Cash only: Je odmietanie kariet len daňový podvod alebo môže mať aj ekonomický dôvod?

Niekedy len lamentujú nad tým, že by boli platby kartou oveľa pohodlnejšie. Inokedy sú prísnejší, keď nemali hotovosť a nemohli si kúpiť to, čo chceli. Ale často je to aj výhrada smerom k štátu, ktorý si necháva platbami v hotovosti unikať daňové príjmy.

Platby na ruku v hotovosti sú, samozrejme, oveľa jednoduchšie "na skrytie" a nikto nepochybuje o tom, že niektorí predajcovia hotovosť využívajú na daňové úniky. Vyvstáva však otázka, či s vaničkou nevylievame aj dieťa.

Ak by existovali také podniky, ktoré to nerobia kvôli daniam, ale skrátka sa im obstaranie platobného terminálu a odvádzanie "desiatkov" kartovým spoločnostiam, bankám a ďalším spoločnostiam neoplatí.

Najjednoduchšie by bolo previesť poplatok na kupujúceho, čo ale zakazuje európska regulácia, ide to iba pri firemných kartách. Rovnaké je to aj v Spojených štátoch a kartovým spoločnostiam to nesmierne vyhovuje, pretože ľudia len zriedka tušia, ako veľmi za pohodlnú platbu kartou či telefónom platia. Ponúka sa tak jednoduché riešenie, a to zdvihnúť o daný poplatok cenu.

Niekde to ide, ale v princípe sa o výške dodatočných nákladov delí čiastočne predajca v podobe nižšieho zisku a čiastočne kupujúci, ktorý platí vyššiu cenu. Zvýšiť cenu o percento sa môže zdať ľahké, ale ak by to také ľahké skutočne bolo, nemuseli by firmy čakať na kartové spoločnosti a mohli si zisk zvýšiť rastom ceny už dávno.

Cenu, bohužiaľ, určuje nielen ponuka, ale aj dopyt a pri ňom spravidla s vyššou cenou klesá aj požadované množstvo, čo sa firme prepíše do nižšieho zisku. Pochopiteľne, tým však dnes môže získať nových zákazníkov, ale preukázateľne ešte existujú lokality, kde absencia terminálu nikoho z potenciálnych zákazníkov neodradí, ale len stojí peniaze. Asi si každý dokážeme predstaviť typické vidiecke pohostinstvo.

A ak by percento platil podnikateľ zo svojho, tak sa to tiež môže zdať ako malé zníženie zisku, ale ten nemusí byť nižší len o percento. Pokiaľ podnikateľ operuje so ziskovou maržou napríklad len 5 percent, potom je vyšší náklad o 1 percento vo výsledku znížením zisku až o 20 percent. A to už môže byť rozdiel medzi podnikaním a nepodnikaním. Takýchto prípadov nemusí byť veľa, ale preukázateľne existujú.

Kartová schéma poskytuje fantastickú službu a jej prevádzkovatelia na čele s dvoma najväčšími spoločnosťami si zaslúžene dopriavajú vysoké zisky, ktoré im z poskytovania týchto služieb plynú. Mnohí podnikatelia tieto služby nechcú využívať z daňových dôvodov, čo sa ale nijako nevylučuje s tým, že prijímanie kariet môže byť pre niekoho skutočne drahé a nemusí sa mu vyplatiť. Na tom nie je nič zvláštne, nieto ešte zlé.