Opätovné otvorenie Číny neprinieslo oživenie svetového obchodu
Ako ukazujú dáta portálu Freight Waves, žiaden boom sa nekonal. Veľká časť dopytu sa presmerovala zo Šanghaja do prístavu Ningbo a komplikácie obchodu boli skôr iluzórne. Súčasná realita je taká, že obchod s centrom v Číne klesá.
Marcové počty preclených dodávok z Číny v USA boli najnižšie od marca 2020 a hoci v apríli výraznejšie poskočili hore, sú stále nižšie oproti pandemickému roku 2022. Čo je ešte významnejšie, klesá aj počet kontajnerov v jednotlivých prepravných objednávkach, čo znamená, že sa znižuje celkový prepravený objem tovaru. V súčasnosti je priemer 1,7 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit,teda typizovaný lodný kontajner) na objednávku, čo je najmenej od začiatku roka 2019.
Čína a USA sa radi nemajú, no ich ekonomiky sú spojené ako nevlastní súrodenci. Vädnúci dopyt v USA sa rýchlo premieňa na klesajúcu priemyselnú produkciu v Číne. Znižuje sa aj opačný tok, import do Číny. V apríli medziročne poklesol o 7,9 percenta. Objem kontajnerov prichádzajúcich do čínskych prístavov v marci spadol zhruba o 20 percent oproti priemeru posledného roka.
Slabý obchod vidieť aj na cene kontajnerov prepravy. Index FBX, ktorý pokrýva asi 40 percent trhu, mal na konci mája hodnotu 1 407 dolárov za FEU (čo je dvojitý TEU). To je zhruba cena spred pandémie. Ale v bežných cenách, takže po zohľadnení inflácie je cena pod dlhodobým priemerom.

Zdroj: fbx.freightos.com
Znovuotvorenie Číny oživenie svetového obchodu neprinieslo. Aj to je indikátor, že inflačný boom po svete už vädne a prichádza fáza triezvenia.
