Peniaze síce môžu odkryť pokazený charakter, no zároveň ľudí vychovávajú
„Podľa evolučných teórií môžu trhy podporovať internalizovanú a univerzalistickú prosociálnosť, pretože podporuje spoluprácu založenú na trhových vzťahoch,“ konštatuje sa v štúdii uverejnenej nedávno v Nature (tu dostupné ako voľné .pdf), ktorá túto hypotézu tiež potvrdzuje.

Zdroj: Enke, B. Market exposure and human morality. Nat Hum Behav 7, 134 – 141 (2023)
„Tento článok využíva kultúrny folklór 943 predindustriálnych etnolingvistických skupín, aby ukázal, že stupeň trhových interakcií v spoločnosti, vyjadrený prítomnosťou obchodu medzi komunitami a peniazmi, je spojený s kultúrnou dôležitosťou (1) prosociálneho správania, (2) medziľudskej dôvery, (3) univerzalistických morálnych hodnôt a (4) morálnych emócií viny, hanby a hnevu.
Na poskytnutie predbežných dôkazov, že časť tejto korelácie odráža kauzálny efekt trhových interakcií, sa v analýze využíva jemná geografická variabilita medzi susednými historickými spoločnosťami a pravdepodobná exogénna variabilita v prítomnosti trhov, ktorá vzniká v dôsledku blízkosti historických obchodných ciest alebo miestneho stupňa ekologickej diverzity. Výsledky naznačujú, že koevolučný proces zahŕňajúci trhy a morálku čiastočne spočíva v tom, že ekonomické trhy formujú morálny systém univerzalistickej a internalizovanej prosociálnosti.“

Vzťah medzi dôležitosťou trhu a prosociálnosťou, medziľudskou dôverou, mravným univerzalizmom a mravnými emóciami v skúmaných komunitách. Zdroj: Enke, B. Market exposure and human morality. Nat Hum Behav 7, 134 – 141 (2023)
Peniaze síce môžu odkryť pokazený charakter, no zároveň ľudí vychovávajú.
