Facebook čelí ďalšej sťažnosti. Jeho predplatné porušuje pravidlá EÚ, tvrdí Noyb
Všeobecné nariadenie o ochrane údajov EÚ, známe tiež pod skratkou GDPR, v článku 7 jasne stanovuje, že "odvolanie súhlasu musí byť rovnako jednoduché ako jeho udelenie". Podľa zistení Noyb to v prípade Facebooku neplatí.
Užívateľ, ktorý sa rozhodne stiahnuť udelenie súhlasu o používaní jeho osobných údajov, si musí zakúpiť predplatné za 251,88 eur a stránka, kde tak môže urobiť, je ťažko prístupná. Sťažovateľ uvádza, že ak ju chcel nájsť, musel prejsť cez niekoľko okien a bannerov.
„Odvolanie súhlasu musí byť rovnako jednoduché ako jeho udelenie. Je bolestne zrejmé, že zaplatiť 251,88 eur ročne za odvolanie súhlasu nie je také jednoduché, ako kliknúť na tlačidlo ,ok‘ a akceptovať sledovanie," uviedol právnik na ochranu údajov v spoločnosti Noyb Massimiliano Gelmi.
Európsky výbor pre ochranu údajov (EDPB) vo svojich usmerneniach dokonca uvádza peňažné náklady ako príklad záťaže, ktorá je nezlučiteľná so zásadou článku 7 GDPR. Tým dáva podľa Noybu jasne najavo, že odvolanie súhlasu je v prípade Facebooku v jasnom rozpore s pravidlami EÚ.
Nejde o prvú sťažnosť
Rakúsky aktivista Max Schrems vytvoril voči „pay or ok“ (zaplať alebo súhlas) politike sociálnej siete Marka Zuckerberga skupinu. Tá vzniesla výhrady už v novembri, krátko potom, ako platforma novinku uviedla. Meta možnosť predplatného spustila ako reakciu na kroky Európskeho súdneho dvora, ktorý v júli rozhodol, že bolo nezákonné, že spoločnosť nakladala s údajmi používateľov pre personalizované reklamy.
Používatelia Facebooku a Instagramu si tak mali už začiatkom novembra možnosť vybrať, či sa vzdajú svojich osobných údajov na účely cielenej reklamy, alebo zaplatia 252 eur ročne. To je však podľa renomovaného právnika sporné.
"Právo EÚ vyžaduje, aby bol súhlas skutočnou slobodnou vôľou používateľa. V rozpore s týmto zákonom spoločnosť Meta účtuje ,poplatok za ochranu osobných údajov‘ vo výške až 250 eur ročne, ak sa niekto odváži uplatniť svoje základné právo na ochranu údajov," uviedol Felix Mikolaš, právnik na ochranu údajov v spoločnosti Noyb.
Obe sťažnosti podala Noyb na rakúsky Úrad na ochranu údajov (DSB). Ten by mal spoločnosti Meta nariadiť, aby zosúladila svoje operácie spracovania s európskymi právnymi predpismi o ochrane údajov a poskytla používateľom jednoduchý spôsob odvolania súhlasu. To všetko bez toho, aby museli platiť poplatok. Okrem toho Noyb navrhuje, aby úrady uložili Mete pokutu.
Za ochranu osobných údajov platí užívateľ viac, ako je ich skutočná trhová hodnota
Facebook si po novom za ochranu súkromia pýta 12,99 eura mesačne. Každý prepojený účet, ako napríklad Instagram, bude stáť dodatočných osem eur. To tvorí celkovo ročné predplatné vo výške 251,88 eura.
Spoločnosť Meta uviedla, že v treťom kvartáli roku 2023 zarobila vďaka reklame takmer 15 miliónov dolárov. Podľa poskytnutých údajov vychádza medzi rokmi 2022 a 2023 priemerný kvartálny príjem na európskeho užívateľa Facebooku 16,79 dolárov, čo je len približne 5,6 dolára (5,11 eura) mesačne.
Medzi požadovaným predplatným a zárobkom spoločnosti za predaj údajov užívateľa je teda priepastný rozdiel.
Len menej ako desatina užívateľov chce personalizované reklamy
V skutočnosti len menej ako desatina užívateľov má záujem o personalizované reklamy. Podľa prieskumov by s nimi slobodne súhlasilo len tri až desať percent opýtaných. Podľa iného výskumu však v prípade spoplatnenia prístupu na webový portál sa svojich osobných údajov vzdá až 99,9 percenta návštevníkov.
„Keď tri percentá ľudí skutočne chcú plávať, ale 99,9 percenta skončí vo vode, každé dieťa vie, že to nebola ,slobodná‘ voľba. Nie je to ani múdre, ani zákonné – je len úbohé, ako Meta naďalej ignoruje právo EÚ,“ uviedol Max Schrems, predseda spoločnosti Noyb.