Slovenská správa ciest (SSC) verejné obstarávanie na komplexnú obnovu 74-ročného mosta zatiaľ nevyhlásila. Predpokladá, že zhotoviteľa začne hľadať na jeseň tohto roka a s prácami by sa mohlo začať, v závislosti od priebehu verejného obstarávania, predbežne v júni budúceho roka.
Počas výstavby bude most uzavretý rok, pričom obyvatelia budú môcť využiť pešiu lávku. Pre denník Štandard to potvrdila hovorkyňa mesta Sereď Zuzana Slahučková s tým, že ich o tom informovala správa ciest.
Automobily sa tak skoro nevrátia
V súvislosti s uzatvoreným mostom a prípravou súťaže sme oslovili aj štátnych cestárov. „Slovenská správa ciest reagovala na komplikovanú dopravnú situáciu občanov Serede a aktívne hľadala riešenie, ako ju do vybudovania nového mosta uľahčiť,“ uviedol pre Štandard hovorca SSC Lukáš Trepáč.
Dali vypracovať statický posudok podopretého mosta s cieľom zistiť, či by bolo možné povoliť na moste prejazd osobnej dopravy do 3,5 tony v smere do mesta, čím by sa odľahčila doprava na rýchlostnej ceste R1 v úseku pripájača na Dolnú Stredu. Cestári nemajú pre motoristov dobrú správu. Napriek bezpečnostnému podopretiu mosta, čo vlani umožnilo obnoviť železničnú dopravu, autá sa na most nevrátia ani dočasne do začatia prác.
„Posúdenie statiky ukázalo, že súčasný stav mosta by umožnil prejazd jediného vozidla do 3,5 tony pri maximálnej rýchlosti 10 kilometrov za hodinu. K tomu by bolo treba zabezpečiť dodržiavanie tohto pravidla nepretržitou kontrolou prejazdu,“ vysvetlil Lukáš Trepáč. To by však nijako nevyriešilo dopravnú situáciu v Seredi, z tohto dôvod dopravu na moste neplánujú obnoviť. Most zatiaľ môžu využívať chodci a cyklisti.

Cestári už majú stavebné povolenie
Slovenská správa ciest má pripravenú kompletnú dokumentáciu – projektovú dokumentáciu aj stavebné povolenie na výstavbu nového mosta. Príprava podkladov na verejné obstarávanie nového mosta v Seredi je vo finálnej fáze, vyhlásiť ho chce ešte v tomto roku.
„Finálna cena vzíde z verejného obstarávania, a preto by v tejto chvíli bolo predčasné o nej hovoriť. Búracie práce a následná výstavba nového mosta začnú až po ukončení verejného obstarávania,“ priblížil hovorca cestárov. Tí očakávajú, že sa proces verejného obstarávania a výber zhotoviteľa uskutoční bez problémov a zbytočných prieťahov.
Primátor nie je spokojný so situáciou
Generálny riaditeľ SSC Norbert Polievka osobne informoval primátora Serede Ondreja Kurbela o výsledkoch expertízy, ktorá mala zhodnotiť reálnosť spustenia dopravy v obmedzenom režime na podopretom moste ponad železnicu.
Hoci sa táto dočasná alternatíva zo začiatku javila ako reálna, statické výpočty nakoniec povolili iba obmedzenú dopravu, ktorá by bola absolútne neefektívna. Most tak naďalej zostane uzatvorený pre automobilovú dopravu.
Ondrej Kurbel sa na stretnutí s generálnym riaditeľom správy ciest vyjadril, že nie je spokojný s tým, ako sa situácia vyvinula a akým tempom sa problém zatvoreného mosta v Seredi rieši.
„Primátor Serede apeloval na podpis zmluvy SSC s realizátorom prác v čo najkratšom možnom čase a na dohľad, aby už žiadne okolnosti nespôsobili odklad začiatku prác,“ dodala Zuzana Slahučková. Šéfa cestárov požiadal primátor aj o efektívny manažment počas samotnej obnovy mosta s cieľom ukončiť ju čo najskôr.

Polovica mostov je v zlom až havarijnom stave
Slovenská správa ciest má v prevádzke takmer 1 800 mostných objektov na cestách prvej triedy, a to v siedmich stupňoch stavebno-technického stavu, pričom aktuálne viaceré z nich rekonštruuje.
V najvyšších troch stupňoch, piatom až siedmom, bolo ku koncu minulého roka podľa cestárov 857 mostov, teda 48 percent zo všetkých. Z toho v zlom stave bolo 518 mostov (29 percent), vo veľmi zlom 309 (17 percent) a v havarijnom 30 (2 percentá).
V prvom až štvrtom stupni bolo 923 mostov, čiže 52 percent. Bezchybný stav platil pre 72 mostov (4 percentá), veľmi dobrý pre 141 (8 percent), dobrý pre 234 (13 percent) a uspokojivý pre 476 (27 percent).
Podľa vývoja od roku 2012 výrazne klesol počet mostov v dobrom stave, mierne sa znížil v prípade mostov vo veľmi dobrom, uspokojivom a bezchybnom stave. Za jedenásť rokov, naopak, najviac vzrástol zlý a veľmi zlý stav mostov, mierne narástol aj havarijný stav mostov.