O význame jeho cesty svedčí aj to, že ho sprevádzali vrcholní predstavitelia nemeckých automobiliek BMW či Mercedes-Benz i koncernov Siemens a BASF. Išlo o prvú návštevu nemeckého lídra odkedy nemecká vláda prijala stratégiu, ktorou definovala Čínu ako „partnera, konkurenta a systémového rivala“.
Výkonnosť nemeckej ekonomiky sa minulý rok znížila. Hrubý domáci produkt krajiny klesol v roku 2023 o 0,3 percenta. Nemecko sa síce snažilo znížovať svoju závislosť na dovoze lacnejších čínskych produktov, no neúspešne. Svedčia o tom aj čísla, keď za prvé dva mesiace tohto roka vzrástol čínsky export do najsilnejšej európskej ekonomiky o 7,1 percenta a prekonal očakávania analytikov. Tí predpokladali nárast na úrovni 1,9 percenta. Vlani v decembri predstavovalo medziročné zvýšenie 2,3 percenta.
Nemecko by stratilo výrazne viac
Nemecký kancelár Scholz sa snažil využiť svoju cestu do Číny aj na presadenie "domácich" cieľov. Pomerne rázne sa vyjadril na stretnutí so skupinou študentov v Šanghaji, keď povedal, že konkurencia musí byť spravodlivá a tiež žiadal, aby boli podmienky pre všetky spoločnosti rovnaké. Európska komisia ešte 6. marca začala colnú registráciu na dovoz čínskych elektrických áut, čo znamená, že v budúcnosti by ich mohli zasiahnuť clá.
Scholz zdôraznil, že dobré ekonomické vzťahy s Čínou sú pre Nemecko dôležité a rovnako považuje za prínosné, aby sa ďalej rozvíjali. Súčasne však varoval krajinu draka, aby obmedzila záplavu lacného čínskeho tovaru do Európy.
Výhrady vyjadril aj voči vyšetrovaniu Európskej únie v súvislosti s využívaním dotácií z čínskej strany na zelenú a udržateľnú ekonomiku, píše New York Times.
Čínska dotovaná masová výroba v zelených sektoroch ako sú solárne panely, batérie a elektromobily spúšťa obchodné spory s Európou a Spojenými štátmi. Problémom je, že Nemecko má na čínskom trhu 5-tisíc aktívnych firiem a ak by Peking podnikol odvetné opatrenia voči prípadným clám Európskej únie, Nemecko stratí výrazne viac ako iné krajiny starého kontinentu.
„Ak pôjde EÚ príliš tvrdo proti Číne, mohli by sme očakávať protiopatrenia a to by bola pre nás katastrofa,“ uviedol v súvislosti s tým výkonný šéf Nemeckej obchodnej komory v Číne Maximilian Butek. Pre New York Times zdôraznil, že pre Nemecko a Európsku úniu je nesmierne dôležité, aby čínsky trh ostal otvorený.
V podobnom duchu sa vyjadril aj predseda Európskej obchodnej komory v Číne Jens Eskelund, keď vyzval na rokovania a hľadanie nových riešení, aby neprišlo k obchodnej vojne, pretože situácia je veľmi vážna a obchodná vojna by výrazne poškodila predovšetkým Európu.
Čínske elektromobily sú lacnejšie
Problémom pre Európu sa stáva predovšetkým dovoz výrazne lacnejších elektrických áut z Číny. Ešte vlani na jeseň spustila Európska únia vyšetrovanie pre podozrenia na nekalé vládne dotácie z čínskej strany.
V otázke dovozu elektrických áut z Číny je problémom pre európske automobilky ich nižšia predajná cena. Čínske elektrické autá sú približne o 30 percent lacnejšie ako modely európskych automobiliek, uviedol Carlos Tavares, generálny riaditeľ Stelantisu.
Pre stredoeurópsky, a teda aj slovenský, automobilový priemysel bude zložité držať krok spolu s vysokou konkurenciou, ktorá prichádza z Číny, keďže tamojšie elektromobily sú aj na dostatočne vysokej technickej úrovni, uvádza Euronews. Volkswagen a Jaguar Land Rover pridávajú do ponuky elektrické verzie svojich najpredávanejších vozidiel. Volvo bude rozširovať výrobu elektrických áut na východnom Slovensku. Zvýšiť výrobu elektromobilov plánuje aj Stelantis, informuje Euronews.
Vzťahy budované na vzájomnej prosperite
Podľa New York Times si Scholz stanovil značne náročné ciele. Snaží sa udržiavať prospešné ekonomické vzťahy s Čínou a zároveň aj užšie spojenie s Washingtonom proti Pekingu. Podľa Spojených štátov sa zase Čína snaží „vraziť klin“ medzi USA a Európu.
Noviny China economic uviedli, že prezident Si Ťin-pching vyzval nemeckého kancelára Olafa Scholza, aby sa pokračovalo v ďalšej prospešnej spolupráci medzi Nemeckom a Čínou. Čínsky prezident sa vyjadril, že vo svete prichádza k výraznej a zrýchlenej transformácii v medzinárodnom prostredí a vzťahy medzi silnými ekonomikami by mali byť budované k spoločnej prosperite. "Tieto dve krajiny nemajú medzi sebou žiadne konfliktné záujmy a tiež nepredstavujú pre seba žiadnu bezpečnostnú hrozbu. Spolupráca nebude prospešná len pre Nemecko a Čínu, ale aj pre celý svet," povedal čínsky prezident.
Nemecko a Čína sú štáty postavené na priemysle a zároveň ide o druhú a tretiu najväčšiu ekonomiku sveta. Obe podporujú voľný obchod, preto je dôležité, aby zostali ostražité voči narastajúcemu protekcionizmu, potvrdil čínsky prezident Si Ťin-pching.
Čínska politika voči Nemecku je dlhodobo konzistentná a stabilná. Pokiaľ budú krajiny medzi sebou ďalej presadzovať vzájomný rešpekt a hľadať spoločnú reč, tak vzťahy medzi Nemeckom a Čínou budú podľa čínskeho prezidenta naďalej prosperovať.
Si Ťin-pching upozornil aj na to, že priemyselné a dodávateľské reťazce sú úzko prepojené a čínsky a nemecký trh sú od seba závislé. Z toho dôvodu by sa podľa čínskeho prezidenta mala spolupráca ďalej rozširovať a prehlbovať.
Scholz pre China economic uviedol, že nemecká strana je pripravená rozširovať spoluprácu s Čínou a zároveň ako významný člen Európskej únie sa bude zasadzovať o to, aby sa zlepšovali aj vzťahy medzi Bruselom a Pekingom.