Mysleli sme si, že je to nemožné. Vedci objavili na Marse ranný mráz

Astronómovia po prvý raz spozorovali na kráteroch sopiek na planéte Mars ranné mrazy. V kráteroch sa v priebehu noci tvorí jemný poprašok a po východe Slnka sa odparuje. Napriek tomu, že je vrstva námrazy mimoriadne tenká, pokrýva obrovskú plochu. Týmto spôsobom sa na vrcholoch hôr skondenzuje približne 150-tisíc ton vody denne.

mars-osiris

„Je to prvýkrát, čo sme objavili vodný mráz na vrcholoch sopiek, a prvý raz, čo sme ho objavili v rovníkových oblastiach Marsu,“ povedal objaviteľ úkazu, astronóm Bernskej univerzity Adomas Valantinas pre portál Space. „Domnievali sme sa, že je nemožné, aby sa v okolí rovníka Marsu tvoril mráz, pretože kombinácia slnečného svitu a riedkej atmosféry udržuje na povrchu a vrcholoch hôr relatívne vysoké teploty.“

Valantinas si námrazou pokryté sopky v oblasti Tharsis všimol na farebných snímkach s vysokým rozlíšením, ktoré v skorých ranných hodinách zaznamenala družica Trace Gas Orbiter (TGO). Jav sa na povrchu kráteru zobrazuje ako modrastý odtieň, na dobre osvetlených svahoch vrchov chýba.

Tharsis je rozsiahla vulkanická oblasť červenej planéty blízko rovníka. V oblasti sa nachádza vyše desať sopiek vrátane Pavonis Mons a Olympus Mons, ktoré svojou výškou trojnásobne prevyšujú Mount Everest. Druhá menovaná tiež zaberá plochu o rozlohe Francúzska.

Profesor planetárnych vied na univerzite v anglickom Leicesteri John Bridges uviedol, že táto práca dokazuje pokračujúci úspech družice TGO a jej kamery CaSSIS (Colour and Stereo Surface Imaging System).

„Pochopenie súčasného kolobehu vody v atmosfére Marsu a v blízkosti povrchu bude dôležité pre budúce prieskumné misie vrátane tých ľudských, kde bude voda kľúčová,“ dodal.

Vesmírne sondy na obežnej dráhe Marsu už aj predtým priniesli dôkazy o vode na Marse v tuhom i kvapalnom skupenstve. Reliéf povrchu planéty naznačuje, že Mars bol v dávnej minulosti posiaty obrovskými jazerami, čo z neho činilo omnoho vlhší, a potenciálne aj obývateľný svet.

Podľa Valantinasa by tieto ranné mrazy mohli byť stopou po niekdajšom podnebí planéty Mars.