Poznáme najlepšie pivá roka 2024. To naše nám chutí najviac

BRATISLAVA – Slováci majú radi pivo, no za posledných 30 rokov sa stali v jeho pití prieberčivými, čo je len dobre. A sú pri posudzovaní tohto nápoja aj patriotmi. Na 17. ročníku Slovenskej pivnej korunky pivovary Heineken Slovensko a Steiger Vyhne zosadili z trónu Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Pivo je nápojom priateľstva, nápoj, ktorý nikdy neomrzí, Foto: Beer.uk Pivo je nápojom priateľstva. Mok, ktorý nikdy neomrzí. Foto: Beer.uk

Vlaňajší držiteľ štyroch zlatých koruniek sa musel uspokojiť len s jednou za radler, miešaný nealkoholický nápoj. Ortodoxnejšími pivármi nie je radler považovaný ani za pivo, skôr za limonádu s pivnou príchuťou.

Výsledky 17. ročníka celoslovenskej anonymnej degustácie pív Slovenská pivná korunka 2024 sú známe. Verejnosť prekvapili! Veľký úspech totiž slávili najmä pivovarníci z Hurbanova s dvomi zlatými korunkami.

Z čoho je jedna za kráľa pív – dvanástku. V celoslovensky najpredávanejšej desiatke vybojoval zlato a striebro najstarší slovenský pivovar Steiger Vyhne.

Medzi malými pivovarmi dominoval Tatras Kežmarok s dvomi zlatými korunkami (korunky za tmavé a polotmavé pivá, žiaľ, nevyhlásili, lebo do súťaže boli prihlásené len tri, a nie minimálne štyri pivá).

Pivo je už roky istým indikátorom životnej úrovne, ale do istej miery aj spoločenských nálad. Nielen v Česku, kde to platí viac, ale už aj na Slovensku.

Tento kedysi veľmi lacný ľudový nápoj, ktorého sa vypije najviac spomedzi všetkých alkoholických nápojov, prechádza posledných 20 rokov zaujímavým prerodom.

Aj na Slovensku (vo svete to platí už dlhšie) kráčame zreteľne od kvantity, k novej, predtým nepoznanej a asi aj nedosiahnuteľnej kvalite.

Pokiaľ by sme sa ale pozerali len na spotrebu: v roku 2002 pri spotrebe 92 litrov piva na hlavu sa nám zdalo, že za pár rokov pokoríme bájnu hranicu 100 litrov.

No stačilo iba zvýšiť spotrebnú daň na pivo a spotreba spadla k 70 litrom. V týchto rokoch je na úrovni 60 litrov (posledná dostupná štatistika brewersofeuro­pe.eu uvádza dokonca za rok 2022 len 56 litrov).

Je pivo v ohrození? Pivko už prestalo Slovákom chutiť? Siahajú radšej po presladených limonádach, Kofole či preferujú víno? Ale vôbec nie! Pivo a taktiež jeho spotrebitelia sa rokmi iba skultivovali.

Dnes tu už máme úplne inú, novú generáciu spotrebiteľov. Mladších ľudí s inými nárokmi na nápoje a predstavami, čo patrí k zdravému životnému štýlu.

V pive ako nápoji sa už nehľadá lacné, bezodné utíšenie smädu. Našinec v pive v kombinácii s jedlom (podobne ako pri víne) hľadá veľký gurmánsky zážitok.

O ten sa postaralo najmä množstvo malých remeselných pivovarov. Občas doslova mikropivovarov. Tie nehľadiac ani na krízu čapovania piva počas pandémie, našťastie prežili. Dnes začínajú pivárov prekvapovať a presvedčovať svojou kvalitou a nadšením pre vec.

Možno nebudete veriť, ale na Slovensku funguje cez sto pivovarov. Trhu síce dominujú dve veľké nadnárodné spoločnosti Heineken Slovensko a Plzeňský Prazdroj Slovensko (súčasť japonského gigantu Asahi), ale darí sa aj menším pivovarom: Steigeru Vyhne a Urpineru v Banskej Bystrici.

Nehovoriac o plejáde minipivovarov, ktoré sa postarali o nevídané rozvrstvenie pivných štýlov, ktoré objavuje stále viac ľudí. Nielen pivárov. Sú v každom meste, ale aj v dedinách, kde kvitne agroturistika.

Veľké pivovary boli nútené zareagovať aj na širokú ponuku vrchne či spodne kvasených pív. Pív pšeničných či tých nových, zvláštne voňavých (APA, IPA, EPA – názvy podľa pôvodu chmeľu).

Preto aj v ich ponuke už nájdeme dobrú Apu. Alebo voňavý Ale, či výživný čierny Stout. Aj súťaž Pivná korunka dokazuje, že chuť spotrebiteľov sa dynamicky vyvíja. Rokmi podlieha trendom ako aj cestovateľským skúsenostiam jednotlivcov.

Tí v zahraničí spoznali množstvo zaujímavých a zvláštnych chutí piva. A potom, celkom prirodzene, aj doma, hľadajú čosi naše, ale podobné tomu, čo pili v cudzine. Aby porovnali a potešili sa z umu našich sládkov.

Veľkú ochutnávku pív, ktoré boli ocenené na Slovenskej pivnej korunke, ponúkne rovnomenný festival 7. a 8. júna v Bratislave.

Práve tam degustáciou pív zistíte, kam sa posunuli naše chute a sami posúdite kvalitu ocenených mokov. Práve preto treba ešte pred ochutnávkou poznať aspoň pár tohoročných víťazov.

I. kategória: Svetlé pivá filtrované (extrakt v pôvodnej mladine do 10 %)

1. Steiger 10 % – Pivovar Steiger, a. s., VYHNE, Vyhne

2. Grošák 10 % – Pivovar Steiger, a. s., VYHNE, Vyhne

3. Zlatý Bažant 10 % – Heineken Slovensko, a. s., Hurbanovo

II. kategória: Svetlé pivá filtrované (extrakt v pôvodnej mladine do 12 %)

1. Zlatý Bažant 12 % – Heineken Slovensko, a. s., Hurbanovo

2. Corgoň Franciáš – Heineken Slovensko, a. s., Hurbanovo

3. Zlatý Bažant ’73 – Heineken Slovensko, a. s., Hurbanovo

V. kategória: Pšeničné pivá

1. Weizen 11° – Minipivovar Tatras, Poprad

2. Päť Peňazí 10°– Minipivovar Tatras, Poprad

3. Žltý kabát Weizen 12,5 % – Pivovar Franz, Lučenec

IX. kategória: Tmavé a polotmavé nefiltrované pivo vrchne kvasené

1. Sandorf RIS 21° – Pivovar Sandorf, Prievaly

2. Red Rye Bastard 15°– Holíčsky pivovar Wywar, Holíč

3. Anna 14° – Holíčsky pivovar Wywar, Holíč

XI. katergória: Sour Ale

1. Kastelán Sour vamp 14° – Pivovar Kastelán, Oravský Podzámok

2. Kyseláčik 10° – Minipivovar Tatras, Poprad

3. Burgyna 12° – Remeselný pivovar Hellstork, Myjava

Iný pohár, iné pivo a neznáma chuť. Také sú dnešné pivá. Foto: Pivo.sk
Slovenská pivná korunka je anonymnou súťažou, kde pivo hodnotia skúsení degustátori. Foto: Pivo.sk
V tohoročnej súťaži Slovenská pivná korunka 2024 sa hodnotila chuť, farba, vzhľad aj vôňa. Foto: Pivo.sk
Aj naše krásne dievčatá občas rady zájdu „na jedno“. Foto: Pivo.sk
Kvalitné šišky chmeľu sú prvotným základom najstaršieho nápoja ľudstva. Foto: Pivo.sk