BRATISLAVA – Fotografia je dnes sebavedomým samostatným umením otvoreným pre každého. Stačí mať len silu, nápad, vytrvalosť a obsah, ktorý osloví ľudí svojím novátorstvom a profesionálne zvládnutou prácou. A aj tu platí, že oveľa viac vás pritiahne otvorená otázka ako okamžitá a jasná odpoveď.
Martin Stranka (1984) vyštudoval vysokú školu ekonomického smeru v Prahe, kam sa potom aj nastálo presťahoval z Litoměřic a kde tvorí a žije dodnes. Hoci je uznávaným a mimoriadne nádejným fotografom, výtvarné umenie nikdy nikde neštudoval. K fotografii sa dostal cestou terapie po strate blízkeho človeka v roku 2007.
Stranka chcel získať späť stratenú životnú rovnováhu. Potreboval poodhaliť nové existenčné podnety, preto zvedavo siahol po fotoaparáte a začal sa vo voľnom čase venovať tomuto krehkému umeniu svetu svetla. Hoci po štúdiu vysokej školy pôsobil istý čas na pozícii manažéra ľudských zdrojov v Prahe, stále viac a viac času venoval fotografovaniu. To sa veľmi rýchlo stalo jeho vášňou a život obohacujúcim koníčkom. A v decembri 2010 sa stala fotka aj jeho profesiou, keďže prijal zákazku od knižných vydavateľstiev Sterling Publishing a Harper Collins Publisher v New Yorku.
Za svoju 17-ročnú kariéru profesionálneho fotografa pozbieral Stranka už vyše 80 medzinárodných ocenení v oblasti fotografie. Medzi tie najcennejšie patrí titul Special Photographer of the Year 2022 z medzinárodnej súťaže International Photography Awards získaného v New Yorku. Ďalej je to 1. miesto z medzinárodnej súťaže Sony World Photography Awards, ktoré dostal v roku 2018 a obhájil v roku 2019 v Londýne. Martinove diela boli vystavené a vydražené aukčným domom Christie’s v Londýne prvýkrát na začiatku roku 2023.
Zaujímavé ale je, že jeho fotografické práce sú vystavované najviac v zahraničí, napríklad v New Yorku, Miami, Orlande, Londýne, Paríži, Prahe či Šanghaji. Sú prezentované na predajných výstavách v medzinárodne rešpektovaných galériách, ako sú: Christie’s London, Saatchi Gallery, SNAP! Orlando, Somerset House a mnoho ďalších.
Diela Martina Stranku sú už v súčasnosti aj predmetom záujmu zberateľov umenia a sú tiež k videniu na obaloch kníh svetových vydavateľských domov, napríklad Harper Collins Publishers, Sterling Publishing a Penguin Random House. Doposiaľ publikoval štyri samostatné monografické knihy: I AM, 10 Years, Dychom a Beautiful Accidents. Posledná spomínaná kniha vyšla ako katalóg a kniha k výstave v slovenskom múzeu moderného umenia Danubiana Meulensteen Art Museum v Čuňove.
Stranka vytvára občas až surreálne pôsobiace, no veľmi realistické fotografické scény, v ktorých sa snaží rozširovať hranice medzi skutočnosťou a snívaním. Fotografiu vníma ako novoobjavený svojbytný priestor, kde nachádza vlastnú rovnováhu a patričný pokoj, aký nenájde nikde inde v bežnom živote. Svoju prácu často prirovnáva k osobnému denníku. S fotografiou pracuje ako so suverénnym výtvarným dielom a často využíva aj techniky koláže, ktorými posunie daný obraz až za hranice tradičného vnímania fotografie.
Jeho poňatie scény býva minimalistické. Zdôrazňuje človeka ako komplikovaného jedinca, ktorý v sebe nesie určité tajomstvo a možno aj vinu. Ten krehký odkaz, ktorý ho možno robí vysoko citlivým a zraniteľným človekom. Zároveň sa nás snaží presvedčiť aj o tom, že portrétovaná bytosť na jeho snímkach vedie vždy bohatý vnútorný dialóg, sama so sebou. Martin prostredníctvom symbolických aranžovaných scenérií reaguje ako fotograf na konzumnú tvár života. Tú kontrastne postaví voči prírode, čím vzniká zaujímavý a mnoho významový odkaz. Čitateľný aj z viacerých uhlov a pohľadov.
Stranka sa pýta, či sú spomenuté dva svety ešte vôbec schopné interakcie, alebo či sa už natoľko odcudzili, že spolu len mlčia. Svoju prvú a doposiaľ neukončenú sériu autorských diel nazval – I Found The Silence. V úplných začiatkoch tejto zbierky fotografií figuroval fotograf pred objektívom sám. Svoje prvé pokusné autoportréty inscenoval prevažne v štúdiu. Následne sa objektom tvorby stali jeho priatelia aj blízki. Obsah čerpal práve z týchto intímnych väzieb, v prospech výpovednej sily zachytenej snímky.
Zlom v jeho práci prišiel v tom okamihu, ako opustil viac-menej uzavretý (a možno aj tematicky trochu vyčerpaný) priestor štúdia a svoju fotografickú scénu doplnil symbolikou zvierat. Od roku 2018 rozširuje svoju prácu o projekt Portraits, v ktorom zachytáva umelecké portréty inšpiratívnych osobností nielen z českej, ale aj zo svetovej scény. Jeho portréty však nie sú nijako ľúbivé a už vôbec postavené na prvom pláne, výraze či kráse. Ide skôr o psychologizujúci vzhľad do vnútra človeka, ktorý môže mať aj vo veľmi mladom veku na tvári nakreslenú celú ikonografiu svojich problémov.
Na výstave môžete preskúmať aj v New Yorku vysoko oceňovanú sériu fotografií Beautiful Accidents, ktorá veľmi osobitým spôsobom zobrazuje úzku hranu medzi estetickou krásou a osudovou udalosťou. Tieto zámerne vizuálne (ale aj obsahovo) nedopovedané príbehy hľadajú súvsťažnosti medzi vizuálnou ľúbivosťou, ako aj dramatickou scénou, ktorá dokáže zmeniť beh nášho života v jedinom osudovom okamihu. Stranka sa snaží zistiť, či je možné zestetizovať nehodu, ktorej je divák svedkom a stáva sa tak jej osudovou súčasťou.
Výstava fotografií českého fotografa Martina Stranku je určite pre každého návštevníka nevšedným a silným zážitkom. Už len preto, že ukazuje, ako široko sú rozprestreté estetické hranice dnešnej modernej fotografie. A veľmi skromne hovorí aj to, že aj absolútny autodidakt môže na tomto umeleckom poli povedať zásadné slovo, ktoré musíme na 100 percent rešpektovať.
Výstava potrvá v bratislavskej Danubiane do 28. januára 2024.