Reťazec Target pocítil následky svojej dúhovej politiky. Zaknihoval vyše miliardový prepad tržieb

Jeden z najväčších maloobchodných reťazcov s názvom Target, ktorý má v Spojených štátoch takmer dvetisíc pobočiek a z hľadiska veľkosti tržieb mu v rámci krajiny patrí 33. priečka, zverejnil v stredu klasickú štvrťročnú správu, ktorá odhaľuje stav finančného zdravia podniku a aj výšku tržieb či zisku.

Ukázalo sa, že v období troch mesiacov od mája do konca júla klesli podniku celkové tržby  zhruba o päť percent, čo je v absolútnych číslach zníženie z 26 miliárd dolárov na 24,77 miliardy dolárov. Je to zároveň väčší prepad, než odhadovali ekonómovia a experti, ktorí očakávali celkové tržby nad 25 miliárd.

Od začiatku roka sa zároveň prepadla trhová hodnota spoločnosti. Do utorkovej uzávierky klesli jej akcie v tomto roku o 16 percent, hoci index S&P 500 (v ktorom sa nachádza aj Target) v rovnakom období zhruba o 16 percent vzrástol. Cena akcií Targetu sa v utorok dotkla ročného minima na úrovni 124,96 dolára, čo je zhruba polovica z jej vrcholu počas pandémie. V stredu po zverejnení správy akcie na chvíľu poskočili až na 135 dolárov, no nasledovala korekcia a v stredu podvečer sa ich cena držala na úrovni 130 dolárov za kus.

K dobrým správam pre spoločnosť a investorov možno zarátať najmä zvýšenie zisku spoločnosti, a to vďaka zníženiu nákladov. Čistý zisk vzrástol takmer štvornásobne zo 183 miliónov dolárov v druhom kvartáli 2022 na 835 miliónov v tom istom období tohto roka. To je v prepočte na akciu nárast zo štyridsiatich centov na vyše 1,8 dolára.

Nie je to však až taká úžasná správa, ako sa na prvý pohľad zdá. V minulom roku boli zisky spoločnosti mimoriadne podpriemerné, keďže sa spoločnosť zbavovala prebytočného tovaru a pracovala s množstvom zliav. Dobre to vidno pri porovnaní s výškou zisku v druhom kvartáli 2021, keď Target zaknihoval profit vo výške 1,8 miliardy dolárov.

Target sa stal v júni terčom kritiky pre dúhovú kolekciu a jej stiahnutie

Prípad poklesu tržieb sa stal zaujímavým najmä v kontexte júnovej kauzy, ktorá sa niekoľko týždňov točila okolo gigantického maloobchodu. Ten v časti svojich predajní na juhu USA presunul svoj tovar s dúhovou LGBT tematikou z viditeľnej časti svojich pobočiek do ich menej rozpoznateľných častí a zmenšil jeho objem.

Maloobchodný gigant v USA sťahuje dúhový sortiment. Vraj sa obáva, že doplatí na bojkot ako Bud Light

Mohlo by Vás zaujímať Maloobchodný gigant v USA sťahuje dúhový sortiment. Vraj sa obáva, že doplatí na bojkot ako Bud Light

LGBT kolekcia Targetu zahŕňala rôzne druhy tovaru. Na sociálnych sieťach kolovali fotky plaviek ženského strihu upravených na skrytie penisu, gender fluid hrnčeky, dúhové dupačky pre novorodencov či rôzne kusy oblečenia so sloganmi typu „superkvír“ alebo „kvír po celý rok“ [kvír, alebo po anglicky queer, je pojem označujúci ľudí, ktorých sexuálna orientácia nie je heterosexuálna a rodová identita nie je totožná s ich pohlavím, pozn. red.]

A čo si vy predstavujete pod takým slovom „queer

Mohlo by Vás zaujímať A čo si vy predstavujete pod takým slovom „queer"?

Dôvodom pre tento krok boli údajne podľa hovorcu Targetu negatívne reakcie na dúhový sortiment a „nestále okolnosti“, no zdroje z vnútra spoločnosti hovorili aj o obavách z prepadu tržieb. Tie sa, ako môžeme dnes vidieť, nakoniec naplnili. Spoločnosť totiž čelila bojkotu nielen amerických konzervatívcov, ale za stiahnutie chvosta ju kritizovali aj samotní dúhoví aktivisti.

Pritom ešte krátko pred rozhodnutím o stiahnutí sortimentu do ústrania propagoval výkonný riaditeľ Targetu Brian Cornell kroky týkajúce sa rozmanitosti, rovnosti a inklúzie. Iniciatívy v tejto oblasti „poháňali veľkú časť nášho rastu za posledných deväť rokov“ a „pridali (spoločnosti) hodnotu“, ako vtedy vyhlásil.

Priama spojitosť s mesiacom hrdosti

Podľa informácií denníka Wall Street Journal (WSJ) samotný Target priblížil, že za poklesom tržieb v uplynulom štvrťroku stála najmä reakcia zákazníkov na jeho kolekciu Pride Month, ako aj opatrní spotrebitelia čeliaci zvýšeným cenám.

Maloobchodný predajca podľa WSJ avizoval, že v aktuálnom kvartáli očakáva opätovný pokles tržieb a znížil svoj cieľ zisku na celý rok. Ohlasy okolo kolekcie Pride sa podpísali pod predaj najmä v júni, keď Target začal predávať výročnú kolekciu, píše ďalej americký denník. Cituje aj výkonného riaditeľa spoločnosti Briana Cornella, ktorý uviedol, že v júli sa predaj postupne obnovil.

Dúhový jún však zrejme nebol jediným faktorom, ktorý ovplyvnil finančný výkon spoločnosti. Neprialo jej zrejme aj to, že v časoch vysokej inflácie tvoria potraviny, ktoré sú nevyhnutným artiklom v nákupnom košíku, iba zhruba pätinovú časť celkových tržieb tohto maloobchodu. Target sa podľa informácií WSJ spolieha najmä na kategórie, ako sú hračky a elektronika, ktoré tvoria približne 54 percent jeho ročných tržieb, a ktoré dokážu spotrebitelia v kritických časoch oželieť.

Porovnanie s najväčším konkurentom, ďalším maloobchodným gigantom Walmart, preto vyznieva dosť zle. Väčšinu jeho ročných tržieb totiž generujú potraviny, vďaka čomu analytici, na ktorých sa odvoláva WSJ, očakávajú nárast jeho tržieb v USA o 4,1 percenta.

Nechcene ide v stopách bojkotovaného Bud Light. Oproti známej značke piva má však výhodu

Ešte v júni, keď sa najmä v Spojených štátoch riešila kauza okolo dúhového sortimentu, bolo akýmsi verejným tajomstvom, že jeho stiahnutím z čela predajní do úzadia sa kompetentní chceli vyhnúť poklesu predaja. Odstrašujúcim príkladom bola totiž značka tamojšieho piva Bud Light.

Jedna transreklama, pätinový pokles predaja. Výrobca piva Bud Light musí strojnásobiť výdavky na marketing

Mohlo by Vás zaujímať Jedna transreklama, pätinový pokles predaja. Výrobca piva Bud Light musí strojnásobiť výdavky na marketing

Tá po spolupráci s transrodovým influencerom Dylanom Mulvaneym a následnom bojkote značky zaznamenala prudký pokles predaja a dokonca stratila pozíciu jednotky na americkom trhu, keď ju vystriedalo mexické pivo Modelo Especia.

No Target má oproti pivnej značke výhodu. Týka sa hlavne veľkosti ponuky produktov a celkovej veľkosti spoločnosti, ktorá má predajne po celých Spojených štátoch. A hoci je momentálne široký výber sortimentu (pre zjavný pokles ochoty amerického obyvateľstva utrácať peniaze za menej nevyhnutné produkty) konkurenčnou nevýhodou, v prípade výziev na bojkot je to naopak. Omnoho ľahšie sa totiž dá vyhnúť nákupu konkrétnej značky piva, ako úplne zmeniť preferovaný obchod, najmä ak to z rôznych praktických dôvodov, ako napríklad vzdialenosť od domova, nie je pohodlné.