Katolík neuverí, že kto protirečí Svätému Otcovi, je ihneď kacír. Organizátori synody sa možno už vopred pripravili na narušiteľov ich agendy, píše kardinál Zen.
„Z veľkej časti súhlasím s tým, čo hovorí pápež, len s jednou výnimkou – jeho odpovede nie sú presné odpovede na naše dubia (pochybnosti), jeho odpovede vskutku niekedy potvrdzujú naše dubia.”
Vyhlásil to emeritný biskup Hongkongu kardinál Joseph Zen Ze-kiun. Bol jeden z piatich členov Kardinálskeho zboru, ktorí v lete zaslali pápežovi Františkovi svoje obavy v súvise so synodou. Argentínsky pontifik im vzápätí odpovedal, no s jeho reakciou neboli spokojní, a tak poslali nový list. Keďže ďalšie odpovede nedostali, zverejnili svoju komunikáciu v predvečer biskupskej synody vo Vatikáne.
Takzvané dubia sú pochybnosti o otázkach náuky, liturgie, pastorácie. Môže ich poslať pápežovi akýkoľvek veriaci. Napokon je na rímskom biskupovi, či odpovie sám, cez dikastérium, no nemusí sa vôbec vyjadriť.
Emeritný kardinál Zen na úvod svojho najnovšieho príspevku predoslal, že nie je trúfalé spochybňovať svojho najvyššieho šéfa:
“Žiaden zrelý katolík neuverí, že ,každý, kto protirečí Svätému Otcovi, je heretik a schizmatik´, ako uviedla Jeho Eminencia Víctor Manuel Fernández (prefekt Dikastéria pre náuku viery a Františkov spolupracovník, pozn. red.). Náš Svätý Otec je v skutočnosti neuveriteľne pokorný, keď rozpoznáva svoje vlastné chyby a chyby tých, ktorí ho v cirkvi predišli (napríklad cestoval do Kanady a šesť dní hovoril „mea culpa“ za takzvané krutosti spáchané pred mnohými rokmi voči domorodej mládeži v internátnych školách).
Organizátori synody sa možno už vopred pripravili na narušiteľov ich agendy
Bývalý biskup diecézy v Hongkongu sa tiež zamyslel, či na zmienený pôvodný list z 10. júla 2023 naozaj odvetil sám pápež:
“V skutočnosti neuveriteľná rýchlosť odpovedí (11. júla), najmä v kontraste s prípadom ďalších slávnych piatich “dubia” z roku 2016, ktoré boli jednoducho ignorované. To vyvoláva podozrenie, že tieto odpovede sú súčasťou arzenálu, ktorý organizátori synody pravdepodobne s pomocou Eminencie [odkazuje zrejme na prefekta Dikastéria pre náuku viery, pozn. red.], už vopred pripravili ako reakciu na narušiteľov ich agendy.”
Následne analyzuje odpovede hlavného pastiera katolíckej cirkvi pre každú z adresovaných otázok zvlášť. Priblížme si v skratke Zenove postrehy pre tri otázky z piatich, ktoré preláti formulovali Františkovi vo forme dubia.
Je požehnávanie párov rovnakého pohlavia v súlade so Zjavením?
Prvý muž katolíckej cirkvi vo svojom liste piatim kardinálom zdôraznil význam manželstva medzi jedným mužom a jednou ženou. A predsa „obrana tejto objektívnej pravdy nie je jediná forma tejto lásky“, doplnil František.
„S porozumením a nežnosťou im musíme prezentovať tiež objektívnu pravdu, že homosexuálna aktivita je hriech, je v rozpore s Božím plánom lásky. Musíme ich taktiež povzbudzovať k metanoii [zmene, pozn. red.] v cirkvi, aby dôverovali v Božiu pomoc pri nesení ich ťažkého kríža na ceste k večnému šťastiu,“ reagoval ázijský prelát.
Františkova nejednoznačná odpoveď na rozdiel od rozhodnutia spred dvoch rokov v niektorých prípadoch pripúšťa žehnanie uvedených párov. Cirkevný hodnostár z Hongkongu má otázku:
„Neznamená takýto zväzok sexuálnu aktivitu medzi ľuďmi rovnakého pohlavia, ktorá je jednoznačne hriešna rovnako ako každá sexuálna aktivita mimo zákonného manželstva?“
Latinskoamerický pápež ďalej vo svojich odpovediach dodal, že pre pastoračnú obozretnosť nie je vhodné, aby diecéza, biskupská konferencia či iná cirkevná štruktúra neustále a oficiálne umožňovala procedúry alebo obrady pre každý typ problému.
Podľa pontifika kánonické právo nesmie a nemôže riešiť všetko. Rovnako by si to nemali nárokovať ani biskupské konferencie s ich rôznorodými dokumentmi a protokolmi.
„Táto časť je pastoračne neudržateľná. Ako môže cirkev v takej dôležitej veci nechať ľudí bez jasného pravidla a dôverovať individuálnemu rozlišovaniu? Nevypukne takto pre duše veľmi nebezpečný chaos kazuistiky [špekulatívne vykladanie predpisov a morálky, pozn. red.]?“ pýta sa opäť kardinál Zen.
Je cirkev zo svojej podstaty synodálna?
Synodalita ako štýl a dynamika je podstatným prvkom cirkvi, ktorá je spoločenstvom. Iná vec je nastoliť typ synodálnej metodológie, ktorý by vyhovoval danej skupine, objasnil Petrov nástupca.
Pôvodne sa naša pochybnosť týkala aktuálnej Synody o synodalite, ktorú netvorí celé zhromaždenie biskupov, no zdá sa, že chce riešiť otázky, o ktorých má právo rozhodnúť iba ekumenický koncil s pápežom. To by bolo nesprávne, mieni Joseph Zen Ze-kiun a pokračuje:
Účastníci biskupskej synody. V strede šéf nemeckých biskupov Georg Bätzing. Foto: Bohumil Petrík
„Dokumenty synody uznávajú rozdiel medzi ,rozhodovaním´ a ,prijímaním rozhodnutí´ (teda rozdiel medzi účasťou na procese pred závrečným rozhodnutím a samotným aktom rozhodovania). Ale tie isté dokumenty tiež naznačujú, že hierarchia musí nielen ,počúvať´, ale ,načúvať´, počúvať hlas ľudu, teda laikov, čím prevracia pyramídu hierarchického zriadenia cirkvi, ktorú Ježiš ,založil´ na apoštoloch.“
Ak je odpustenie ľudským právom, je potrebná ľútosť?
„Tu nefunguje matematika a ešte raz musím pripomenúť, že spovednica nie je colnica. Nie sme majstri, ale pokorní udeľovatelia sviatostí, ktoré živia veriacich. Pretože tieto Pánove dary viac než relikvie, ktoré treba zachovať, sú pomocou Ducha Svätého pre život ľudí,“ vystríhal hlavný pastier katolíckej cirkvi.
Prelát z východnej Ázie toto prirovnanie obrátil a znovu svoju úvahu zakončil otázkou:
„Práve preto, že sme správcovia, a nie majstri sviatostí, musíme dodržiavať pravidlá, zabezpečiť pokánie a rozhrešenie. Prečo by sme týmto robili zo spovede colnicu?!“
Spovedník nesmie ponížiť kajúcnika, ale ten musí byť pokorný, zakončil 91-ročný emeritný biskup Hongkonskej diecézy.