Uvažujete nad jazdeným elektroautom? Na cenovku pod 15-tisíc eur rovno zabudnite
Európsky parlament začiatkom tohto týždňa de facto rozhodol o povinnej elektromobilite na celom území Európskej únie. Hoci sa proti výsledku hlasovania zdvihla masívna vlna kritiky – z veľkej časti oprávnenej – absolútnu katastrofu pre milovníkov konvenčných motorov to znamenať nemusí.
V prvom rade hlavne preto, že legislatíva so sebou prináša aj doložku o preskúmaní v roku 2026, čo môže znamenať zvrat či oddialenie celého procesu. Pri pohľade na pomerne tesné hlasovanie v europarlamente (340 ku 279) to možno nie je nereálne.
Skeptici si tiež vydupali zadné dvierka pre spaľovacie motory jazdiace na syntetické palivá, ktorým do budúcnosti veria aj automobilky tých najzvučnejších mien, napríklad Porsche.
Do tretice, ak by sa aj zákaz predaja nových áut s apetítom na naftu a benzín od roku 2035 skutočne tvrdo zrealizoval, kým z ciest zmiznú, potrvá to aj dve generácie odteraz. Ak máme byť konkrétni, vozidlo so spaľovacím motorom kúpené v najbližšej dekáde bežnému spotrebiteľovi pri dobrej starostlivosti vydrží zhruba do roku 2050, v ojedinelých prípadoch aj do roku 2060 a viac.
Keď nie nové, tak jazdené. Alebo?
Ak ste sa však pre kúpu elektrického vozidla rozhodli už dnes, či už preventívne pre byrokratický tlak alebo z dôvodu, že tejto technológii jednoducho fandíte, zrejme ste už narazili na jednu z najväčších a dosiaľ neodbúraných prekážok – cenu.
Vo všeobecnosti totiž stále platí, že nové autá na batériu sú zhruba o tretinu drahšie ako rovnaké alebo porovnateľné vozidlá s bežným agregátom. A lepšie to podľa niektorých prognóz ešte dlho nebude.
Rozum v tomto momente velí poobzerať sa po jazdených elektrických vozidlách, no pokiaľ nemáte pre kúpu vyhradených viac ako 15-tisíc eur, radšej na to rýchlo zabudnite.
Do 15-tisíc iba hračky do mesta
Na najväčšom inzertnom portáli na Slovensku autobazar.eu totiž prakticky neexistujú všestrannejšie vozidlá do zásuvky s cenovkou do 15-tisíc eur. Extrémne štíhla ponuka (11 vozidiel) totiž obsahuje iba modely, ako Smart Fortwo Electric Drive, Nissan Leaf, Fiat 500 E či Volkswagen e-Up.
Všetky však trpia na extrémne malý vnútorný priestor, slabý výkon či katastrofálny dojazd na úrovni aj hlboko pod 200 kilometrov. Prípadne na kombináciu všetkých spomenutých faktorov.
Azda najbližšie k bežnému všestrannému automobilu má v cenovej kategórii do 15-tisíc eur priekopník elektrickej mobility Nissan Leaf ponúkaný za zhruba 13-tisíc eur. S kapacitou batérie, ktorú ponúka, však prejdete iba približne 150 kilometrov. Na diaľnici a za chladného počasia ani nie sto.

Za 20-tisíc sa vybrať dá, no na diaľnicu ani nepomyslite
O poznanie lepšia situácia sa nachádza v cenovej kategórii do 20-tisíc eur, kde v čase písania článku možno nájsť už viacero vozidiel. Medzi nimi sa nachádzajú aj dospelejšie vozidlá, ako najmä Kia Soul EV, Renault Zoe, BMW i3, Volkswagen e-Golf či Hyundai Ionic Electric.
Na rozdiel od áut s cenovkou do 15-tisíc eur už hovoríme o priestrannejších automobiloch pre štyroch až piatich ľudí, s väčším objemom kufra, koncepčne určených aj na jazdu mimo mesta, s dostatočnou výbavou a modernejším vzhľadom.
To, čo ale pretrváva, je nevýhoda nízkeho dojazdu. Ak však zháňate iba druhé auto do rodiny a máte možnosť dlhšie trasy obstarať s vozidlom so spaľovacím motorom, ani pri jednom zmienenom modeli zrejme neostanete sklamaní.

Ak to myslíte vážne, pripravte si 30-tisíc
Ak ale v slovenských podmienkach hľadáte plnohodnotné rodinné ojazdené elektrické auto, rátajte minimálne so sumou 25- až 30-tisíc eur.
Príkladom takéhoto vozidla môžu byť motoristickými novinármi často vyzdvihované modely segmentu SUV/crossover, ako Hyundai Kona Electric, Opel Mokka-e alebo Volkswagen ID.3.
Na jedno nabitie s nimi za bežných okolností prejdete vyše 300 kilometrov a s motormi s výkonom aj viac než 200 koní zďaleka nebudete brzdou premávky. Výrazný problém nebude ani s vnútorným priestorom, objemom kufra, komfortom jazdy či prvkami výbavy.

Pre lepšiu ponuku sa treba pozrieť za hranice
V každom prípade, vraví sa, že ten, kto nechce, hľadá výhovorky a ten, kto chce, hľadá cestu. Ak ste teda pripravení na sériu kompromisov, ktorú však do veľkej miery vykompenzujú nízke prevádzkové a servisné náklady, už za sumu o niečo nižšiu ako 20-tisíc eur vám v garáži môže parkovať auto, ktoré energiu čerpá z batérie.
Navyše, hoci sa tento článok venoval výlučne situácii na domácom trhu, nemal by záujemcov limitovať. V Nemecku, na najväčšom európskom trhu, je jazdených elektrických vozidiel dostatok a sú lacnejšie ako u nás. Ak chcete ísť s cenou ešte nižšie, riešením môže byť aj import z elektromobilitou prešpikovaného Nórska.
Na záver zdôrazňujeme, že sumy za spomínané modely sú len orientačné a odzrkadľujú akýsi trhový priemer. Aj pri elektromobiloch totiž platí, že cenovky pri rovnakom modeli výrazne kolíšu. A to v závislosti od kapacity batérie, výkonu motora, stupňa výbavy, najazdených kilometrov či roku výroby.