Apple chce monopol na jablko, švajčiarski pestovatelia ovocia protestujú
Ochranné známky majú slúžiť spotrebiteľom. Ich cieľom je poskytnúť kupujúcemu spoľahlivú informáciu o tom, kto je pôvodcom kupovaného tovaru či služby. Korporácie však právo v tejto oblasti zneužívajú na presadzovanie svojich záujmov.
Apple patrí v tejto oblastí medzi najaktívnejšie spoločnosti. Podľa výskumu Tech Transparency Project podala spoločnosť v rokoch 2019 až 2021 viac sťažností na porušenie ochrannej známky než Microsoft, Facebook, Amazon a Google dohromady.

V najnovšej kauze stojí proti technologickému gigantovi združenie švajčiarskych ovocinárov, ktorí sú znepokojení snahou spoločnosti Apple rozšíriť ochranu slávneho loga s nahryznutým jablkom vo Švajčiarsku. Združenie, ktoré existuje už 111 rokov, sa obáva, že sa bude musieť vzdať svojho loga. To je tvorené siluetou červeného jablka s bielym krížom, ktorý odkazuje na švajčiarsku vlajku.

Prípad má korene v roku 2017, keď právnici spoločnosti Apple požiadali švajčiarsky úrad chrániaci duševné vlastníctvo o udelenie práv k realistickému čierno-bielemu zobrazeniu jablka Granny Smith, bežnej odrody zeleného jablka.
Švajčiarski úradníci vyhoveli žiadosti len čiastočne, ochrana sa vzťahuje iba na niektoré spôsoby použitia. Apple sa proti rozhodnutiu odvolal a vecou sa teraz zaoberajú švajčiarske súdy. Nie je známe, pri ktorých použitiach úrad nevyhovel, údajne však ide aj o bežné použitie napríklad vo videu. Širokú ochranu pre použitie jablka už spoločnosť Apple získala v iných štátoch, napríklad v Japonsku, Turecku či v Izraeli.
Spoločnosť Apple je aktuálne najhodnotnejšou spoločnosťou na svete s trhovou hodnotou takmer tri bilióny amerických dolárov. Vyzbrojená príslušnými právami si môže jednoducho dovoliť zastrašovať menšie spoločnosti. Z toho zrejme pramenia obavy švajčiarskych pestovateľov ovocia.
Pred troma rokmi to pocítila napríklad spoločnosť Prepear. Tá svoju aplikáciu s receptmi na varenie označila logom v tvare hrušky (názov je slovnou hračkou, prešmyčkou slova prepare – pripraviť a pear – hruška). Spoločnosti Apple sa však nepáčilo, že hruška s lístkom elipsovitého tvaru údajne pripomína slávne logo jablka s podobným lístkom.
Spoločnosť Prepear napokon tlaku ustúpila. V rámci „priateľskej“ dohody, ako to interpretuje Apple, upravila logo svojej aplikácie. Hruška dostala menej realisticky stvárnený lístok v tvare polkruhu.

Právnici Apple si však v minulosti trúfli aj na väčšie ciele. V roku 2008 napríklad podali sťažnosť proti mestu New York. To chcelo použiť logo zeleného jablka na propagáciu svojej ekologickej osvetovej kampane GreeNYC. Išlo pritom o zjavný odkaz na „Big Apple“ (veľké jablko), známu prezývku mesta používanú už od dvadsiatych rokov minulého storočia.

Podobne ako Prepear, aj mesto New York napokon ustúpilo tlaku technologického gigantu. Kompromis v tomto prípade spočíval v úplnom odstránení lístka, jablku zostala len stopka.
Apple pritom nebojuje len o jablko. V iných sporoch vedených touto spoločnosťou išlo o jej názov či slogany. Pred štyrmi rokmi práve vo Švajčiarsku prehrala súdny spor s hodinárskou spoločnosťou Swatch. Zástupcovia Apple vtedy tvrdili, že slogan „Tick different“ (tikaj inak) spoločnosti Swatch porušuje práva spojené s reklamnou kampaňou „Think Different“ (mysli inak), ktorú Apple používal v rokoch 1997 až 2002.
Najnovší švajčiarsky prípad ukazuje, že spoločnosť Apple naďalej testuje limity, kam až môže svoj priestor v rámci ochrany práv duševného vlastníctva rozšíriť. Švajčiarsky regulátor sa pokúsil korporácii nastaviť určitý limit. Či bude táto snaha úspešná, rozhodnú napokon súdy.