TRENČÍN – SAD Trenčín ako jeden z prevádzkovateľov prímestskej autobusovej dopravy v rámci Trenčianskej župy je už nejaký čas nútená mimoriadne upravovať niektoré spoje. Hlavným dôvodom má byť nedostatok kvalifikovaných vodičov.
Od 8. januára 2024 ku dnešnému dňu sa úpravy týkajú niekoľkých autobusových liniek. Najviac zmien pocítili cestujúci na linkách vedúcich z Ilavy cez Dubnicu nad Váhom do Novej Dubnice a medzi Považskou Bystricou a Trenčínom.
Táto situácia však nie je ničím nová. Už v októbri minulého roka bola spoločnosť SAD Trenčín nútená urobiť podobné kroky. Obmedzenia a zrušenia spojov, motivované prevádzkovými dôvodmi, konkrétne umožnením odchodu do predčasného dôchodku po odpracovaní 40 rokov a vysokou pracovnou neschopnosťou vodičov, boli vtedy dočasné, platili do 9. decembra 2023.
Chýbajúci vodiči však spoločnosť trápili aj naďalej, čo sa odzrkadlilo v úprave nových cestovných poriadkov platných od 10. decembra 2023. Trvalý nedostatok vodičov na pracovnom trhu a potreby optimalizácie pre zvýšenie efektivity situácii dodnes nijako nepomáhajú.
Avšak podľa diskusií, ktoré sa na margo tejto témy vedú vo verejnom priestore, môžu byť prekážkou vyššej obsadenosti pracovných miest aj podmienky, ktoré zamestnávateľ vodičom ponúka. Podľa informácií z oficiálnej stránky SAD Trenčín činí základná mesačná mzda a ďalšie odmeny 978 eur brutto, plus nadstavbová zložka mzdy a príplatky v zmysle platnej Kolektívnej zmluvy. Priemerná hrubá mesačná mzda vychádza na 1550 eur.
Okrem toho spoločnosť ponúka cestovné výhody pre zamestnancov a rodinných príslušníkov, motivačný systém odmeňovania, pravidelné zvyšovanie mzdy, odmeny za jazdu bez nehody, odmeny za pracovné výročia, za darovanie krvi, príplatky za prácu v sobotu a v nedeľu, ale aj pracovné voľno s náhradou mzdy nad rámec Zákonníka práce. Stačí to však?
Vodič Peter predým pracoval pre súkromných podnikateľov. Keď na svojej výplatnej páske dlhodobo videl iba minimálnu mzdu, rozhodol sa zamestnať v SAD Trenčín.
„Ráno vstávam väčšinou o 4:00. Kratšia zmena je do 17:30 a na druhý deň do 23:00. Je to celkom náročné, pretože vzhľadom na nedostatok vodičov a PN-ky som robil už aj päť dní za sebou. Ale dá sa to,” priznal pre Trenčiansky Štandard.
Podľa Petra ide o fajn prácu, napriek tomu by momentálne hodnotil situáciu v spoločnosti na trojku. „Možno aj tri mínus. Mali by sa poriadne spamätať, lebo o chvíľu tu nebude mať kto robiť. Nedostatok vodičov, podmienky, mzda, všetko spolu súvisí. Určite ale treba veci zlepšiť, lebo inak neviem, ako to dopadne,” doplnil Peter.
Zaujímalo nás, aký prístup k riešeniu problému SAD Trenčín zvolí. „Problém nie je trenčiansky či slovenský. Obrovský problém s nedostatkom vodičov má takmer celá Európa. V Trenčíne sa snažíme o stabilizáciu zamestnancov, ale koncom roka aj nás zasiahla možnosť predčasného odchodu do dôchodku, ktorá nám v okamihu vzala viac ako 10 percent zamestnancov. Do toho prišla zvýšená chorobnosť a my sme na dobu niekoľkých týždňov boli v situácii, ktorú sme síce nijak nezapríčinili, ale museli akútne riešiť,“ uviedla pre redakciu Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín, a. s.
Situácia by sa však podľa nej nemala zhoršovať. Práve naopak. Každým dňom totiž prichádzajú vodiči po čerpaní PN, do konca februára by zamestnanecké rady malo zorzšíriť ďalších 22 vodičov. „Zaujímavosťou v SAD Trenčín je vysoké percento žien v prímestskej doprave. Desať žien už vykonáva rôzne linky v Trenčianskom kraji a koncom februára pribudnú ďalšie 4 ženy. Máme informácie, že sa pripravuje aj zmena legislatívy, ktorá by mohla situáciu výrazne riešiť, ale to mi nenáleží komentovať,“ uzavrela Strelcová.