Dlhoočakávaný obchvat stredoslovenského mesta otvoria koncom septembra
Odvtedy sa už motoristi môžu priamo centru Brezna vyhnúť, ale doteraz stále musia v meste využívať Tisovskú cestu a Staničnú ulicu, ak sa chcú dostať na spomínanú prvú časť obchvatu.
Od konca septembra to už bude minulosť. Ako totiž pre Banskobystrický Štandard potvrdil hovorca Slovenskej správy ciest (SSC) Martin Guzi, po troch rokoch výstavby sprejazdnia aj druhú časť obchvatu „Oficiálne otvorená bude 29. septembra 2023,“ spresnil Guzi.
Po otvorení druhej časti obchvatu mesta sa vodičom cesta oproti súčasnosti o niečo skráti a zároveň ušetria niekoľko minút času. Vyhnú sa tiež rušným križovatkám so svetelnou signalizáciou v širšom centre Brezna.
Tri nedodržané termíny a výrazné predraženie
Výstavba druhej časti obchvatu mala byť ukončená už marci tohto roka, ale pre masívny zosuv svahu v dĺžke asi 500 metrov bol termín dokončenia presunutý na august. Tento zosuv podľa Guziho potenciálne ohrozoval aj okolité územie vrátane obytnej zóny a prevádzok pod staveniskom obchvatu, museli ho preto sanovať.
Už v polovici júla na kontrolnom dni priamo v Brezne však štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť avizoval, že obchvat by chceli sprejazdniť až začiatkom septembra. Nakoniec to ale bude až úplný záver tohto mesiaca.

Pre zosuv pôdy a ďalšie dodatočné práce sa výstavba asi 1,6-kilometrového úseku zároveň viac ako dvojnásobne predražila. Z pôvodne plánovaných 16,5 milióna eur stúpli náklady podľa hovorcu SSC až na 41 miliónov eur, čím sa úsek v prepočte na jeden vybudovaný kilometer zaradil k najdrahším na Slovensku.
Posledná časť stále chýba
Ani odovzdaním druhej časti breznianskeho obchvatu sa však všetci vodiči nebudú môcť mestu vyhnúť. Zostáva totiž dobudovať tretiu časť, ktorá prepojí dve súčasné s cestou I/66 smerujúcou na Polomku a Červenú Skalu.
„Momentálne je príslušný materiál na posudzovaní na Útvare hodnoty za peniaze. Začiatok výstavby predpokladáme po získaní všetkých potrebných povolení a zabezpečení financovania v horizonte niekoľkých rokov,“ povedal Guzi pre Banskobystrický Štandard.
Pri tejto tretej etape výstavby sa zvažovalo niekoľko variantov trasovania obchvatu. SSC sme sa pýtali, či je už rozhodnuté, ktorý z nich bude realizovaný, ale odpoveď na túto otázku sme nedostali.