RIMAVSKÁ SOBOTA – Na približne 70 percent je dokončená nová turbookružná križovatka pri Rimavskej Sobote, ktorá bude po dostavbe súčasťou hlavného južného cestného ťahu. Banskobystrickému Štandardu to potvrdila hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) Jana Lukáčová.
Nový kruhový objazd nahradí pôvodnú križovatku z 80. rokov, ktorej technické parametre už nezodpovedali dnešným požiadavkám a intenzite premávky na jednej z najfrekventovanejších ciest Slovenska.
Samotná križovatka združuje až tri dôležité cesty. Prvá je komunikácia I/16 tvoriaca časť hlavného južného ťahu medzi Zvolenom a Košicami. Na sever z križovatky smeruje cesta I/72, ktorá spája Gemer, Horehronie a Liptov. Tretia je komunikácia II/531, ktorá vedie do Rimavskej Soboty a odtiaľ na hranice s Maďarskom.
Rekonštrukcia tejto križovatky sa začala v auguste minulého roka a hoci sa pôvodne spomínalo možné dokončenie počas júla 2024, vo februári Lukáčová pre TASR avizovala neskorší termín ukončenia prác, až v septembri. Napokon to však môže byť predsa len o čosi skôr.
„Ukončenie výstavby je stále plánované na september tohto roka, avšak na základe aktuálneho stavu prác a harmonogramu je možný posun na koniec augusta,“ konkretizovala hovorkyňa.
V lokalite výstavby je od začiatku rekonštrukcie znížená povolená rýchlosť na 30 km/h a sú zúžené jazdné pruhy. Postupujúce práce si však podľa Lukáčovej vyžiadajú aj nové dopravné obmedzenia.
„K zamedzeniu vjazdu a výjazdu na cestu II/531 dôjde od 8. do 12. apríla. Potom od 22. apríla bude umožnený len vjazd z cesty I/16 v smere od Lučenca do Rimavskej Soboty po ceste II/531, a to do konca mája 2024,“ konkretizovala hovorkyňa.
Pôvodné náklady na tento projekt boli plánované vo výške asi 3,8 milióna eur, ale podľa Lukáčovej nemusia byť konečné.
„Popri výstavbe križovatky bola potrebná výmena väčšej časti podložia, čím sa cena navýšila o 15 %. Toto zvýšenie platí aj v súčasnosti. Aktuálne prebieha posúdenie zo strany SSC. Dodatok k zmluve bude zverejnený v Centrálnom registri zmlúv,“ zakončila hovorkyňa.
Nový kruhový objazd bude mať priemer približne 50 metrov. Jeho súčasťou bude viacero pripájacích a odbočovacích pruhov, vďaka čomu by premávka v danom úseku mala byť plynulejšia a bezpečnejšia.