Bude mať Bratislava dodávateľa SMS platby za parkovanie?

BRATISLAVA – Zvláštne veci sa dejú pri vyhodnocovaní súťaže na dodávateľa SMS platieb za parkovanie. Hoci mala takáto forma úhrady parkovania už takmer druhý týždeň fungovať, na jej spustenie si vodiči v hlavnom meste budú musieť ešte počkať.

PAAS Bratislavský parkovací asistent - PAAS. Ilustračný obrázok: TASR/Milan Illík

Po dvoch rokoch od spustenia parkovacej politiky sa vodiči v Bratislave mali začiatkom januára dočkať možnosti zaplatiť si poplatok za parkovanie aj vo forme krátkej textovej správy. Hoci ich primátor Matúš Vallo vo volebnej kampani v roku 2022 sľuboval zapojiť v čo možno najkratšom čase, SMS platby by sa mali stať realitou až v prvom štvrťroku roku 2024.

Aj tento termín je však možno otázny. Hlavné mesto totiž v týchto dňoch vyhodnocuje súťaž na dodávateľa SMS platieb, ktorý ponúkol najnižší poplatok za poskytovanie služby a splnil všetky požiadavky verejného obstarávateľa na predmet zákazky. Hlavné mesto síce informáciu o výsledku z vyhodnotenia ponúk a poradí uchádzačov najprv zverejnilo, no po podaniach od dvoch ďalších hospodárskych subjektov zapojených do súťaže informáciu o výsledku zrušilo a vrátilo sa späť k vyhodnocovaniu ponúk.

Z predložených ponúk ale vyplýva, že víťazným dodávateľom sa mala stať spoločnosť Mediatex, ktorá je známa aj ako sprostredkovateľ SMS platieb za parkovanie v meste Prešov. Kým v Prešove inkasuje z predaja parkovného sumu vo výške 18,9 percenta z predaného parkovacieho SMS lístka, Bratislave ponúkla províziu vo výške 13,89 percenta.

Spoločnosť Mediatex tak mala svojou ponukou predbehnúť aj také subjekty, akými sú mobilní operátori Slovak Telekom či SWAN. Zároveň deklarovala spustenie služby do 30 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy s hlavným mestom. Kedy k podpisu zmluvy dôjde a či vôbec, bude známe v najbližších dňoch. 

Hlavné mesto pôvodne plánovalo zaviesť SMS lístok k 11. januáru, keď nadobudlo účinnosť všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní s prijatými zmenami schválenými ešte v máji minulého roka. Z dôvodov viacerých odkladov sa to však nakoniec nepodarilo. „Platí, že možnosť úhrady parkovného prostredníctvom SMS by sme radi spustili v novom roku čo najskôr. Termín spustenia však, samozrejme, ovplyvňujú nevyhnutné procesy, ktoré sú so zavedením danej služby spojené,“ ozrejmil hovorca magistrátu Peter Bubla.

Po zrušení informácie o výsledku z vyhodnotenia ponúk tak celá súťaž vyzerá rozpačito. Hoci bol  pôvodný termín jej ukončenia stanovený už na 21. decembra 2023, hlavné mesto muselo termín dvakrát predlžovať. Čelilo totiž viacerým pripomienkam zo strany účastníkov súťaže. Za zmienku stojí napríklad to, že hlavné mesto v súťažných podkladoch neuviedlo, že neoddeliteľnou súčasťou Zmluvy o poskytnutí služby má byť aj Zmluva o spracúvaní osobných údajov, avšak táto nebola medzi zverejnenými podkladmi.

Rovnako tak nebolo jasné, akou formou je dodávateľ povinný zabezpečiť potvrdenie o zaplatení úhrady. Všetky tieto pripomienky hlavné mesto akceptovalo a termín ukončenia súťaže následne posunulo až na začiatok nového roka. Obdobný scenár sa zopakoval ešte raz a tak k definitívnemu vyhláseniu výsledkov prišlo až 9. januára.

Eventuálna víťazná firma musela v súťaži deklarovať splnenie viacerých podmienok hlavného mesta. Okrem najnižšej provízie za predaj SMS parkovacieho lístka či najkratšej lehoty na realizáciu tak bude musieť vedieť zaslať potvrdzujúcu SMS správu o platbe do 20 sekúnd od zaplatenia, rovnako tak zaslať notifikáciu s upozornením o blížiacom sa konci parkovacieho lístka, a to 10 minút pred jeho vypršaním.

Ďalšou podmienkou je vytvoriť portál, na ktorom si bude môcť zákazník stiahnuť daňový doklad za parkovací lístok. Do portálu sa bude môcť prihlásiť zadaním svojho telefónneho čísla a overovacieho kódu, ktorý obdrží v textovej správe. Na portáli bude možné stiahnuť si tiež jeden daňový doklad za parkovacie lístky za obdobie celého mesiaca.

SMS správa by mala byť vo formáte, v ktorom bude uvedená skratka Bratislavy a kód úseku parkovania, ktorý vodiči nájdu na plastových tabuliach na verejnom osvetlení, ďalej evidenčné číslo vozidla a počet hodín parkovania.

Najmenší časový úsek, na ktorý sa bude dať parkovanie zakúpiť, bude 1 hodina, naopak, najviac si bude možné zakúpiť parkovné na 48 hodín. Hlavné mesto má zároveň prvoradý záujem na využívaní telefónneho čísla 2200. Ak by to však nebolo možné, služba by mala byť poskytovaná na inom štvorcifernom čísle obsahujúcom maximálne dve číslice (napríklad: 1122).

Kedy sa zaplatenia parkovného vo forme SMS správ dočkáme, uvidíme v najbližších dňoch. Návratom k vyhodnocovaniu ponúk chce mesto vyvrátiť procesné pochybenia a vyhnúť sa prípadným napadnutiam zo strany Úradu pre verejné obstarávanie. Zároveň tým ale naznačilo, že celú súťaž zatiaľ rušiť nebude.