Čínska sonda objavila na Mesiaci stopy vody. NASA jej prítomnosť potvrdila už v roku 2020

Rover Čchang-e-5 ukončil svoju misiu v roku 2020 a vrátil sa na Zem so vzorkami hornín a pôdy z Mesiaca. Vzorky "odhalili prítomnosť stopových množstiev vody", napísala skupina vedcov z čínskych univerzít v článku v časopise Nature Astronomy.

Na snímke tzv. Modrý Mesiac v Bratislave vo štvrtok 31. augusta 2023. Foto: Dano Veselský/TASR Na snímke tzv. Modrý Mesiac v Bratislave vo štvrtok 31. augusta 2023. Foto: Dano Veselský/TASR

Infračervený detektor NASA už v roku 2020 potvrdil prítomnosť vody na Mesiaci. Vedci nedávno našli stopy vody aj nových analýzach vzoriek zo 60. a 70. rokov minulého storočia. Vzorky z Čchang-e-5 však pochádzajú z oveľa vyšších zemepisných šírok.

Vzorky naznačujú, že molekuly vody môžu v oblastiach Mesiaca vystavených slnečnému svitu pretrvávať vo forme hydratovaných solí.

Sonda Čchang-e-5 bola prvou misiou zo Zeme po štyroch desaťročiach, ktorej cieľom bol zber vzoriek z Mesiaca. Nasledovala po historicky prvom pristátí sondy Čchang-e-4 na odvrátenej strane Mesiaca z januára 2019.

(tasr, afp)