Aj keď si na kompletné štatistiky budeme musieť počkať do októbra, už teraz vieme, že v niektorých regiónoch návštevnosť turistov prekonala rekordy letnej predcovidovej sezóny 2019. „Analýzy, dáta a spätná väzba od našich hlavných partnerov ukazujú, že pre niektorých to bude rekordná sezóna, čo sa týka domácich, ale aj zahraničných turistov," uviedol generálny riaditeľ Slovakia Travel Václav Mika.
Pred sezónou panovala obava, že sa väčšina našich obyvateľov rozhodne pre dovolenku pri mori. To sa však nestalo. Slováci výrazne využili aj domáce pobyty a prišli aj zahraniční turisti. Tradične k nám zavítali Česi, Poliaci, Nemci, Maďari a Rakúšania, ale prekvapili tiež turisti z Kanady, Spojených štátov či Izraela.
Návštevníkov z Izraela lákajú najmä Piešťanské kúpele, zahraniční turisti však vyhľadávajú aj golfové rezorty, ktoré máme podľa Miku unikátne.
„Turisti neprídu len kvôli golfu, ale ako doplnkový produkt je veľkou pridanou hodnotou. Veľhory a golf je svetová kombinácia. Sú destinácie, do ktorých sa ide aj mimo sezóny na golf. My sme jedna z letných destinácií golfu a výborne to funguje,“ zdôraznil Mika.

Z prírodných krás turistov najviac prilákali veľhory. Podľa predbežných odhadov Slovakia Travel budú mať toto leto najvyššiu návštevnosť práve Vysoké a Nízke Tatry. Veľkému záujmu turistov sa tešil aj Slovenský raj či Liptov. Kultúrne najviac zaujali spišské gotické pamiatky a Bojnický zámok.
Vodné parky excelovali, horám chýbalo dobré počasie
Prvá polovica leta priniesla relatívne stabilné počasie, čo pre centrá cestovného ruchu vo Vysokých Tatrách znamenalo slušnú návštevnosť nielen z pohľadu denných turistov, ale aj ubytovaných hostí. Druhá polovica leta však ukázala, že horské strediská ako Vysoké Tatry alebo Jasná nedosiahli návštevnosť ako pred covidom, ale veľmi sa tomu priblížili. Vyrovnaniu sa návštevnosti leta 2019 podľa Tatry mountain resorts (TMR) chýbal len zhruba týždeň dobrého počasia.
„Celkovo dopadlo leto dobre, až veľmi dobre. Hlavne vo vodných parkoch, tie v tomto roku excelovali. Boli naplnené prakticky počas celého leta,“ informoval Igor Rattaj, predseda predstavenstva TMR.
Vo vodných parkoch dosiahla letná návštevnosť čísla spred pandémie. Vďaka skoršiemu nástupu leta, sa návštevnosť vodných parkov Tatralandia a Bešeňová nielen vyrovnala, ale dokonca prekonala návštevnosť prázdninových mesiacov roku 2019.
Do Tatier zavítali najmä Slováci, Česi a Poliaci. V hoteloch vo vodných parkoch bolo počas niektorých týždňov ubytovaných dokonca viac Čechov ako Slovákov. „Českí klienti sú veľkým prekvapením. Tak ako v zime, keď ich ubudlo, v lete ich zasa výrazne pribudlo. Vyzerá to pomaly ako pred dvadsiatimi či tridsiatimi rokmi, keď väčšinu klientov tvorili práve Slováci a Česi. Takže Česi sa nám vracajú do Tatier,“ uviedol ešte v polovici letnej sezóny Igor Rattaj.
Prevádzkovatelia turistických rezortov zaznamenali nový fenomén, takzvaný booking na poslednú chvíľu. „V praxi to znamená, že ubytovacie kapacity dopredávame posledné dva – tri dni pred nástupom na pobyt. Výnimkou sú ubytovacie kapacity vo vodných parkoch, ktoré sa vo väčšom rozsahu rezervovali o niečo skôr a júl sa nám podarilo obsadiť veľmi dobre,“ vysvetlil prevádzkový riaditeľ TMR Slovensko, Branislav Kačkovič.
Turisti hľadia nielen na ceny, ale aj na bezpečnosť
Bezpečnosť sa stala zásadným faktorom pri plánovaní ciest a má vplyv na to, ako si turisti vyberajú miesto na trávenie dovolenky. Preto z hľadiska cestovného ruchu je pozitívne, že Bratislava patrí k metropolám s veľmi nízkou kriminalitou a Slovensko sa ako destinácia vo svetovom rebríčku bezpečnosti, Global peace index (GPI), umiestnila na slušnom 26. mieste. Z krajín EÚ je podľa indexu Numbeo Slovensko dokonca na chvályhodnej 13. priečke, pričom v rámci východnej Európy sme hneď za Českom na druhom mieste.

Ďalším parametrom, v ktorom si podľa Slovakia Travel naša krajina vedie pozitívne, je dostupnosť cien. V indexe hospitality sa Slovensko zaradilo do zelenej zóny, čo prakticky znamená, že pre turistov sú položky ako káva, pivo a obed v prijateľných cenových hladinách. Slovensko tak začalo byť cenovo atraktívne aj pre Maďarov či Poliakov.
V hoteloch bolo najviac Slovákov
Celková návštevnosť hotelov, penziónov a iných ubytovacích zariadení cestovného ruchu na Slovensku v júli 2023 dosiahla podľa Štatistického úradu SR 661-tisíc osôb, čo predstavuje medziročný nárast o deväť percent. Nárast ukazovateľov ubytovania ovplyvňuje najmä nižšia porovnávacia základňa z júla 2022, keď sa do ubytovacích zariadení hostia vracali len postupne po dvojročnej pandémii covidu. K návštevnosti spred koronavírusu ubytovateľom stále chýba významných sedem percent.
Hostia zo Slovenska tvorili v júli nadpolovičnú väčšinu. Bolo ich toto leto 394-tisíc a predstavovali 60 percent z celkového počtu ubytovaných. Pritiahnuť medziročne viac dovolenkujúcich Slovákov sa podarilo piatim z ôsmich regiónov – Bratislavskému, Trenčianskemu, Nitrianskemu, Banskobystrickému a Košickému kraju.
Vo Vysokých Tatrách stúpol podiel slovenských hostí oproti rokom pred pandémiou o 15 percent. Toto leto tak z celkového počtu hostí tvorili až 74 percent Slováci. V tlačovej správe o tom v pondelok informoval TMR. Najväčší nárast tatranských návštevníkov zaznamenali hostia z Maďarska, ktorých prišlo skoro trikrát viac ako v roku 2019.
Významný prírastok v porovnaní s minulým rokom v počte zahraničných návštevníkov zaznamenal aj Štatistický úrad. Ubytovacie služby počas júla na Slovensku využilo 267 tisíc z nich, ide o 22-percentný medziročný nárast návštevnosti. S výnimkou jediného kraja však počty cudzincov stále ešte zaostávajú za júlovým stavom z roku 2019. Jediný región, ktorý mal viac zahraničných hostí ako v júli 2019, bol Žilinský kraj.
Vo svete Slovensko ako dovolenkovú destináciu nepoznajú
Slovensko je v rebríčku rozpoznateľnosti krajiny, ako turistickej destinácie, až na nelichotivom 44. mieste. Údaj uviedli na prezentácií pre novinárov zástupcovia Slovakia Travel. Prvé sa v poslednom prieskume umiestnilo Nemecko, za ním nasledujú Kanada a Japonsko. Zo vzorky 5-tisíc opýtaných najväčší podiel ľudí, ktorí spontánne uviedli Slovensko ako dovolenkovú destináciu, tvorili Slováci a Česi.
„Slovensko v minulosti dlhodobo nebolo konzistentne komunikované v zahraničí ako dovolenková destinácia, preto potrebujeme zvýšiť povedomie o Slovensku ako o značke,“ povedal Václav Mika. Jeho cieľom v budúcnosti bude, aby sa naša krajina v tomto rebríčku posúvala smerom hore.
Na kampaň lákajúcu turistov k nám sa pred letnou sezónou Slovensko rovnomerne poskladalo s ostatnými krajinami V4. Dokopy tak išlo na reklamu takmer 700-tisíc eur, pričom polovicou z tejto sumy prispela Európska komisia. Vďaka spoločným zdrojom sa reklama na dovolenku na Slovensku prvýkrát objavila aj v Spojených štátoch.
Novú jesennú kampaň spustila Slovakia Travel jedenásteho septembra s kľúčovým sloganom Slovensko prekvapí.