Pri zrážke vlakov v Pardubiciach nebol aktívny ani národný líniový, ani moderný európsky zabezpečovací systém ECTS. České ministerstvo dopravy zrejme šetrilo.
Zobraziť viacFungoval len takzvaný staničný zabezpečovač, ktorý riadi návestidlá, ale je závislý od pozornosti strojvedúceho.
Ide o dôsledok rozhodnutia ministerstva dopravy z roku 2017, kedy sa na modernizovaných úsekoch hlavných tratí, ako je uzol v Pardubiciach, nevybudoval líniový zabezpečovač, ale iba systém ECTS, ktorý však bude aktívny až na jeseň. Rozhodnutie ministerstva môže súvisieť s tým, že výstavbu líniového zabezpečovača nemožno zaplatiť z eurofondov.
Michal Šimek zo správnej rady Správy železníc uviedol, že podobných modernizovaných úsekov bez líniového zabezpečovača a zatiaľ neaktivovaného ECTS zabezpečovača je v Českej republike viac, napríklad medzi Smíchovom a Radotínom.
„Čo som z toho pochopil, nebol som pri tom, tak to bola snaha ušetriť. Pretože v okamihu, keď tam bude ETCS, ktorý voči bezpečnosti má ďaleko vyššiu kvalitu ako národný zabezpečovač, tak sa usúdilo, že na prechodnú dobu nemá zmysel inštalovať ako to prechodné, tak to nové,“ uviedol pre portál Echo24.
Toto rozhodnutie urobilo ministerstvo dopravy v roku 2017. Vtedajší minister Dan Ťok (ANO) nechcel rozhodnutie z roku 2017, vzhľadom na časový odstup, komentovať.
(Echo24)
Zobraziť menej