Krajské zastupiteľstvo sa zaoberalo vodíkovou stratégiou. Cieľom je doprava bez emisií

KOŠICE – Krajskí poslanci vzali na vedomie aj informáciu o vyhodnotení vodíkovej stratégie za roky 2022 – 2023. Reagovali na ňu pozitívne a schválili ju, no odzneli aj pripomienky.

Predstavenie projektu zameraného na výrobu vodíka elektrolýzou v Košiciach 5. mája 2022. Na snímke predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka poèas tankovania vodíkového auta. Foto: TASR František Iván

Predstavenie projektu zameraného na výrobu vodíka elektrolýzou v Košiciach 5. mája 2022. Na snímke predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka poèas tankovania vodíkového auta. Foto: TASR František Iván

„Strategický dokument zmapoval potenciál využitia vodíkových technológií v rôznych odvetviach. Od výroby energie, dopravy, skladovania, priemyslu, ale aj výskumu a vývoja. Kraj postupne pracuje na napĺňaní tohto strategického cieľa," informoval o stave projektu predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka.

Košický samosprávny kraj prijal návrh na nové úhrady v školách a školských zariadeniach

Mohlo by Vás zaujímať Košický samosprávny kraj prijal návrh na nové úhrady v školách a školských zariadeniach

„Chýbajú mi tu čísla – koľko to stálo, koľko nás to bude stáť. Jednoducho, všetky sumy, všetky čísla a všetky ekonomické ukazovatele. Lebo ani jeden tu nie je spomenutý,“ upozornila krajská poslankyňa Iveta Rušinová (nezávislá).

„Je to fajn zámer, ale aj mne chýbajú ekonomické ukazovatele. veď povedzte, čo to prinesie pre kraj. Nič iné od vás nikto nechce. Aby sme vedeli, že hlasujeme za dobrý zámer, ktorý hýbe kraj vpred. Aby sme vedeli viac. A nie iba hlasujeme ako zajace. Ja nie som teľa,“ oslovil Trnku poslanec Miloš Ihnát (nezávislý). „Je to informatívna správa, kolegovia si to zapísali, nabudúce to skúsime doplniť," odpovedal predseda KSK.

Zastupiteľstvo KSK prebralo vo štvrtok viacero zaujímavých bodov. Foto: Boris Macko

„Je to zaujímavá stratégia a plán do budúcna. Páči sa mi, že kraj chce nakupovať vodíkové autobusy cez európske projekty. Ešte jedna otázka – plánuje sa aj spolupráca so Železnicami SR?,“ pýtal sa poslanec Martin Smrčo (Oľano, NOVA, KÚ, Za ľudí, Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska) s tým, či by do stratégie nemohla byť zahrnutá aj železničná doprava. „Môžeme sa o tom baviť, ale s každým ďalším partnerom, na ktorého nemáme žiadny dosah, sa stratégia trochu rozplýva. Preto postupujeme skôr tak, že pri konkrétnych projektoch sa snažíme do nich zahŕňať partnerov, ktorí majú záujem pracovať na vodíkovej stratégii. Potom s nimi postupujeme spoločne. Ale nebránime sa prizvaniu ďalších partnerov,“ reagoval Trnka.

Návrh rozpočtu Košického samosprávneho kraja na obdobie 2024 –2026 bol prijatý

Mohlo by Vás zaujímať Návrh rozpočtu Košického samosprávneho kraja na obdobie 2024 –2026 bol prijatý

Vodíková stratégia KSK, ktorá bola zastupiteľstvom schválená v roku 2021, zahŕňa viacero projektov. Jej cieľom je objaviť potenciál vodíkových technológií vhodných pre KSK. Medzi ďalšie zámery patrí výroba zeleného vodíka. S týmto cieľom bola založená spoločnosť W2H2 KSK. Kraj uzavrel s Moravskosliezskym krajom aj zmluvu týkajúcu sa vytvorenia prototypu vodíkovej lode. Kraj chce mať zároveň v budúcnosti prevádzku vodíkových autobusov s nulovými emisiami a založiť Malé vodíkové údolie. Vodíkové údolia slúžia ako odrazový mostík k rozvoju európskeho vodíkového hospodárstva.