Švédsko onedlho plánuje otvoriť prvú permanentne elektrifikovanú cestu

Koncept cesty schopnej napájať elektromobily počas jazdy predstavoval dlhý čas vedecké fantázie. Švédsko však už niekoľko rokov testuje túto technológiu v praxi a má s ňou ambiciózne plány.

švédsko elektrická cesta kamión Kamión napájaný na elektrifikovanej vozovke. Foto: YouTube/Tom Scott

Severská krajina realizovala v oblasti elektrifikácie vozoviek viacero úspešných projektov. Od roku 2016 sa Švédsku podarilo otestovať na rôznych úsekoch tri technológie a od nákladných vozidiel a autobusov postupne dochádza k pokrytiu klasických áut.

Štokholm si bude môcť o dva až tri roky pripísať na konto ďalšie prvenstvo. Projekt pod taktovkou švédskej dopravnej administratívy Trafikverket realizovaný na ceste E20 by mohol byť prvou permanentnou elektrifikovanou vozovkou v Európe.

Priniesť elektrickú energiu na 21-kilometrový úsek medzi mestami Hallsberg a Örebro môže Trafikverket až tromi spôsobmi, pričom všetky otestoval v uplynulých rokoch, ako informoval portál TNW.

Prvá technológia funguje vďaka elektrickému vedeniu nachádzajúcemu sa nad cestou, pričom vozidlá získavajú elektrinu zo siete vďaka ramenu podobne ako trolejbusy či električky. Pre svoje výškové umiestnenie sa však stáva nepoužiteľným pre bežné autá.

Druhý spôsob elektrifikácie počíta s elektrickým vedením v koľajniciach vbudovaných do vozovky, pričom vozidlo získava potrebnú energiu vďaka ramenu v spodnej časti. Tentoraz už nedochádza k znevýhodneniu bežných vozidiel, keďže použiteľnosť podmieňuje svetlá výška [priestor medzi základňou automobilovej pneumatiky a najnižším bodom automobilu, pozn. red.].

Posledná verzia funguje na báze indukcie, keď sa energia z vozovky do auta prenáša vďaka dvom cievkam. Projekt elektrifikovanej autostrády sa stále nachádza na papieri, a nie je teda jasné, pre ktorú technológiu sa Trafikverket rozhodne.

Plán s 20-kilometrovým úsekom predstavuje ďalší krok na ceste za cieľom Švédska, ktoré si do roku 2030 zaumienilo elektrifikovať dvetisíc kilometrov ciest.

Možnosť čerpať energiu priamo z vozovky by pomohlo vyriešiť v súčasnosti najväčší problém elektromobilov, ktorým je dojazd. Treba však dodať, že batérie napredujú vo vývoji a ostáva otázne, či sa dojazd zlepší do takej miery, že elektrické cesty nebudú potrebné, uzatvára TNW.


Skládky komunálneho odpadu sú na Slovensku bežné, prevádzkovatelia niektorých však pri svojej činnosti nie vždy dodržiavajú zákony. Skládka v Iži navyše stála miesto dnes už exministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuela Vlčana, ktorý bol jej…
Prejsť na článok