Tunel Korbeľka má zelenú, samosprávy nesúhlasia s rozhodnutím

ŽILINA – Výstavba úseku diaľnice D1 Turany – Hubová naráža na prekážku. Správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie odporučila ministerstvu, aby trasa úseku viedla cez tunel Korbeľka. Voči tomu sa postavili obce ako aj predseda Sekcie dopravy Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura, ktorý nám poskytol rozhovor.

diaľnica Mapa úseku diaľnice bez tunela Korbeľka. Zdroj: SOPK

Čo hovoríte na to, že Okresný úrad Žilina vydal rozhodnutie pre Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorým povoľuje výnimku z environmentálnych cieľov pre nepriaznivý dopad na vodné útvary v zákonom chránenej vodnej oblasti pod Národným parkom Veľká Fatra?

S uvedeným rozhodnutím zásadne nesúhlasíme. Je to ekologické barbarstvo. Žiadame predložiť posúdenie vodných útvarov pri všetkých variantoch (nie na vopred určený v roku 2017) a vybrať najlepší z posúdenia takzvanou „vodnou EIA“.

Však dodatočne robili podrobný hydrogeologický prieskum iba na jeden vopred vybraný. Povolenie výnimky z enviro cieľov de facto znamená, že nikto nebude zodpovedný, keď sa stratia pramene, súčasné zdroje pitnej vody, keď budú neprimerané náklady na hľadanie a privedenie, výstavbu nových zdrojov pitnej vody.

Nikto nebude zodpovedný, keď budú ešte neprimeranejšie náklady na tunel Korbeľka. Nikto nebude zodpovedný, keď sa zníži hladina zásob podzemnej vody vo vodných útvaroch v Chránenej vodnej oblasti Veľká Fatra. Nikto nebude zodpovedný, že nezohľadnil zmenu klímy, že voda bude stále vzácnejšia.

OÚ spomína iba jeden nadradený verejný záujem

Vodu je zbytočne zachytávať, lebo vodárne ju odmietajú najbližších asi 50 rokov. No keď si zásoby zachránime, bez tunela Korbeľka, tak naše deti, vnuci a podnikatelia ju budú potrebovať, lebo výdatnosť súčasných prameňov pomaly klesá, ale klesá v dôsledku zmeny klímy.

Potom rečičky o Green Deale mimovládok, niektorých poslancov v EP, sú pokrytectvom, keď neprotestujú proti zničeniu prírodných zásob vody v chránenej vodnej oblasti a zakazujú spaľovacie motory, likvidujú agrosektor EU a tak ďalej.

Pýtame sa, či ochrana hladiny podzemných vôd v CHVO Veľká Fatra nie je nadradený verejný záujem? Dokonca vyšší ako diaľnica. Odbor starostlivosti o životné prostredie by mal v prvom rade chrániť vodu. Bez nej nebude život, podnikanie, ľudské zdravie, udržanie ľudskej bezpečnosti, trvalo udržateľný ekonomický a sociálny rozvoj. Bez diaľnice bude.

Je možný kompromis medzi dvoma nadradenými verejnými záujmami?

Existuje variant V1o bez tunela Korbeľka, ktorý zohľadní najlepšie, optimálne obidva nadradené verejné záujmy. Je to dobrý kompromis aj pre medvede, rašelinu, NDS, zásoby vody do budúcnosti. Na variant bez tunela Korbeľka sa už vynaložilo v roku 2010 investične 40 miliónov eur, vykúpili sa z 90 percent pozemky, zabetónovali sa pätky budúcich stĺpov na mosty a tak ďalej.

OÚ rozhodol, že sú to primerané náklady, plus „primeraný“ náklad je cca o tretinu drahší variant s Korbeľkou na investíciu a aj na prevádzku. Takto rozhadzovať peniaze si podnikateľ, investor, firma, rodina, študent, občan nemôže dovoliť. To je ekonomické barbarstvo. A pritom nemáme na zdravotníctvo, lieky, školstvo, na primerané dôchodky, peniaze na diaľnicu D3, R3.

Čo požadujete? Aké kroky podniknete s obcami Turca, Oravy a Liptova a mestami, aby nedošlo k ekologickému a ekonomickému barbarstvu?

K tomuto rozhodnutiu sa odvoláme, máme záujem rokovať s Ministerstvom životného prostredia a Ministerstvom dopravy SR. Sú ďalšie možnosti, napríklad stavbu s rozhodnutím možno preskúmať súdom. Jedna žaloba na porušenie legislatívy už bola podaná a žiadne súdne pojednávanie sa nekonalo!

Budeme v kontakte z europoslancami nielen slovenskými, kompetentnými inštitúciami, výbormi Európskej komisie a tak ďalej. Ďalšie kroky nebudeme prejudikovať, je ich ešte mnoho.

Rozhodnutie v Záverečnom stanovisku EIA z roku 2017 bolo vydané pod nátlakom mimovladných organizácií. Mimovládky pokrytecky poučujú občanov, ako treba zadržiavať vodu za peniaze občanov, štátu, EÚ pri zmene klímy.

Pritom presadením variantu V2 s tunelom Korbeľka, ako sa píše v rozhodnutí, sa stane: „…výstavba tunela Korbeľka významne ovplyvní režim podzemných vôd vo vodných útvaroch CHVO Veľká Fatra…“ Mimovládky a zatiaľ všetky exekutívy od roku 2016 idú zničiť zásoby podzemnej pitnej vody v CHVO pod Národným parkom Veľká Fatra významné pre Slovensko.

Slovensko nemá ropu, ale naším bohatstvom je práve podzemná voda…

Veď práve, vo Veľkej Fatre ju máme od prírody a mimovládky by ju zničili, čím by potešili betónovú loby. Voda z CHVO Veľká Fatra je čistejšia ako z CHVO Žitný ostrov. Aktivity mimovládnych organizácií v rokoch 2008 až 2013 vlastne zdržali výstavbu úseku D1 Turany – Hubová o 14 rokov.

Niekto zo ŽSK tvrdil, že variant s tunelom Korbeľka je najekologickejší variant. Taký hoax som dávno nepočul. Experti Európskej komisie už v roku 2011 mali iný názor a odporučili variant bez tunela Korbeľka. Preto vtedajší minister Figeľ pokračoval v príprave variantu V1o bez tunela Korbeľka s odklonom mimo zosuvného územia.

Je to ekonomické barbarstvo, pretože s tunelom Korbeľka sa úsek bude stavať o štyri roky dlhšie. A bude stáť asi o 300 až 500 mil. eur (uviedol minister dopravy v Hospodárskych novinách) viac ako bez tunela, pričom 890 mil. eur mal v roku 2018 variant bez tunela Korbeľka.

Teraz to bude asi 1 mld. To je v rozpore s tým, čo píše okresný úrad, že výnimka sa môže udeliť pri primeraných nákladoch. Pre istotu to neporovnali s variantom bez tunela Korbeľka. A to je porušenie Rámcovej smernice o vode EP a EK a ďalšej metodiky.