TRENČÍN – Za vykonanie rôznych zločinov existovali viaceré tresty. Medzi najčastejšie spomínané patria cirkevné tresty. O ich význame nám porozprával historik Trenčianskeho múzea Vladimír Pinďák.
Čo bolo cieľom cirkevných trestov? Nestačili civilné?
Týmito trestami malo dôjsť k uzmiereniu s Bohom a cirkevnou obcou formou verejného pokánia. Cirkev žiadala verejné priznanie a verejné pokánie, najmä v prípade smrteľných hriechov, pri odpadnutí od Boha, rúhaní, cudzoložstve, smilstve a pri zabití.
Na zozname hriechov stáli cudzoložstvo, smilstvo, branie božieho mena nadarmo, rúhanie sa Bohu, kliatie, „hanebné znesvätenie“ nedele, neposlušnosť voči rodičom a nadriadeným a iné „hanebné verejné hriechy“.
Ako trestali ľudí za cudzoložstvo?
Za hriech cudzoložstva vinníka doviedli do kostola a tam ho pred zhromaždením ostatných veriacich donútili sedieť na stoličke na chóre a počúvať kázanie týkajúce sa jeho hriechu. Následne mal vstať, verejne sa priznať k svojmu ťažkému hriechu a odprosiť presne stanovenými slovami Boha i cirkevnú a svetskú vrchnosť.
Druhým možným trestom za cudzoložstvo (mestskej rady vo švajčiarskom Zugu 1767) bolo, že vinník bude do konca života nosiť sedliacky kabát a obnosený klobúk, nikdy nebude môcť nosiť zbraň a okrem toho vykoná púť na pútnické miesto, po celý rok každý mesiac sa bude spovedať v kostole a po štyri nedele po sebe bude stáť pred kostolnými dverami s prútom a sviečkou v ruke.
Do konca života sa mal vyhýbať hostincom, celý rok si nosiť na všetky bohoslužby a kázania vlastnú stoličku a v noci smie z domu vyjsť len pri výkone svojho povolania.
K tým najjednoduchším a najstarším cirkevným trestom patrilo odsúdenie na vykonanie púte do cudziny, odkiaľ musel delikvent (pokiaľ to bolo možné) doniesť spovednú tabuľku.