Začalo sa kolektívne vyjednávanie v DPMK. „Nástrely“ sú zatiaľ vzdialené

KOŠICE - Tento týždeň začalo kolektívne vyjednávanie vedenia Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) s odbormi a ďalšími zástupcami zamestnancov. Hoci kompromis je ešte ďaleko, zdá sa, že obe strany majú jasno v tom, čo bude rozhodujúce.

DPMK autobusy Dopravný podnik sa už dlhší čas topí v problémoch. Podarí sa konečne zlepšiť situáciu? Foto: Boris Macko

Prvý raz sa vyjednávania zúčastnil aj člen predstavenstva DPMK Michal Djordjevič. „Zatiaľ to bolo oťukávanie. Odborári predstavili súbor návrhov, ktoré by chceli presadiť pre zamestnancov. Tento balík predstavuje dokopy sumu takmer dva milióny eur. Je pekné, že sa niečo prezentovalo, ale zatiaľ nemáme schválený mestský rozpočet. Zatiaľ bude zbytočné poukazovať na povereného generálneho riaditeľa, či primátora. Teraz to majú v rukách poslanci, aby z toho balíka financií, ktorý príde našli dostatok prostriedkov na navýšenie miezd zamestnancov. Aby mohli slušne žiť,“ zhrnul na úvod pre Štandard Djordjevič.

Dodal, že roky sa zabúdalo na ďalšie profesie, ktoré nie sú dostatočne ohodnotené. „Zo systému nám vypadávali údržbári a ďalšie profesie. Aj počas štrajku boli v médiách spomínaní len vodiči. No v dopravnom podniku sú aj zamestnanci, ktorí zarábajú len o niečo viac ako je výška minimálnej mzdy. Na to, že robia v ťažkých podmienkach, neraz aj vonku, to nie je motivujúce. Takže z dopravného podniku odchádzajú aj títo ľudia,“ upresnil člen predstavenstva s tým, že mesto musí najprv zo zákona predložiť rozpočet a vyvesiť ho na úradnú tabuľu a potom sa môžu riešiť podrobnosti.

„Ak nebude dotácia pre dopravný podnik dostatočná, ja ako člen finančnej komisie navrhnem také navýšenie, aby sa mohli zvýšiť platy a nakúpiť autobusy,“ povedal Djordjevič. Zároveň upozorňuje, že možno pôjde aj o stroje s klasickým „naftovým“ motorom. „Zišlo by sa nám zopár nových dieslových autobusov. Na tie sa už ale nedajú čerpať externé zdroje, napríklad z eurofondov. Preto by sme ich museli kúpiť za hotovosť v plnej sume. Preto by som bol rád, keby zopár miliónov v dopravnom podniku pristálo. Hoci to bude veľmi ťažké,“ myslí si Djordjevič.

Podľa neho treba nájsť peniaze pre mestské časti, či školstvo, kde sa platy učiteľov navyšujú. „Táto položka tvorí podstatnú časť rozpočtu. Preto budeme musieť hľadať priority. No chcem zdôrazniť, že MHD musí byť pre Košice, vedenie mesta a poslancov prioritou číslo jeden,“ uzavrel Djordjevič s tým, že nepodpíše nič, čo by nebolo kryté z rozpočtu, lebo by konal v rozpore so zákonom.

Na prvom kole kolektívneho vyjednávania sa zúčastnila aj predsedníčka základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri DPMK Andrea Vindišová. Potvrdila, že zatiaľ ide o akýsi „nástrel“, kde obe strany predostrú svoje požiadavky. „Keďže som viazaná mlčanlivosťou, nemôžem povedať nič bližšie. Ale zatiaľ sme navzájom so svojimi predstavami vzdialení od predstáv zamestnávateľa,“ uviedla pre Štandard Vindišová. „Môžem povedať aj to, že nemôžme prijať podmienky, ktoré by boli diskriminačné pre niektorých zamestnancov,“ doplnila.

Zhoda medzi odborármi a vedením dopravného podniku panuje v tom, že všetko sa bude odvíjať od mestského rozpočtu na tento rok. „Zrejme bude prijatý na najbližšom riadnom zasadnutí mestského zastupiteľstva v marci. Vtedy upresníme aj dvoje predstavy,“ podotkla Vindišová s tým, že nejde iba o platy vodičov, ale aj o stabilizačné a náborové opatrenia, ktoré by pomohli zlepšiť situáciu v DPMK.


Atentát na premiéra Róberta Fica bol spočiatku klasifikovaný ako pokus o úkladnú vraždu. Prekvalifikovanie atentátu na teroristický útok zo strany prokuratúry bolo pomerne prekvapivé pre chýbajúci motív, na čo nedávno upozornil aj Najvyšší súd SR.…
Prejsť na článok