Skončiť v bezvedomí po zrážke s cyklistom na pešej zóne by nechcel nikto

MARTIN – Pešia zóna v metropole Turca nepatrí len chodcom, ale od roku 2014 majú na ňu znovu povolený vstup aj cyklisti. Pre nich platia určité pravidlá, ktoré by mali dodržiavať, ale nie vždy sa tak deje.

4 Grafické motivačné prvky pre cyklistov v pešej zóny už po troch rokoch potrebujú nový nástrek. Foto: Ľubomír Chochula

Aj preto chcela v roku 2019 martinská radnica zakázať pohyb cyklistov v historickom centre. Vtedy sa vedenie mesta odvolávalo na sťažnosti chodcov, najviac ohrozené sa cítili byť mamičky s kočíkmi, ale po „vzbure“ cyklonadšencov a nesúhlasnom stanovisku mestského zastupiteľstva sa od tohto zámeru upustilo.

V pešej zóne však zriadili tzv. cyklokoridor. Ten mal cyklistov presmerovať na Ul. 29. augusta a Divadelnú ul., ktoré sú menej frekventované ako Ul. M. R. Štefánika. Grafické motivačné prvky na kamennej dlažbe pri vstupe do centra (Toleruj, Spomaľ, Pozor chodci, Aha dieťa a pod.) majú však len odporúčací charakter.

Neujalo sa ani ďalšie obmedzenie. Lebo dopravná značka, aby cyklisti v pešej zóne neprekračovali rýchlosť 5 km/h, sa pri jazde dodržať ani nedá.

„Asi nikto nad tým nepremýšľal, keď to zaviedli, ale cyklista pri takejto alebo nižšej rýchlosti nemá žiadnu stabilitu a hrozí, že spadne z bicykla. Myslím si, že voľný pohyb cyklistov a chodcov v pešej zóne je najlepší. Samozrejme, treba jazdiť ohľaduplne, nemať slúchadlá v ušiach, ani netelefonovať a sústrediť sa na jazdu. Všímať si okolie a rešpektovať chodcov, že majú v pešej zóne prednosť,“ povedal pre Žilinský Štandard predseda Turčianskej bicyklovej skupiny JUS Dušan Kubička.

Ohľaduplní k chodcom by mali byť nielen cyklisti, ale aj korčuliari a kolobežkári. Takisto chodci by nemali mať v pešej zóne klapky na očiach a nemôžu chodiť krížom-krážom len tak, ako sa im zachce, lebo si musia uvedomiť, že v tomto priestore nie sú sami.

V martinskej pešej zóne sa za posledné roky stalo niekoľko kolízií cyklistov s chodcami. Dokonca, niektoré sa skončili zraneniami. Nepríjemný incident videl v minulosti hovorca Mestskej polície Martin, keď tam bol mimo služby.

„Nie všetky prípady boli nahlásené, ale o jednom viem veľmi dobre, lebo osobne som po zrážke cyklistky s chodkyňou volal Dopravný inšpektorát PZ Martin, aby som nahlásil túto dopravnú nehodu. Vtedy som sa na pešej zóne práve nachádzal, bol som v civile. Keďže chodkyňa bola po tomto incidente v bezvedomí, volali sme aj záchranku. Ja osobne nemám zlé skúsenosti s cyklistami v pešej zóne, ktorú však nenavštevujem často. No podľa toho, čo viem, tak niektorí nedisciplinovaní cyklisti si tento priestor mýlia s pretekárskou dráhou, chýba im pokora a tolerancia. No niekedy nie je tolerancia ani na druhej strane a chodci hundrú aj na slušných cyklistov,“ vyjadril sa pre Žilinský Štandard hovorca MsP Martin Sebastián Andrášik.

Ak by bol v centre Martina vybudovaný cyklochodník, potom by cyklisti nemuseli na svojich tátošoch premávať cez pešiu zónu a mohli by ju pohodlne obísť, ale momentálne nemajú na výber, ak sa chcú vyhnúť hlavnej ceste prepchatej autami.


Zdĺhavé verejné obstarávania a stále sa zhoršujúce stavy mostov prinútili slovenské župy konať. Viaceré z nich postupne vytvárajú mostové čaty, ktoré sa starajú o opravy a údržby mostov, ktoré majú vo svojej správe. Najnovšie takú…
Prejsť na článok