Cestná premávka sa po skončení letných prázdnin a dovoleniek vrátila do bežných podmienok ako počas väčšiny roka. Aj s tradičnými zdržaniami v dopravných špičkách. Motoristi na slovenských diaľniciach a cestách pre rôzne práce a opravy aj naďalej zažívajú obmedzenia predlžujúce cestovanie. Na väčšie vzdialenosti sa tak popri trpezlivosti a ohľaduplnosti zíde tiež dostatočná časová rezerva.
Ako to v súčasnosti vyzerá s dopravou najmä na našej stále nedostavanej hlavnej diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1? Národná diaľničná spoločnosť (NDS) práve na týchto dvoch diaľkových ťahoch na viacerých úsekoch vykonáva najviac opráv na vozovkách a mostoch. Krátkodobých a dlhodobých, s vplyvom aj na obmedzenie rýchlosti a plynulosti premávky.
Tieto práce sú potrebné, hoci vodiči by privítali, keby trvali čo najkratšie a najmä mali čo najmenší dosah na samotnú premávku. Diaľničiari tvrdia, že sa snažia minimalizovať dopad opráv na plynulosť dopravy, robia ich aj cez víkendy a v noci, aj keď obmedzeniam sa vyhnúť úplne nedá. Denník Štandard sa pozrel, kde na D1 a R1 sú najväčšie opravy a ako vplývajú na motoristov.
Včasná oprava zabráni havarijnému stavu
Diaľničiari uplynulý víkend začali s prípravou na opravu diaľničného mosta pri Hlohovci na D1. Práce plánujú na niekoľko mesiacov a pre čo najplynulejšiu dopravu ich rozdelili na etapy. Podľa dopravných informácií NDS na jej portáli, obmedzenia majú trvať do 17. novembra, s obmedzenou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu.
V prvej etape budú práce prebiehať v pravom a odstavnom jazdnom pruhu pravého jazdného pásu diaľnice, v druhej etape v ľavom pruhu pravého pásu. Investícia za 1,1 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) podľa diaľničiarov zlepší jeho stav a podmienky na dopravu, pribudne nová vozovka, zvýši sa úroveň zachytenia zvodidiel.
„Včasnými opravami mostov dokážeme predchádzať havarijným stavom a tým pádom aj ich úplnému uzatváraniu, čo by skomplikovalo dopravu v danom regióne,“ povedal prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa.

Vplyvy rozširovania D1 pri Bratislave
Na veľmi vyťaženej časti D1 na východ od hlavného mesta, kadiaľ jazdia denne desaťťisíce áut, pokračujú práce na rozšírení úseku po križovatku Triblavina (3,6 kilometra) na štyri plnohodnotné pruhy. Zahŕňajú dostavbu kľúčovej križovatky D1/D4, ktorá má výrazne odbremeniť Bratislavu od tranzitnej dopravy. Po letnej príprave na zaistenie dopravy zatiaľ v troch zúžených pruhoch prišla na rad komplexná rekonštrukcia vozovky v úseku Vajnory - Bernolákovo.
Pociťujú to aj motoristi, ktorí často kritizujú zníženie komfortu. Za používanie diaľníc platia, tak očakávajú aj primeranú kvalitu. Pre práce na diaľnici v blízkosti metropoly má byť obmedzená premávka s rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu do konca tohto roka, respektíve do 20. marca budúceho roka. Dovtedy by mali byť sprevádzkované obchádzkové trasy v oboch smeroch, ktoré sú potrebné pre rozšírenie D1 a neskôr budú slúžiť ako riadne odbočovacie vetvy križovatky D1/D4.
Odbočenie z Bernolákova na D1 v smere do Bratislavy podľa diaľničiarov zostalo uzatvorené, pričom pripájací pruh z križovatky na D1 využíva doprava ako zúžený pomalý pruh do hlavného mesta. Od začiatku augusta nie je možné využívať ani odbočenia z Bratislavy na Bernolákovo, či z Bernolákova smerom na Žilinu a Nitru. Diaľnica má byť podľa plánu rozšírená do konca budúceho roka.

Obnova diaľnice na Liptove a pod Tatrami
Vodiči sa dočkali aj veľkoplošnej opravy severnej časti D1 na Liptove a pod Tatrami, avšak zároveň musia počítať s nevyhnutnými obmedzeniami. Hoci cestári budú pracovať postupne po etapách, v niektorých prípadoch je potrebné úplne vylúčiť dopravu. „Premávka bude smerovaná do voľného jazdného pásu pri jazde v režime 1+1,“ upozornila NDS.
Výsledkom prác, ktoré trvajú od polovice augusta, bude kompletná obnova povrchu vozovky diaľnice pri Liptovskom Mikuláši, Važci, Štrbe a Mengusovciach. „Celkovo do veľkoplošnej opravy diaľnice D1 v liptovskej a podtatranskej lokalite investujeme viac ako 6,5 milióna eur,“ priblížil Rastislav Droppa.
Úseky medzi Važcom a Mengusovcami budú opravené obojsmerne. V tomto roku dostane nový kryt vozovka v pravom jazdnom páse v celej šírke vrátane krajnice medzi Važcom a Štrbou v dĺžke takmer 7,5 kilometra a medzi Štrbou a Mengusovcami v dĺžke zhruba 2,8 kilometra. V druhom prípade oprava zahŕňa aj vetvy križovatky Štrba.
V okolí Liptovského Mikuláša prejde opravou vyše štvorkilometrový ľavý pás v celej šírke a v okolí Východnej viac ako trojkilometrový pravý pás. „Práce na opravách vozoviek budú pokračovať aj v roku 2025,“ uviedli diaľničiari. Pôjde o ľavý pás úsekov diaľnice medzi Štrbou a Važcom v dĺžke 7,7 kilometra a medzi Štrbou a Mengusovcami v dĺžke 3,8 kilometra.
Na severe pokračuje aj obnova úseku D1, vrátane vozovky na moste Podbanské. Práce sú tiež rozdelené na etapy, pričom sú plánované do 24. októbra. Diaľničiari opravujú na D1 od konca augusta aj Oblúkový most pri Spišskom Podhradí. Za niekoľko týždňov tam obnovia šesť mostných záverov v pravom jazdnom páse v smere na Prešov. Práce si tiež vyžadujú dočasné, nevyhnutné obmedzenia. Počas opráv je doprava vedená v ľavom páse, v dvoch jazdných pruhoch obojsmerne v režime 1+1.

Pri Strečne po uvoľnení začínajú opäť víkendové obmedzenia
Vodiči cestujúci po D1 cez Žilinu jazdia aj po dopravne extrémne preťaženom a nebezpečnom úseku pod skalným bralom pri Strečne. Ak si pre stratu času v kolóne radšej nezvolia inú trasu. Slovenská správa ciest (SSC) pre Štandard potvrdila, že cesta je aktuálne prejazdná obojsmerne bez obmedzení ešte do 6. septembra. Dôvodom uvoľnenia premávky po obmedzeniach bol koniec letných prázdnin, začiatok školského roka aj nedávne oslavy 80. výročia SNP.
„V čase obmedzenej dopravy a víkendových uzáver vodiči môžu využívať obchádzkové trasy. Obchádzka pre osobnú dopravu je vedená po ceste II. triedy 583 cez Terchovú,“ uviedla hovorkyňa SSC Jana Lukáčová. Obchádzka pre nákladnú dopravu medzi Žilinou a Martinom vedie cez Rajeckú dolinu po ceste I/64 na horský priechod Fačkov a horský priechod Vyšehradné. „Pre nákladnú tranzitnú dopravu v smere západ - východ bude odklon na diaľničnej križovatke Trnava a ďalej po R1 na Zvolen,“ dodala.
Sanačné práce na strečnianskom svahu pokračujú s čiastočným obmedzením dopravy do jedného pruhu. Podľa ich harmonogramu by mali obmedzenia či uzávierky skončiť koncom septembra. „Zatiaľ sa pri prácach nevyskytli závažnejšie neočakávané problémy, dúfame, že takto budú prebiehať aj naďalej,“ podotkla pre Štandard Jana Lukáčová.
Strategický most pri Trnave
NDS pokračuje aj v opravách významných mostov na R1, s ktorými sú takisto spojené dopravné obmedzenia. Jedným z nich je most v križovatke s D1 pri Trnave. Po oprave ľavej polovice mostu v smere z Nitry do Trnavy, ktorá trvala od apríla štyri mesiace, sa pracovníci s mechanizmami presunuli na opačnú, pravú polovicu mosta v smere z Trnavy na Nitru.
„Práce sú opäť rozvrhnuté tak, aby nevyhnutné obmedzenia mali čo najmenší možný dopad na dopravu,“ ubezpečili diaľničiari s tým, že pokračujú rovnako ako na ľavej strane mosta. Aj táto časť opravy je rozdelená do dvoch fáz, aby bola čo najviac zachovaná plynulosť dopravy.
Napriek tomu bolo na najbližšie mesiace nevyhnutné uzavrieť pripojenie z D1 na R1 v smere Žilina - Nitra. Motoristi touto trasou môžu podľa NDS využiť obchádzku cez križovatku Modranka. Z D1 sú autá odvedené na R1 smerom do Trnavy, v uvedenej križovatke sa otočia a vrátia na most v smere na Nitru.
„Strategický most na R1 má za sebou viac ako štyri dekády fungovania a jeho komplexná oprava je absolútne nevyhnutná. Len vďaka nej bude slúžiť motoristom ďalšie dekády,“ poznamenal Rastislav Droppa. Oprava tohto mosta pri Trnave vyjde na viac ako tri milióny eur.

Ďalšie modernizované mosty
Oprava mosta Pustý hrad na R1 pri Zvolene je už tiež v druhej polovici. Motoristi po takmer troch mesiacoch prác využívajú od augusta jeho obnovenú časť s novou vozovkou v smere zo Zvolena. Dôvodom prvej zásadnej opravy mosta od jeho vzniku je jeho nevyhovujúci technický stav. Práce sú podľa diaľničiarov, ktorí do nich investujú skoro 3,8 milióna eur, nastavené pre zachovanie maximálne možnej premávky.
Veľká rekonštrukcia mosta Váhovce nad Váhom a Vodným dielom Kráľová pri Seredi bude stáť viac ako šesť miliónov eur. NDS s ňou začala uprostred leta na pravej strane v smere zo Serede do Nitry a práce plánuje na niekoľko mesiacov. Tie trvajú bez kompletného odstavenia mostu aj cez víkendy a v noci, čo má minimalizovať vplyv na dopravu.
Most Váhovce je v prevádzke skoro štyri desaťročia. Podľa Rastislava Droppu má významnú úlohu v doprave na juhozápade Slovenska a jeho rekonštrukcia je absolútne nevyhnutná. „V opačnom prípade by sa jeho technický stav mohol zhoršovať až do miery, kedy by sa nákladná a napokon aj osobná doprava musela dlhodobo vylúčiť,“ podotkol prevádzkový riaditeľ NDS. Už v súčasnosti je pre stav mosta odkláňaná nadmerná doprava a musí využívať obchádzky, čo sťažuje podmienky dopravcom, ako aj miestnym na obchádzkových trasách.
Počas rekonštrukcie vedie doprava po moste v opačnom smere, pre jej maximálne možnú plynulosť sú podľa diaľničiarov vytvorené tri jazdné pruhy - dva smerom do Trnavy a jeden do Nitry. Maximálna rýchlosť je zároveň znížená na 80 kilometrov za hodinu.

Nočná údržba tunelov minimalizuje obmedzenia
NDS zároveň uskutoční pravidelnú jesennú údržbu a servis dvanástich diaľničných tunelov. Počas prác v septembri a októbri budú postupne úplne uzavreté, doprava bude presmerovaná na súbežné cesty.
„Prevažná časť uzávery tunelov bude realizovaná v nočných hodinách, vďaka čomu budú obmedzenia pre motoristov v čo najmenšej miere. Tuneloví experti každoročne vyhodnocujú reálne trvanie naplánovaných uzáver tunelov a tým sa snažia optimalizovať čas ich trvania,“ uviedli diaľničiari.
Tunel Sitina na D2 bude v prvej časti údržby uzavretý zo 6. na 7. septembra, zo 7. na 8., z 13. na 14., zo 14. na 15. septembra od 22.00 h do 9.00 h. Tunel Považský Chlmec na D3 bude neprejazdný od 13. septembra od 8.00 h do 15. septembra do 17.00 h.
Na rad príde tunel Bôrik na D1 s uzáverou zo 17. na 18., z 18. na 19. a z 19. na 20. septembra v čase od 20.00 h do 6.00 h. Práce budú pokračovať v tuneloch Žilina a Ovčiarsko na D1, a to od 20. septembra od 6.00 h do 30. septembra do 18.00 h.

Cez tunel Horelica na D3 motoristi neprejdú v termínoch 16. septembra od 9.00 h až 20. septembra do 20.00 h v smere Žilina - Čadca a od 20. septembra od 20.00 h do 22. septembra do 20.00 h. Uzávera v tuneloch Svrčinovec a Poľana na D3 bude od 27. septembra od 20.00 h do 29. septembra do 20.00 h.
Tunel Šibenik na D1 bude uzavretý v ľavej rúre v smere na Žilinu 27. septembra od 22.00 h až 29. septembra do 8.00 h, v pravej rúre v smere na Prešov 27. septembra od 23.00 h až 29. septembra do 9.00 h.
Nasledovať bude údržba v tuneli Bikoš na R4 z 3. októbra od 20.00 h do 4. októbra do 6.00 h a od 4. októbra od 22.00 h do 6. októbra do 16.00 h. Tunel Sitina na D2 bude opäť uzavretý zo 4. na 5., z 5. na 6. a z 11. na 12. októbra od 22.00 h do 10.00 h.
V tuneli Prešov na D1 je uzávera plánovaná z 9. na 10. októbra od 20.00 h do 6.00 h, ako aj 11. októbra od 22.00 h až 13. októbra do 16.00 h. Údržbu uzavrie tunel Branisko na D1 od 19. októbra od polnoci do 23. októbra do 18.00 h.