Kedy ľudí vo fabrikách nahradia humanoidní roboti? Za hranicami Slovenska už začali
"Mercedes plánuje využiť Apollo na automatizáciu niektorých zručností, najmä fyzicky náročných manuálnych prác. Ide o modelový prípad použitia, ktorý v ďalších mesiacoch a rokoch budú môcť napodobniť iné organizácie," povedal spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Apollo Jeff Cardenas.
„Keď sme sa rozhodli postaviť Apollo, dohoda, ako je tá, ktorú dnes oznamujeme so spoločnosťou Mercedes-Benz, bola scenárom snov,“ dodal.
Mercedes bude roboty využívať na dodávanie dielcov na montážne linky automobilov, ako aj na vykonávanie kontrol kvality. Apollo sa neskôr vo výrobnom procese bude používať aj na doručovanie prepraviek so zostavenými komponentmi.
Skúšobná prevádzka v Maďarsku
Závod Mercedesu, najväčšieho priemyselného zamestnávateľa v Kecskemétskom regióne v Maďarsku, trpí podľa Financial Times nedostatkom pracovných síl. Odbory sú tu navyše menej hlučné ako v Nemecku, vďaka čomu je táto prevádzka vhodná pre testovanie nasadenia robotov.
Tento podnik otvorili v marci 2012 ako prvý európsky závod Mercedesu mimo Nemecka a v súčasnosti zamestnáva približne 4 700 pracovníkov. V prvých krokoch zavádzania modelov Apollo však roboty určite nevezmú prácu všetkým zamestnancom továrne.

"Na autá, ktoré vyrábame, potrebujete prvotriednych robotníkov, ktorí zvládnu zložitejšie úkony, aby mohli postaviť tieto autá," povedal šéf výroby Mercedesu Jörg Burzer, podľa ktorého je dôležitá výzva presvedčiť o zmenách zamestnancov aj manažment. "Nedostatok pracovnej sily je potrebné znižovať v pracovných procesoch, ktoré si vyžadujú nižšiu kvalifikáciu, aby sa naši zamestnanci mohli sústrediť na dôležitejšie úlohy," dodal
Robot je navrhnutý na spoluprácu s ľuďmi
Spoločnosť Apptronik založili v roku 2016 na Texaskej univerzite v Austine. Jej poslaním je využívať inovatívne technológie na zlepšenie spoločnosti a predstaviť novú generáciu robotov, ktoré zmenia spôsob, akým ľudia žijú a pracujú.
Humanoidné roboty Apollo merajú jeden a pol metra a vážia 160 kilogramov. Každý model dokáže zdvihnúť až 55 kilogramov. Poháňa ho vymeniteľná batéria s výdržou štyroch hodín. Taktiež je možné robota v prípade stabilného umiestnenia napájať priamo z elektrickej siete.
Na rozdiel od robotov na špeciálne účely, ktoré sú schopné vykonávať iba jednu opakujúcu sa úlohu, je Apollo navrhnutý ako všeobecný účelový robot "schopný vykonávať širokú škálu úloh v dynamických prostrediach".
Takýto typ robota môže byť prínosom pre pracovníkov napríklad v odvetviach logistiky, maloobchodu, pohostinstva a letectva. „V kombinácii s jedinečnou architektúrou ovládania sily, ktorá zachováva bezpečnú prevádzku okolo ľudí, priateľský dizajn Apollo umožňuje pracovať po boku zamestnancov a súčasne vykonávať fyzicky náročné úlohy," konštatuje Apptronik.
Je však veľmi otázne, či sa roboty vo výrobných procesoch Mercedesu presadia. Na niektorých videách je možné pozorovať ich výkony, ktoré sú bezpochyby revolučné, no na prvý pohľad majú jeden zásadný nedostatok – sú pomalé.
S masívnou robotizáciou boli už v minulosti problémy. V roku 2017 sa o ňu v oblasti výroby automobilov usilovala spoločnosť Tesla, ktorá nakoniec niektoré robotické ramená pre neefektívnosť aj tak nahradila ľudskými zamestnancami. Napriek tomu je automatizácia trend, ktorý sa vo výrobe presadzuje čoraz viac.