Ak sa dá veriť britskému bulváru, máme nového Jamesa Bonda. Brit Aaron Taylor-Johnson údajne dostal ponuku hrať agenta 007. Stane sa tak siedmym hercom, ktorý si zahrá tohto verného služobníka britskej koruny. S každým predstavením Bond vstupuje do novej éry, ktorá odráža nálady a hodnoty doby.
Sean Connery, prvý Bond, bol pohodový reakcionár. Dnes by v MI6 nevydržal ani minútu, keďže by ho vyhodili za rôzne sexuálne delikty. Keď vo filme Thunderball prekvapí kúpajúcu sa ženu a ona ho požiada, aby jej podal niečo na seba, Bond jej len prisunie topánky na podpätku.
Obzvlášť neslávne známa je scéna vo filme Goldfinger, kde sa 007 vrhne na Pussy Galorovú, pravú ruku hlavného zloducha. Tá sa očividne vzbúri, ale po čase podľahne a nakoniec sa pridá na Bondovu stranu. V tom istom filme Bond ohovára Beatles. Conneryho Bond bol zábavný a šarmantný, ale stále sa viac-menej držal pri zemi. Jeho dobrodružstvá boli vymyslené, ale neskĺzavali do paródie.
Po piatich filmoch Conneryho nahradil George Lazenby. Ten si zahral Bonda iba v jedinom filme, V službách jej veličenstva, a tak sa do všeobecného povedomia príliš nezapísal. Zjavná je však Lazenbyho snaha odlíšiť sa od Conneryho postavy playboya. Uvoľnené šesťdesiate roky – film uviedli v roku 1969 – sa pomaly končili a vracalo sa isté puritánstvo.
Takže na začiatku Bond zachráni topiacu sa ženu, dvojicu prepadnú zlodeji, 007 ich porazí, ale žena radšej utečie, než aby išla s Bondom okamžite do postele. Lazenby to komentuje v súvislosti s Connerym slovami: „To by sa tomu druhému nikdy nestalo.“ Koniec je tiež veľmi nebondovský, 007 sa vzdá svojho života zvodcu a ožení sa. Nebezpečenstvo, že sa hrdý Brit stane starcom, je našťastie zažehnané v poslednej scéne, keď jeho novomanželku zabijú.
Nasledujúci film bol posledným Conneryho návratom (ak vynecháme film Nikdy nehovor nikdy z roku 1983, ktorý sa do oficiálneho zoznamu bondoviek nepočíta). Nahradil ho Roger Moore, ktorý si zahral Bonda v rekordných siedmich filmoch. Jeho agent 007 hraničil so sebaparódiou. Bojoval s mužom s oceľovými zubami, mal sex vo vesmíre a čelil čarodejníkom voodoo.
V Moorových filmoch je niekedy ťažké rozlíšiť, či má ísť o akčnú komédiu alebo špionážny thriller. Moorov posledný film, Vyhliadka na vraždu z roku 1985, sa považuje za azda najhoršiu bondovku, aká kedy vznikla. Satirická poloha Moorovho Bonda, ktorá sa spočiatku všetkým zdala svieža, sa už dosť zunovala a na samotnom Moorovi sa tiež prejavoval jeho vek, v čase nakrúcania mal 57 rokov. Nastal teda čas na ďalšiu bondovskú éru.
Moora nahradil Timothy Dalton. Jeho Bond bol oveľa vážnejší a realistickejší. Aj keď humor, samozrejme, nezmizol, sebaparódia sa vytratila. Daltonov druhý film Povolenie zabíjať z roku 1989 šokoval svojou brutalitou. Bond v ňom odchádza zo služieb MI6, aby sa pomstil drogovému barónovi, ktorý ťažko zranil jeho priateľa Felixa Leitera a zabil Leiterovu ženu. Bol to nezvyčajne temný Bond. A Daltonov posledný.
Potom sa Bond ocitol v určitej kríze. Studená vojna sa skončila a Bondov úhlavný nepriateľ, Sovietsky zväz, zanikol. Bond, ktorého tvorca Ian Fleming pôvodne vytvoril ako bojovníka v čase studenej vojny, musel zrazu nájsť nové hrozby. Trvalo šesť rokov, kým sa vrátil.
Novú tvár mu dal Pierce Brosnan. Jeho agent 007 rieši dôsledky rozpadu ZSSR, spolupracuje s očarujúcou čínskou agentkou a snaží sa zastaviť megalomanského novinového magnáta. Brosnanov Bond dobre vystihuje deväťdesiate roky, svojím strachom zo šírenia starých sovietskych zbraní, vierou vo všeobecnú spoluprácu a opovrhovaním Ruperta Murdocha, ktorý poslúžil ako zjavná inšpirácia pre zloducha vo filme Zajtrajšok nikdy nezomiera.
S Brosnanom prichádza aj zmena v bondgirls. Pred ním boli väčšinou úplne na nič, ich hlavnou úlohou bolo vyzerať pekne na plátne. Ak boli schopné, zvyčajne začínali ako Bondove protivníčky, o to väčší bol Bondov úspech, keď ich nakoniec získal. Brosnanove spoločníčky sa vedeli o seba postarať, boli skôr jeho partnerkami než objektmi, ktoré treba dobyť.
Ďalšia veľká zmena prichádza s Danielom Craigom. Spolu s jeho tvárou získal Bond aj city. Predchádzajúci Bondovia boli chladnokrvní zabijaci, ktorí po likvidácii protivníka utrúsili suchý vtip. Ak stratili bondgirl, v ďalšej scéne to už veľmi neriešili, za rohom na nich čakala nová.
Craigov Bond je vnútorne rozorvaný. Neustále bojuje s citmi, ktoré prechováva k najrôznejším ženám. Či už je to jeho osudová láska Vesper Lyndová, materinská šéfka M, jeho ďalšia osudová láska Madeleine Swannová alebo dcéra Mathilda. Svoje vnútorné hnevy utápa v alkohole a pochybuje o svojom poslaní. Ak predchádzajúci Bondovia boli nenapraviteľní mačovia, Craigov Bond je agentom 007 pre éru toxickej maskulinity, ktorú sa svojou zraniteľnosťou snaží vyhnať.
Čo teda môžeme očakávať od Aarona Taylora-Johnsona? Prvá vec, ktorú si človek všimne, že je to biely muž. V poslednom čase producenti Bonda vypúšťali najrôznejšie náznaky, že ďalším Bondom by mohol byť černoch alebo dokonca Jane Bondová.
V poslednom Craigovom Bondovi Nie je čas zomierať vystupuje černošská agentka, ktorá zdedila Bondovo označenie 007. Mnohí fanúšikovia dostali strach, že ide o skúšobný balónik na zavedenie politicky korektného Bonda. To, že sa tak nestalo, môže byť signálom, že vrchol progresivizmu je za nami.
Taylor-Jones sa určite bude chcieť od Craiga nejako odlíšiť. Logickým krokom by bol návrat od depresívneho pochybovačného Bonda k bezstarostnému gentlemanovi. Azda sa táto predpoveď naplní.
Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.