Nové testovanie emisií sa má robiť priamo na cestách. Bude jazdiť v Európe menej áut?

Nová európska smernica chce plošne meniť meranie emisií tak, že by sa testovali priamo počas prevádzky na cestách. Nemecku tým napríklad hrozí, že táto norma vyradí približne 8,2 milióna automobilov. V českých mestách chcú zriadiť zelené zóny. Automobilky vinou nízkeho predaja elektrických áut evidujú pokles cien akcií.

Emisie z áut. Ilustračné foto: Profimedia.sk

Emisie z áut. Ilustračné foto: Profimedia.sk

Nemecký minister dopravy Volker Wissing kritizuje novú európsku smernicu: "Prosím, ukončite už tú bruselskú antiautomobilovú politiku. Ľudia s tým nesúhlasia a automobily potrebujú," uviedol pre nemecký denník Bild.

V súčasnosti prebieha testovanie emisií podľa takzvaného Nového európskeho jazdného cyklu (NEDC), keď sa testovanie uskutočňuje v špecializovaných strediskách. Emisie vozidiel sa v súčasnosti merajú pri pevne stanovených rýchlostiach a následne sa z toho odvodzuje spotreba paliva, výška emisií a výfukových plynov. Podľa novej európskej smernice by sa mali autá testovať priamo na cestách.

Nové úpravy z Bruselu sa budú výrazne týkať predovšetkým vozidiel s motorom Euro 5 a Euro 6, tie by v prípade uplatnenia vyhlášky dostali stopku na vstup do cestnej premávky. Len v Nemecku je týchto áut viac ako 8,2 milióna.

Volker Wissing napísal otvorený list šéfke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej, v ktorom sa sťažuje na požiadavky novej smernice. Podľa neho nie je v súčasnosti uskutočniteľné testovanie emisií počas reálnej cestnej premávky. "Predstavovalo by to nerealizovateľnú a retroaktívnu požiadavku na vozidlá v cestnej premávke," uviedol podľa denníka Bild. "Európska komisia musí rýchlo zasiahnuť," zdôraznil.

Nemecký minister dopravy uvádza, že dôsledky novej smernice zasiahnu "totálne nepripravený automobilový priemysel aj občanov, ktorí majú takéto vozidlá a používajú ich podľa aktuálnych predpisov." Nové nariadenie z Bruselu označil za pochybné a nalieha na Ursulu von der Leyenovú, aby Komisia smernicu zmenila a objasnila sporné pasáže ešte pred rozhodnutím Európskeho súdneho dvora (ESD). Ten sa novou smernicou týkajúcou sa merania emisií bude zaoberať na jeseň tohto roku.

Koniec spaľovacích motorov do roku 2035

Zákaz spaľovacích motorov do roku 2035 schválila v Únia ešte minulý rok. Už začiatkom tohto roku sa predovšetkým v Nemecku, ale aj v iných členských štátoch, ozývali hlasy, aby sa právna norma musí prehodnotiť. Markus Söder, predseda CSU, ešte v apríli uviedol, že: "Zákaz spaľovacích motorov v roku 2035 je nesprávny, a preto sa musí zrušiť."

Aj napriek spomínanému rozhodnutiu EÚ by bolo aj po roku 2035 stále možné registrovať spaľovacie motory, ak budú uhlíkovo neutrálne, teda poháňané syntetickými palivami, takzvanými e-palivami. Únia sa zaviazala, že plán na zákaz spaľovacích motorov do roku 2035, ešte prehodnotí v roku 2026.

V českých mestách môžu vzniknúť zelené zóny

Zatiaľ čo v Nemecku už ekologické zóny v mestách pomaly rušia, v Česku by mohli v najbližšom čase vznikať, informuje denník Echo24. Umožniť by to mala schvaľovaná novela zákona o ovzduší, ktorá len nedávno prešla v českom parlamente prvým čítaním.

Mestá tak budú môcť nastavovať vlastné pravidlá pre vjazd áut do daných zón a otvoriť ich podľa svojho uváženia iba autám spĺňajúcim modernejšie emisné normy, alebo len elektromobilom. Vjazd majiteľov starších áut by sa mohol podmieniť uhradením takzvaného ekologického poplatku.

Takéto zóny už dlhšie fungujú v Belgicku, Španielsku či vo Veľkej Británii. V Nemecku sa však postupne rušia. Mestá, ktoré sa rozhodnú zriadiť na svojom území nízkoemisnú zónu, majú mať možnosť kontrolovať emisnú normu priamo z registra vozidiel, napríklad rozpoznávaním poznávacích značiek pomocou kamier. Malo by ísť o podobný systém, aký sa používa už dlhší čas pri kontrole parkovania.

Predaj elektromobilov klesá

Hodnota akcií viacerých automobiliek v posledných dňoch pomerne výrazne klesla. Spoločnosť Opel Stellantis, do ktorej patrí aj značky Fiat, Peugeot, Crysler a Maserati, vykázala výrazný prepad zisku za prvú polovicu roka. Jej akcie klesli až o 12 percent. Ešte o niečo horšie dopadol americký Ford, keď jeho akcie klesli o 14 percent.

Za výrazným prepadom akcií automobiliek stoja najmä problémy s predajom elektrických áut. Denník Financial Times uvádza, že potom, čo tradičné automobilky investovali miliardy dolárov do výroby svojich elektrických vozidiel, majú teraz problémy, pretože spotrebitelia sa nehrnú do ich nákupu.

Problémy s elektromobilmi ohlásil aj Volkswagen. Jeho dcérska spoločnosť Audi je vinou nízkeho dopytu po elektrických autách v problémoch. Ďalšej dcére Porsche zase zasa viazne predaj elektromobilov na čínskom trhu.