Spätná väzba trhu nie je dôležitá len pre efektívnu alokáciu zdrojov v ekonomike, ale aj pre samotných ľudí. Mnohí považujú peniaze alebo obchod za niečo, čo skôr kazí morálku jednotlivca. Je pravda, že sa nedá zistiť, aký je niekto „v skutočnosti“, kým rozprávkovo nezbohatne a zrazu „môže všetko“. Pri vplyve peňazí na celú spoločnosť je to ale pravdepodobne inak. Pohľad na evolúciu a našu vlastnú históriu poukazuje, ako obchod a peniaze pomáhali ľudí naviesť k väčšej spolupráci a morálnemu správaniu.
„Podľa evolučných teórií môžu trhy podporovať internalizovanú a univerzalistickú prosociálnosť, pretože podporuje spoluprácu založenú na trhových vzťahoch,“ konštatuje sa v štúdii uverejnenej nedávno v Nature (tu dostupné ako voľné .pdf), ktorá túto hypotézu tiež potvrdzuje.
Zdroj: Enke, B. Market exposure and human morality. Nat Hum Behav 7, 134 – 141 (2023)