Apple chce monopol na jablko, švajčiarski pestovatelia ovocia protestujú

Ochranné známky majú slúžiť spotrebiteľom. Ich cieľom je poskytnúť kupujúcemu spoľahlivú informáciu o tom, kto je pôvodcom kupovaného tovaru či služby. Korporácie však právo v tejto oblasti zneužívajú na presadzovanie svojich záujmov.

Apple patrí v tejto oblastí medzi najaktívnejšie spoločnosti. Podľa výskumu Tech Transparency Project podala spoločnosť v rokoch 2019 až 2021 viac sťažností na porušenie ochrannej známky než Microsoft, Facebook, Amazon a Google dohromady.

Premeny loga spoločnosti Apple v čase.

V najnovšej kauze stojí proti technologickému gigantovi združenie švajčiarskych ovocinárov, ktorí sú znepokojení snahou spoločnosti Apple rozšíriť ochranu slávneho loga s nahryznutým jablkom vo Švajčiarsku. Združenie, ktoré existuje už 111 rokov, sa obáva, že sa bude musieť vzdať svojho loga. To je tvorené siluetou červeného jablka s bielym krížom, ktorý odkazuje na švajčiarsku vlajku.

Logo švajčiarskeho združenia ovocinárov.

Prípad má korene v roku 2017, keď právnici spoločnosti Apple požiadali švajčiarsky úrad chrániaci duševné vlastníctvo o udelenie práv k realistickému čierno-bielemu zobrazeniu jablka Granny Smith, bežnej odrody zeleného jablka.

Švajčiarski úradníci vyhoveli žiadosti len čiastočne, ochrana sa vzťahuje iba na niektoré spôsoby použitia. Apple sa proti rozhodnutiu odvolal a vecou sa teraz zaoberajú švajčiarske súdy. Nie je známe, pri ktorých použitiach úrad nevyhovel, údajne však ide aj o bežné použitie napríklad vo videu. Širokú ochranu pre použitie jablka už spoločnosť Apple získala v iných štátoch, napríklad v Japonsku, Turecku či v Izraeli.

Spoločnosť Apple je aktuálne najhodnotnejšou spoločnosťou na svete s trhovou hodnotou takmer tri bilióny amerických dolárov. Vyzbrojená príslušnými právami si môže jednoducho dovoliť zastrašovať menšie spoločnosti. Z toho zrejme pramenia obavy švajčiarskych pestovateľov ovocia.

Pred troma rokmi to pocítila napríklad spoločnosť Prepear. Tá svoju aplikáciu s receptmi na varenie označila logom v tvare hrušky (názov je slovnou hračkou, prešmyčkou slova prepare – pripraviť a pear – hruška). Spoločnosti Apple sa však nepáčilo, že hruška s lístkom elipsovitého tvaru údajne pripomína slávne logo jablka s podobným lístkom.

Spoločnosť Prepear napokon tlaku ustúpila. V rámci „priateľskej“ dohody, ako to interpretuje Apple, upravila logo svojej aplikácie. Hruška dostala menej realisticky stvárnený lístok v tvare polkruhu.

Logo Prepear pred a po zmene, uprostred logo Apple.

Právnici Apple si však v minulosti trúfli aj na väčšie ciele. V roku 2008 napríklad podali sťažnosť proti mestu New York. To chcelo použiť logo zeleného jablka na propagáciu svojej ekologickej osvetovej kampane GreeNYC. Išlo pritom o zjavný odkaz na „Big Apple“ (veľké jablko), známu prezývku mesta používanú už od dvadsiatych rokov minulého storočia.

Logo GreeNYC pred zmenou vedľa dobového loga Apple.

Podobne ako Prepear, aj mesto New York napokon ustúpilo tlaku technologického gigantu. Kompromis v tomto prípade spočíval v úplnom odstránení lístka, jablku zostala len stopka.

Apple pritom nebojuje len o jablko. V iných sporoch vedených touto spoločnosťou išlo o jej názov či slogany. Pred štyrmi rokmi práve vo Švajčiarsku prehrala súdny spor s hodinárskou spoločnosťou Swatch. Zástupcovia Apple vtedy tvrdili, že slogan „Tick different“ (tikaj inak) spoločnosti Swatch porušuje práva spojené s reklamnou kampaňou „Think Different“ (mysli inak), ktorú Apple používal v rokoch 1997 až 2002.

Najnovší švajčiarsky prípad ukazuje, že spoločnosť Apple naďalej testuje limity, kam až môže svoj priestor v rámci ochrany práv duševného vlastníctva rozšíriť. Švajčiarsky regulátor sa pokúsil korporácii nastaviť určitý limit. Či bude táto snaha úspešná, rozhodnú napokon súdy.