Čo František píše v novej knihe o Benediktovi XVI.

Po smrti emeritného pápeža zaplnili knižný trh temer ihneď rôzne tlačoviny o tomto veľkom teológovi a lídrovi cirkvi. Najväčší škandál, ktorý sa zatiaľ nekonal, médiá čakali od knihy s názvom Nič iné ako pravda. Môj život po boku Benedikta XVI. Vydal ju pred týždňom jeho tajomník arcibiskup Georg Gänswein.

Tento týždeň sa objavila publikácia s názvom Boh je stále nový: Duchovné myšlienky z dielne Vatikánskeho knižného nakladateľstva. Je to antológia o viere z jeho homílií, katechéz a príhovorov, ktoré Benedikt XVI. vyslovil počas svojho pontifikátu v rokoch 2005 – 2013. Úvod k nej napísal pápež František.

https://standard.sk/304422/precitali-sme-si-knihu-arcibiskupa-gansweina-cely-ocakavany-skandal-vyzera-uplne-inak/

Na pohrebnom obrade sa úradujúci pontifik o svojom predchodcovi zmienil len raz vo svojej homílii a zvyšok prejavu bol skôr všeobecný a teologický. Niektorí komentátori preto Františka obvinili z "chladnej neúcty", lebo mlčal o "obrovskom dedičstve... veľkého svätca, akým bol Joseph Ratzinger". Homília vrai bola "hrozná", pritom mala byť "viac k veci a láskavejšia".

Nikdy sa neobmedzil na čisto intelektualistickú kultúru

Argentínsky pápež v prológu k novej knihe ukázal úctu k 265. pápežovi v histórii, ako to spravil tiež v deň jeho smrti či na prvej novoročnej generálnej audiencii. Ocenil najmä jeho oddanosť pri hľadaní pravdy v konverzácii s druhými. To sa snaží praktizovať taktiež František, keď hovorí o porozumení druhého a o kultúre stretnutia. O svojom predchodcovi napísal:

"Toto hľadanie dialógu s kultúrou svojej doby bolo vždy vrúcnou túžbou Josepha Ratzingera. Najprv ako teológ a potom ako pastier sa nikdy neobmedzil na čisto intelektualistickú kultúru pozbavenú dejín ľudstva a sveta. Svojím príkladom intelektuála plného lásky a entuziazmu (čo etymologicky znamená byť v Bohu) nám ukázal možnosť, že hľadať pravdu je možné a že nechať sa ňou obsiahnuť je to najvyššie, čo môže ľudský duch dosiahnuť. Na tejto ceste všetky rozmery ľudskej bytosti, rozum a viera, inteligencia a duchovnosť, majú svoju úlohu a svoje špecifiká."

Nie sme výrobné stredisko ani zisková spoločnosť

Pripomenul pritom Ratzingerovo slovné spojenie „Boh je udalosť lásky“. Tento výraz podľa Františka plne zodpovedá teológii, ktorá je vždy v súlade medzi rozumom a náklonnosťou. A keď hovoril o cirkvi, dokázal s vášňou, spolupatričnosťou a náklonnosťou povedať:

"Nie sme výrobné stredisko, nie sme zisková spoločnosť, sme Cirkev.“

Rímsky biskup podčiarkol rôznorodosť tém, akým sa jeho predchodca venoval, hĺbka myslenia a tiež magistérium (učenie), ktoré ostane "navždy plodné". Naučil nás, že uvažovaním a štúdiom, ale aj počúvaním a hlavne modlitbou je možné slúžiť Cirkvi a robiť dobro celému ľudstvu:

"Ponúkol nám živé intelektuálne nástroje, čím každému veriacemu umožnil s rozumom vysvetliť svoju nádej, a to tak, že sa uchýli k takému spôsobu myslenia a komunikácie, akému rozumejú jeho súčasníci. Jeho zámer bol stále rovnaký: vstúpiť do dialógu s každým, aby sme spoločne hľadali spôsoby, ako stretnúť Boha."

Plnosť našej existencie je práve v osobnom stretnutí s Ježišom Kristom, doplnil František. Svoj text v knihe o Benediktovi XVI uzavrel želaním, aby čitateľ vďaka "vášnivému a pokornému hlasu učiteľa viery a nádeje našiel milosť nového a životodarného stretnutia s Ježišom".