Zdravotnícky personál má obavu o svoju bezpečnosť. Pribúda počet agresívnych pacientov

BREZNO/BANSKÁ BYSTRICA – Podávajú im pomocnú ruku, oni ich za to častujú vulgarizmami a fyzicky na nich útočia. Zdravotnícky personál bije na poplach, v nemocniciach narastá počet agresívnych pacientov pod vplyvom alkoholu a drog.

nemocnica,br1 Vedúca sestra na urgentnom príjme Jana Niklová potvrdila nárast agresívnych pacientov v Nemocnici s poliklinikou v Brezne. Foto: Mário Kaprálik

Na túto alarmujúcu situáciu upozorňujú aj v metropole Horehronia. Nemocnica s poliklinikou v Brezne nie je ani zďaleka jediná.

„Takýto alarmujúci nárast atakov nie je len u nás. Čo napríklad viem, totožná situácia je v napríklad v Bratislave. Rovnaký problém majú aj na záchrankách,“ uviedla vedúca sestra na urgentnom príjme v Nemocnici s poliklinikou v Brezne Jana Niklová.

„Väčšinou ide o verbálne útoky mladších ľudí, ktorí utrpeli úraz pod vplyvom alkoholu či drog. Niektoré prerastú aj do fyzických útokov. Naposledy sme mali jeden v sobotu. Pacient nadával a pri ošetrení okolo seba kopal nohami a udieral rukami.

Neskôr sa síce ospravedlnil, ale je to nepríjemné a nebezpečné. My im chceme pomôcť a toto je ich ‚ďakujem‘,“ povedala pre Banskobystrický Štandard Niklová

Často sa stáva, že takýchto agresívnych pacientov sa im ani nepodarí ošetriť. Jednému prekáža, že musí dlho čakať, inému zas to, že personál chce od neho preukaz poistenca. Spoločným menovateľom ich vystrájania je alkohol alebo sú to iné omamné látky.

Preto viaceré nemocnice začínajú uvažovať o službách SBS či o posilnení mužského personálu počas nočných služieb. „Máme viacerých sanitárov, ktorí sú, ako sa povie, veľkí chlapi a ‚korby‘. Keď sú v službe, často ich prítomnosť či upozornenia agresívnych pacientov upokoja.

Nie je to tak však vždy. Už sme hovorili s vedením našej nemocnice, že by túto nešťastnú situáciu mohla vyriešiť prítomnosť SBS,“ dodala vedúca sestra.

Personálu nemocnice často pomáha aj polícia. „Spolupráca s políciou pri riešení agresívnych pacientov funguje veľmi dobre. Niekedy sa pacienti po upozornení zo strany polície upokoja, inokedy sa však stáva, že po odchode polície pacienti znova reagujú agresívne a je potrebné privolať policajnú hliadku opäť,“ uviedol zástupca riaditeľa nemocnice Karol Vojtko.

„Polícia však takisto nemôže byť pri jednom pacientovi na našom urgentnom príjme niekoľko hodín, keďže to policajnej hliadke zamedzuje plnenie iných pracovných povinností,“ doplnil Vojtko.

Nemocnica v Brezne preto upozorňuje, že v zariadení platí pravidlo nulovej tolerancie agresívneho správania voči nemocničnému personálu. Navyše podľa zákona je zdravotnícky pracovník pri výkone zdravotníckeho povolania smerujúceho k záchrane života alebo ochrane zdravia chránenou osobou.

„Ak niekto spácha trestný čin na chránenej osobe, je postihovaný v zmysle zákona prísnejšie, vyššími trestnými sadzbami. Ku každej osobe agresívnej voči nemocničnému personálu bude bezodkladne privolaná polícia, ktorej budú odovzdané príslušné kamerové záznamy, keďže priestory nemocnice sú monitorované a napojené na pult centralizovanej ochrany Policajného zboru,“ dodal Vojtko.

S agresivitou pacientov a ich príbuzných sa čoraz častejšie stretávajú aj v banskobystrickej Rooseveltovej nemocnici.V posledných rokoch evidujeme zvyšujúci sa trend neprimeraného až agresívneho správania zo strany pacientov, ale aj ich príbuzných,“ informovala hovorkyňa Fakutlnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta Ružena Maťašeje.

V nemocnici v roku 2023 evidovali 22 hlásení. V tomto roku ich majú zatiaľ deväť. Evidovaný počet hlásení na právne oddelenie však nezodpovedá reálnemu počtu prípadov neprimeraného správania pacientov a príbuzných, keďže sú hlásené len niektoré, väčšinou najzávažnejšie z nich. 

Najviac hlásení eviduje ‚Rooseveltka‘ z internej, psychiatrickej a úrazovej kliniky a oddelenia urgentného príjmu: „Tento rok sa mali zamestnanci predmetných oddelení zúčastniť aj kurzu asertívnej komunikácie a deeskalácie konfliktov, ako aj kurzu šetrnej sebaobrany.

Naším cieľom je pomôcť našim zdravotníkom naučiť sa metódy, ako predovšetkým vyhroteniu konfliktov predchádzať a pacientov upokojiť. Zároveň, aby sa v prípade reálneho ohrozenia vedeli ochrániť,“ dodala Maťašeje.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac