Kúpiť jazdené auto je opäť výhodnejšie. Na čo myslieť po finančnej, technickej a právnej stránke

Ceny nových áut neustále rastú a kúpiť v súčasnosti vozidlo za desaťtisíc eur je prakticky nemožné, hoci ešte pred niekoľkými rokmi visela táto a podobná cenovka na základných modeloch niekoľkých svetových automobiliek.

Sumy tlačí hore rekordná inflácia, čiastočná surovinová a čipová kríza, vyššie nároky na bezpečnostné systémy, masívne investície producentov do prechodu na elektromobilitu, ale aj pripravovaná emisná norma Euro 7.

Slovákov to však príliš neodradilo. Podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) sa totiž v minulom roku predalo 78 841 nových osobných vozidiel, čo bol medziročný nárast o 4,15 percenta.

Očakávať pokles cien vozidiel je vzhľadom k celkovej nepriaznivej situácii veľmi nepravdepodobné. Aj preto sa zdá byť kúpa lacnejšieho jazdeného auta ako dobré riešenie, a to aj vzhľadom na to, že trh s nimi sa stabilizoval a dokonca mierne klesol. Je to však naozaj tak?

Na snímke výrobná linka spoločnosti Volkswagen Slovakia 24. marca 2023 v Bratislave. Foto: Jakub Kotian/TASR

Koľko minúť na splátky a nezblázniť sa?

Téma nákupu auta z druhej ruky má predovšetkým tri hlavné línie. Možno hovoriť o finančnej, technickej a právnej, pričom všetky spolu súvisia a čiastočne sa prelínajú.

Pokiaľ ide o finančné prostriedky, „ideálne je uhradiť kúpu auta z našetrených peňazí a už pri kúpe začať plánovať aj výmenu auta v päťročnom horizonte. Na to si treba pravidelne sporiť“, konštatuje odborník Martin Bodnár z investičnej spoločnosti Partners Group.

Mnohým sa však nepodarí nasporiť si a vtedy prichádza na rad financovanie cez spotrebný úver alebo lízing. „V tomto prípade ide o zásah do rodinného rozpočtu, nakoľko splátky znižujú rodine finančný štandard a idú na kúpu niečoho, na čo sme v skutočnosti peniaze nemali,“ varuje menovaný odborník.

Ak je reč o strope, ktorý neprekročiť, ak nemá byť nákup auta na splátky neprimeranou záťažou, expert odporúča vnímať ho v kontexte ideálnych finančných mier.

To zhruba znamená, že 10 percent z príjmu by malo ísť na tvorbu rezerv, 20 percent na strednodobé a dlhodobé aktíva spojené s dôchodkom a ďalšími potrebami, 30 percent na úvery a 40 percent na bežnú spotrebu.

Úvery a spotreba (spolu 70 percent) zahŕňajú náklady napríklad na zabezpečenie bývania, kúpu auta, ale aj bežnú spotrebu, ktorá s oboma položkami automaticky súvisí. Ak z tejto časti príjmu viete financovať všetky potrebné výdavky a súčasne aj kúpu auta, únosnú mieru neprekročíte.

Je nutné však počítať aj s dodatočnými výdavkami, ktoré sa nie vždy dajú predvídať. Z úveru či lízingu napríklad vyplývajú ďalšie poplatky a navýšenia. Veľkú čas peňazí môže odčerpať nákup pohonných hmôt. Myslieť treba aj na poplatok za prihlásenie do evidencie, diaľničnú známku, povinné zmluvné a prípadne havarijné poistenie. A tiež na servis a údržbu, poplatky za STK a EK, ale aj na drobnosti, ako sú výdavky na parkovanie a umývanie.

Foto: Pixabay.com

Menej kilometrov nie vždy znamená menej problémov

Pokiaľ ide o stránku technickú, univerzálny recept, kedy a čo kupovať, samozrejme, neexistuje, no pri dodržaní určitých pravidiel môžete prípadné riziká nevhodného nákupu eliminovať.

Či už si chcete zaobstarať používané auto od súkromnej osoby alebo z bazáru, nevyhnutým krokom je detailná fyzická kontrola na mieste, ideálne aj následná prehliadka na zdviháku v autoservise u mechanika, ktorému dôverujete. Nechajte si u neho vyhľadať prípadné znaky poškodenia, korózie, nefunkčných častí alebo opotrebenia a taktiež detailne skontrolovať vnútorný, vonkajší a motorový priestor.

Vždy si taktiež vyžiadajte možnosť uskutočniť skúšobnú jazdu, a to aj na menej kvalitnom povrchu, vďaka čomu lepšie odhalíte napríklad chyby na komponentoch podvozku. Počas testovacej jazdy sa uistite, že ju nesprevádzajú podozrivé zvuky alebo vibrácie. Vždy si počas nej vypnite rádio.

Veľmi zradným tiež môže byť nákup auta s nájazdom medzi 150- až 200-tisíc kilometrov. Hoci ide o relatívne dobrý stav počítadla ubehnutých kilometrov a cena vozidla od jeho prvého pohybu extrémne klesla, rátať musíte s tým, že relatívne skoro vás čaká výmena hlavných opotrebiteľných komponentov, ako sú rozvody motora, vstrekovače paliva, brzdový systém v rôznom rozsahu alebo tlmiče s uložením. Ide o položky v rádovo stovkách eur samostatne. A to aj pri ľudových značkách.

Samozrejme, stav kilometrov je extrémne relatívny údaj, no pri nákupe auta s nájazdom do 100-tisíc kilometrov máte pravdepodobne do veľkých opráv ešte ďaleko. Riešením môže byť, naopak, aj nákup auta, ktoré má síce vyšší počet kilometrov, no spomínané výmeny, ktoré sú aspoň raz za životný cyklus auta povinnou jazdou, má už za sebou.

Foto: Flicrk

Hoci kvalita automobilov vo všeobecnosti stúpa, stále platí, že niektoré značky končia v rukách automechanikov častejšie ako ostatné. Rebríčky sa síce rôznia, no stávkou na istotu bývajú napríklad Toyoty, Mercedesy alebo Volvá. Naopak, horšie to býva s vozidlami z dielne BMW, Land Rover, Fiat či Ford.

Samozrejme, orientovať sa výlučne podľa loga je veľmi krátkozraké a kvalita sa častokrát značne líši nielen podľa konkrétneho modelu či roku výroby, ale aj konkrétneho kusu. Zadováženie si auta, a nielen jazdeného, je preto vždy tak trochou lotériou.

V súčasnosti sú, samozrejme, ku každému bežnému typu vozidla na internete dostupné kvantá textových recenzií alebo videotestov od skúsených motoristických novinárov. Je rozumné sa s nimi pred kúpou oboznámiť a pripraviť sa na to, čo vás pri živote s tým-ktorým autom čaká a či vašim potrebám vôbec vyhovuje.

Myslieť treba aj na právne nedostatky

Posledným bodom, na ktorý treba myslieť, je právna stránka. Uistite sa, či vozidlo nebolo ukradnuté, či na neho nie je zriadené záložné právo, či nepatrí lízingovej spoločnosti, nenachádza sa v exekúcii a podobne. Nápomocné sú v tomto smere rôzne internetové platformy, no nie všetky svoju prácu odvádzajú poctivo.

Pokúste sa popritom zistiť čo najviac informácií aj o histórii vozidla. Overte si, či má platnú technickú kontrolu, odkiaľ presne pochádza a v akých krajinách bolo prípadne neskôr registrované, aký má reálny stav najazdených kilometrov alebo či nebolo zapojené do vážnej nehody. Môžete požiadať aj o históriu údržby a servisu vozidla, ktorú by vám mal predajca poskytnúť či už formou papierovej, alebo elektronickej servisnej knižky.

Venujte pozornosť aj všetkým dôležitým dokladom automobilu, ako sú technický preukaz, osvedčenie o kontrole originality, doklad o vykonaní EK a STK či poisťovací certifikát. Uistite sa, že všetky tieto doklady sú platné a zhodujú sa s vozidlom a jeho znakmi.

Na snímke stanica STK pri Prachárni v Košiciach. Košice 23. augusta 2019. Foto: Milan Kapusta/TASR

Existujú spoločnosti, ktoré všetko vyriešia za vás

Zlou správou ostáva, že spolu so zvyšujúcou sa sofistikovanosťou moderných vozidiel a vynaliezavosťou podvodníkov vám kontrola právnych a technických nedostatkov po vlastnej línii alebo s kamarátom mechanikom nemusí stačiť.

Rozumným krokom pri kúpe ojazdeného vozidla preto môže byť obrátenie sa na špecializované spoločnosti. Tie za zlomok ceny vozidla ponúkajú balíky služieb, ktoré zahŕňajú detailnejšie preverenie vozidla po technickej stránke vrátane skúšobnej jazdy, zistenie prípadných právnych problémov, dohľadanie histórie a pôvodu a taktiež financovanie a poistenie. Teda všetko potrebné od A po Z.

Veľmi zjednodušene povedané, ako klienta vás v tomto prípade čaká len zadanie konkrétnej požiadavky, podpísanie papierov a prevzatie kľúča. Výsledkom je väčšia istota, množstvo ušetreného času a menej starostí. Aj tu však treba starostlivo zvážiť, komu vložíte do rúk dôveru.