantom sedel Jim Clark. Už vtedy mal osemvalec výkon viac ako 410 koní. Motor si neskôr získal takú dominanciu, že sa automobilka Ford obávala o svoju povesť. Dnes je to takmer nepochopiteľné. Z obavy pred škandálom Chapmanovi odkázali, že motor predajú každému, kto prinesie 7 500 libier.
Ďalšia história je pomerne jednotvárna, osemvalec Ford Cosworth bol pri všetkých tituloch MS od roku 1968 až do roku 1982. Jediným motorom trojlitrovej éry, ktorý osemvalcu konkuroval, bol dvanásťvalec Ferrari, s ktorým vyhral v rokoch 1975 a 1977 Rakúšan Niki Lauda a v roku 1979 Juhoafričan Jody Scheckter.
Posledným majstrom sveta s Cosworthom bol v roku 1982 Fín Keke Rosberg, potom prišla turbo éra. Ani neskôr však osemvalec nezanikol. Slávny motor Keitha Duckwortha vyhral 155 z 262 veľkých cien, na ktorých štartoval. Modifikovaný motor Cosworth V8 2.4 používal najdlhšie, do roku 2013, tím Marussia.
Majstri sveta s motorom Ford:
Graham Hill – 1968
Jackie Stewart – 1969, 1971
Jochen Rindt – 1970, 1973
Emerson Fittipaldi – 1972, 1974
James Hunt – 1976
Mario Andretti – 1978
Alan Jones – 1980
Nelson Piquet – 1981
Keke Rosberg – 1982
Michael Schumacher – 1994
Tímy, ktoré vyhrali pohár konštruktérov s motorom Ford Cosworth
Lotus – 1968
Matra – 1969
Lotus – 1970
Tyrell – 1971
Lotus – 1972
Lotus – 1973
McLaren – 1974
Lotus – 1978
Williams – 1980
Willams – 1981
Cookies na našej webovej stránke používame len v dvoch prípadoch. V jednom prípade pre meranie návštevnosti v Google analytics a v druhom prípade pre prihlásenie užívateľa.
Nakoľko sme zrušili inzercie, reklamy a merania tretích strán, nezbierame žiadne citlivé dáta o užívateľoch.
Preto potvrdením súhlasíte so základnými cookies na našom webe.