Tieňová flotila neprepravuje len ruské produkty. Kto vlastní a prevádzkuje niekoľko stoviek "záhadných" lodí?
Začiatkom februára uverejnila agentúra Bloomberg článok, v ktorom sa odkazovala na firmu Trafigura, ktorá obchoduje s komoditami a zároveň mapuje tento trh. Podľa nej sa „tieňová flotila“ lodí, ktorá po svete prepravuje ruskú ropu a produkty, rozšírila približne na 600 tankerov. Spoločnosť odhadovala, že ide zhruba o 400 plavidiel na prepravu ropy (asi pätina celosvetovej flotily), a približne 200 tankerov na prepravu ropných produktov, čo predstavuje 7 percent ich globálneho počtu.
Koncom predchádzajúceho mesiaca uverejnil výsledky svojich pozorovaní portál Splash, ktorý sa zaoberá predovšetkým námornou prepravou, analýzami a správami z tejto oblasti. Na základe sledovaní poskytol trochu nižšie, ale zdá sa, že presnejšie čísla.
Portál píše o tieňovej flotile zahŕňajúcej 421 tankerov, ktoré môžu prepravovať ropu mimo kontroly západnej koalície štátov a uvalených sankcií. „V prípade špinavých tankerov [tie, ktoré prepravujú surovú ropu, prípadne motorový olej, pozn. red.] ide o 150 aframaxov, 49 suezmaxov a 104 VLCC [Very Large Crude Carriers, pozn. red.],“ informuje s doplnením, že čistých tankerov [tie, ktoré prepravujú ropné produkty ako nafta či benzín, pozn. red.] napočítal dokopy 118.
Na základe pozorovaní a informácií o ruskom exporte sa tiež snažil dospieť k záveru, či je nahromadená tieňová flotila dostatočne veľká na to, aby prepravila ruský vývoz do nových, vzdialenejších destinácií. „Z analýzy Splash vyplýva, že Rusko má v súčasnosti prístup k viac ako dostatočnému počtu ropných tankerov, ale dostupnosť jeho čistej flotily (na prepravu ropných produktov) sotva stačí na splnenie jeho vývozných cieľov,“ komentuje periodikum zistené výsledky analýzy.
Z týchto záverov tak vyplýva, že kapacity tieňovej flotily na prepravu ruských komodít do veľkej miery stačia. Ale iba teoreticky. Nie všetky tieto lode totiž prepravujú práve ruské energonosiče. Pod sankciami je aj ropa z Venezuely či Iránu.
Kto vlastní a prevádzkuje mnohé z týchto lodí, to ostáva často záhadou. Keďže obchodovanie s ruskou ropou sa v minulom roku skomplikovalo, mnohí západní prepravcovia prestali ponúkať svoje služby, píše spravodajský portál CNN. Do hry sa podľa spravodajcu zapojili noví, neznámi hráči, v niektorých prípadoch aj schránkové spoločnosti v Dubaji alebo Hongkongu. Niektorí kupovali lode od Európanov, zatiaľ čo iní využívali staré plavidlá.
To, že ruskú ropu prepravuje čoraz viac lodí z krajín, ktoré nezaviedli proti Rusku sankcie a nekooperujú so Západom v otázke cenového stropu na ruskú ropu, zobrazuje aj graf think tanku Bruegel. Dobre na ňom vidieť, ako sa postupne znižuje počet lodí z krajín G7, EÚ a Nórska, ktoré prepravujú ruskú ropu, a zároveň sa zvyšuje podiel z krajín označených ako „iné“. Think tank navyše v analýze poukázal na to, že klesá podiel lodí so západným poistením.
Robin Brooks, ekonóm Inštitútu medzinárodných financií, už dlhší čas viní z rastúceho počtu tankerov v tieňovej flotile najmä gréckych oligarchov. Najprv podľa neho zarábali na preprave ruskej ropy, keď po invázii stúpli jej ceny a viaceré krajiny ju prestali prepravovať. Teraz podľa neho predávajú svoje plavidlá a pomáhajú tak tieňovú flotilu budovať.
„Po tom, ako Rusko napadlo Ukrajinu, grécki lodní oligarchovia presunuli svoje ropné tankery na pomoc Rusku. Zatiaľ čo ostatní sa stiahli, oni zarobili. Teraz pomáhajú Putinovi budovať jeho tieňovú flotilu tým, že mu predávajú svoje lode, čím pomáhajú Rusku vyhnúť sa limitu G7. EÚ to musí zastaviť,“ komentoval na sociálnej sieti Twitter.
Do mozaiky treba doplniť, že Grécko patrilo medzi tých, ktorí žiadali vyšší cenový strop na ruskú ropu a produkty z nej. Brooksove tvrdenia zdanlivo podporuje aj fakt, že zatiaľ čo sa podiel lodí z tieňovej flotily, ktoré prepravujú ruskú ropu, zvyšuje, podiel gréckych lodí sa znižuje, čo zobrazil na grafe. To však nemusí nutne znamenať kauzalitu. Podiel gréckych lodí sa totiž iba vracia na hodnoty spred vojny na Ukrajine.
After Russia invaded Ukraine, Greek shipping oligarchs shifted their oil tankers to help Russia. While others pulled back, they made money. Now they help Putin build his shadow fleet by selling him their ships, helping Russia avoid the G7 cap. EU must stop this. @JonathanPingle pic.twitter.com/CsDi5RQNoT
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) March 6, 2023