NDS vyhlásila obstarávanie na diaľnicu Turany – Hubová. Cena je takmer 1,5 miliardy eur

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začala dlho očakávaný tender na výstavbu 13,5-kilometrového tunelového úseku diaľnice D1 Turany – Hubová na severe Slovenska. Ide o poslednú zatiaľ nerozostavanú stavbu na hlavnej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami. Predpokladané náklady historicky najväčšej investície diaľničiarov sú takmer 1,5 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). 

Jozef Ráž. Foto: Pavel Neubaiuer/TASR Jozef Ráž. Foto: Pavel Neubaiuer/TASR

Projekt D1 Turany – Hubová je jednou zo schválených strategických investícií v rámci plánovanej cestnej infraštruktúry. Súčasťou úseku budú dva tunely v celkovej dĺžke skoro 8,7 kilometra – Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček informovali v pondelok o vyhlásení verejného obstarávania na výber zhotoviteľa na starom moste nad D1 v Bratislave.

Katastrofálna dopravná situácia

Podľa šéfa rezortu dopravy posledný chýbajúci úsek na D1 medzi západom a východom Slovenska po dokončení výrazne skráti cestu motoristom. „Tento úsek považujeme za najdôležitejší najmä z toho dôvodu, že po dokončení obchvatu Ružomberka a tunela Višňové koncom budúceho roka sa doprava zvýši pravdepodobne na 25- až 30-tisíc denne,“ uviedol Jozef Ráž.

Odľahčí sa zároveň často používaná južná trasa s jazdou cez Donovaly či Čertovicu. Súčasná dopravná situácia v obciach na ceste prvej triedy I/18 medzi Turanmi a Hubovou je podľa ministra už katastrofálna. Po dokončení rozostavaných úsekov D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať sa to má ešte zhoršiť.

„Dúfam, že toto verejné obstarávanie prebehne hladko a v zákonných lehotách, nebude predmetom mnohých odvolávaní a blokovaní, ako to na Slovensku často vidíme,“ očakáva minister dopravy. Aj v prípade komplikácií podľa neho môže aj tomuto obstarávaniu pomôcť zákon o strategických investíciách, ktorý má zrýchliť prípravu výstavby veľkých infraštruktúrnych projektov. 

Výstavba môže trvať sedem rokov

NDS predpokladá, že výstavba úseku D1 Turany – Hubová môže trvať 2 555 dní, teda sedem rokov. O účasť v tendri formou užšej súťaže sa stavebné spoločnosti a združenia môžu prihlásiť do 6. novembra, pričom do jej druhej fázy plánujú diaľničiari pozvať do piatich záujemcov.

Pri vyhodnocovaní ponúk bude mať navrhovaná celková cena váhu 90 bodov, na základnú záručnú dobu a záručný servis v trvaní predbežne päť rokov pripadá zvyšných 10 bodov. 

„Dokončenie diaľnice do Košíc sa pohlo o významný krok dopredu. Spravíme všetko preto, aby procesy prebehli maximálne efektívne a prvé práce sa začali v najbližšom možnom termíne,“ informoval Filip Macháček. Závisieť to bude od trvania verejného obstarávania, diaľničiari preto budú riešiť všetky postupy vo vlastnej réžii prioritne.

V posledných mesiacoch výrazne zrýchlili prípravu tohto projektu, aby mohli vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa. Koncom minulého týždňa poslali oznámenie o vyhlásení tendra do Vestníka verejného obstarávania, kde je už zverejnené. Tým sa oficiálne začala súťaž a dôležitý diaľničný úsek na D1 medzi Bratislavou a Košicami sa posunul z prípravy do obstarávania.


Prelomový rozsudok rodinného súdu v Londýne ukázal, aké dôležité je puto matky a jej dieťaťa, a rovnako právo na jeho vývin v rodine s matkou. Hoci dieťa adoptoval homosexuálny pár mužov a odmietal ho pustiť k biologickej matke, súd v podobných prípadoch stanovil jasné pravidlá v prvom rozsudku tohto druhu. Viac v článku.

prečítať viac