Okolo spoločnosti Bosch je zbytočná politická prestrelka. V odvetví elektromobility úraduje neviditeľná ruka
Nadnárodná nemecká skupina Bosch znižuje náklady, kde sa dá. Prechádza pomerne bežným procesom, keď sa ukončujú menej efektívne činnosti. Okliešťovanie sa dotklo aj Slovenska. Jej vetva Bosch eBike system od marca ukončí výrobu elektromotorov do bicyklov v obci Záborské nachádzajúcej sa v bezprostrednej blízkosti Prešova.
Ešte pred dvoma rokmi sa pritom príchodu nemeckého giganta, ktorý mal na východe zamestnať niekoľkotisíc ľudí, vo veľkom aplaudovalo. Výrobná hala na elektromotory do bicyklov mala stáť v priemyselnom parku Záborské. Išlo o dobré strategické miesto, keďže hlavná centrála firmy pre toto odvetvie stojí v neďalekom maďarskom Miškovci.
Prvé problémy sa začali objavovať ešte vlani na jeseň, keď sa skomplikoval výkup pozemkov, kde mal kolos stáť. Bosch si preto na istý čas prenajal priestory, kde doposiaľ pracovalo približne štyristo ľudí. Tí však ostanú už od ďalšieho mesiaca bez práce.
Udalosť vyvolala emócie. A smršť obvinení
Hromadné prepúšťanie zamestnancov v regióne, ktorý je dlhodobo neslávne známy vysokou mierou nezamestnanosti, a aj nezrealizovaná príťažlivá investícia, vyvolali v politických i verejných kruhoch značný rozruch. Ako to býva, začala sa hľadať príčina a vinník, na ktorého možno ukázať prstom. A omnoho viac, než rozoberanie skutočných dôvodov zlej správy, sa zo strany na stranu chrlili výčitky.
Po samite európskych lídrov v Paríži sa téma stala na Slovensku zrejme najhorúcejšou udalosťou týždňa. Dokonca sa objavili tvrdenia o tom, že Ficovo mierne dramatické video z nedeľného večera a následné zvolanie Bezpečnostnej rady mali iba odvrátiť pozornosť od toho, že východ krajiny prišiel o megainvestíciu a stovky ľudí stratili pracovné miesta. Konkrétne to povedal bývalý premiér Eduard Heger.
Súčasnú vládu skritizoval aj Richard Sulík, ktorý v čase, keď Bosch prejavil záujem o východné Slovensko, bačoval na rezorte hospodárstva: „Čo sme my vytvorili, to Fico zničil,“ skonštatoval predseda SaS, ktorý za odchodom vidí pochybnú úroveň demokracie, ktorá sa približuje „Orbánovej úrovni“, a aj nečinnosť ministerky Denisy Sakovej, ktorá podľa liberálov iba čaká na Pellegriniho výhru v prezidentských voľbách, aby mohla obsadiť kreslo predsedu parlamentu.
Ten sa zároveň bránil útoku ďalšieho politického kohúta, keď uviedol, že ak by za to mohol on, Bosch by krátko po jeho odchode „nezamestnal pri Prešove štyristo ľudí a po druhé by ich odchod ako reakcia na mňa netrval 18 mesiacov“.
Igor Matovič totiž Sulíka obvinil z toho, že informáciu o investícii firmy Bosch a jej príchode na východ Slovenska prezradil ešte v roku 2022 médiám skôr, ako o nej nemecká spoločnosť definitívne rozhodla.
„Je evidentné z toho, ako sa Bosch rozhodol, že ako ich na začiatku Sulík podrazil, tak ich na konci Fico svojím prístupom dorazil,“ vyhlásil Matovič.
Obrana ministerstva stojí na pevnom základe
Ministerstvo hospodárstva sa tlaku opozície bránilo. S odvolaním sa na stanovisko firmy uviedlo, že za jej rozhodnutím nie je Ficova zahraničná politika, upadajúca demokracia ani nečinnosť rezortu. Ten bol údajne pripravený urobiť zmeny v rokovacom tíme a pripravené boli i riešenia na výkup pozemkov pre obyvateľov Záborského na základe nových znaleckých posudkov.
Šéf komunikácie pre Česko a Slovensko Pavel Roman uviedol, že dôvodom je príliš pomalý rast dopytu po elektrobicykloch, ktorý nezodpovedá plánom a predpokladom. Na uspokojenie súčasných požiadaviek zákazníkov postačujú existujúce výrobné kapacity v maďarskom Miškovci. Dodal, že rozhodnutie stojí len na trhových faktoroch, pričom Bosch naďalej vníma Prešov ako zaujímavý hospodársky región.
Hoci nemožno vylúčiť to, že kompetentní v rezorte hospodárstva zaspali a mohli vyvinúť väčšiu aktivitu, fakty, ktoré sú na papieri, ukazujú na spolitizovanie témy a dolovanie politického kapitálu. Tvrdeniam ministerky totiž nedáva kredit len samotná rétorika spoločnosti Bosch, ale aj štatistiky zo zahraničia.
Neviditeľná ruka trhu
To, že avizované dôvody firmy na odstúpenie od investície nie sú iba zastieracím manévrom, ktorý skrýva hlbšiu nespokojnosť so slovenským regiónom, potvrdzujú aj správy z odvetvia, v ktorom firma pôsobí.
Medializované informácie zo Spojeného kráľovstva napríklad hovoria o tom, že počet predaných elektrobicyklov tam vlani medziročne klesol o sedem percent. A že na skladoch sa hromadia desiatky tisíc nepredaných kusov.
Pokles dopytu zaznamenáva napríklad aj náš najbližší sused Česko, kde majú podniky takisto problémy s hromadením nepredaných zásob. Spomalenie predaja elektrických bicyklov eviduje už isté obdobie aj Nemecko či Holandsko.
A podobné problémy nemá len sektor elektrobicyklov, ale aj spriaznené odvetvie elektrických vozidiel, v ktorom začínajú predaje naprieč krajinami sveta takisto stagnovať.
Nakoniec, nemožno sa tomu až tak čudovať. Keďže ide o luxusnejší a drahší tovar, v časoch, keď časť spoločnosti pociťuje ochladenie ekonomiky (Spojené kráľovstvo sa prehuplo do recesie, Nemecko balansuje na hrane), s prudším poklesom dopytu súhlasí aj ekonomická teória.