Dvadsať rokov s jednou rúrou v tuneli Branisko. Druhá pribudne, no nie tak skoro

Minuloročné nadšenie z informácie, že tunel Branisko bude mať druhú rúru, ochladlo. Motoristi sa jej dočkajú, no skôr ako v roku 2030 to nebude.

Tunel Branisko. Foto: redakcia

Tunel Branisko. Foto: redakcia

Administratívne procesy na výstavbu druhej rúry najdlhšieho tunela na Slovensku začali v septembri minulého roka. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu na vypracovanie štúdie realizovateľnosti D1 Beharovce – Branisko, druhý profil.   

Odborný posudok pripravili a momentálne je v procese preberania zo strany NDS. Ako však Štandard informoval jej hovorca Tomáš Ferenčák, na začiatok výstavby si počkáme ešte niekoľko rokov.

„Štúdia má poskytnúť variantné riešenia trasovania druhej rúry s porovnaním technickej náročnosti, nákladov a ďalšie aspekty. Jej súčasťou má byť aj zhodnotenie rekonštrukcie existujúcej tunelovej rúry,“ objasnil.

Po jej prevzatí ju posúdi aj Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR. Nasledovať bude proces EIA (proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, pozn. red.), územné rozhodnutie, stavebné povolenie a súťaž na zhotoviteľa stavby.

Kým pred rokom kompetentní odhadovali čas začatia výstavby na rok 2025, podľa hovorcu sa táto doba výrazne predĺži. „Je to naplánované po roku 2030,“ uviedol. V minulosti Národná diaľničná spoločnosť vyčíslila hodnotu nákladov na 400 miliónov eur. Súčasný odhad investície hovorca nešpecifikoval.

Premávka je hustá, nehodovosť stúpajúca

Nevyhnutnosť vybudovania druhej rúry je opodstatnená. Tunelom denne prejde v priemere 18-tisíc vozidiel, pričom z toho 3 600 je nákladných. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti predstavuje maximálna denná intenzita aj 25-tisíc vozidiel za 24 hodín.

Tunel prechádza pohorím Branisko. Foto: redakcia

Vodiči prechádzajúci týmto tunelom sa neraz stretávajú so zdržaním pre dopravné nehody. Ako informuje hovorca Krajského riaditeľstva policajného zboru v Prešove Štefan Pecuch, za posledných päť rokov došlo pod povrchom Braniska celkovo ku 44 nehodám. V siedmich prípadoch išlo o ťažké zranenia.

Ako najčastejšie príčiny havárií uvádza nevenovanie sa plne vedeniu vozidla, jazdu v protismere, ale napríklad aj neodstránenie kusov ľadu z vozidla. Nehodovosť má podľa policajných štatistík stúpajúcu tendenciu. Kým v roku 2020 boli evidované tri nehody, v roku 2021 to bolo dvanásť a o rok neskôr až štrnásť dopravných kolízií.

Dopravný analytik: Rozšírenie je problematické

Tunel Branisko je prvým diaľničným tunelom na Slovensku s obojsmernou prevádzkou v jednej rúre. Je súčasťou úseku D1 Beharovce – Branisko nachádzajúceho sa na severovýchode Slovenska, medzi okresmi Levoča a Prešov. Má dĺžku takmer päť kilometrov a v prevádzke je od roku 2003.

Vyše dvadsať rokov funguje v nezmenenom jednorúrovom režime. Jeho rozšírenie je podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského veľmi problematické z dôvodu bezpečnosti počas výstavby.

„Terajší tunel Branisko má dve rúry. Jednu, v ktorej je obojsmerná premávka a druhú záchrannú a technologickú o výrazne menšom priemere,“ objasňuje analytik. Existujú však tri možnosti dostavby.

„Prvá, ideálna alternatíva je razenie dvoch nových rúr a vtedy môže v doterajšej plus záchrannej fungovať plná prevádzka. Druhá možnosť je úplne uzatvorenie tunela počas výstavby, čo má za následok veľmi negatívny vplyv na cestnú premávku. Tretia, kompromisná eventualita, je kopanie ďalšej rúry zo strany tej záchrannej a využívanie záchrannej rúry aj pre výstavbu, aj pre cestnú premávku. To umožní za určitých okolností to, že v terajšej rúre môže pokračovať cestná premávka,“ vysvetľuje.

Práve dokončená štúdia realizovateľnosti by mala objasniť nasledujúce postupy prác.

Kým postavia druhú, prvú budú musieť zrekonštruovať

Odborný posudok má navrhnúť aj možnosti rekonštrukcie už existujúcej rúry. Po dvadsiatich rokoch je síce v prevádzkyschopnom stave, no vyžaduje si komplexnú modernizáciu. Tunel Branisko NDS uzatvára dvakrát ročne pre údržbu, a to spravidla na jar a na jeseň. V tomto roku ho teda čaká ešte jesenná odstávka, ktorú naplánovali na 19. - 23. októbra 2024

Foto: Astronomická snímka dňa NASA zachytáva Spišský hrad

Mohlo by Vás zaujímať Foto: Astronomická snímka dňa NASA zachytáva Spišský hrad

„Pri uzávere napríklad vykonávame čistenie ostenia, chodníkov, vozovky či kanalizácie. Uskutočňujeme servisné činnosti a opravy na technologickom vybavení – napríklad vetranie, kamerový dohľad, meranie fyzikálnych veličín, osvetlenie, rozhlas,“ priblížil hovorca NDS Tomáš Ferenčák.

Rozsiahle rekonštrukcie, ktoré by si vyžadovali dlhšie uzavretie mimo plánovaných odstávok, momentálne neplánujú.

Výstavba tunelov na Slovensku je podľa Ministerstva dopravy SR intenzívna. Za posledných päť rokov bol postavený tunel Bikoš pri Prešove, ktorý je už v prevádzke, a minulú zimu začal zhotoviteľ II. etapy severného obchvatu Prešova raziť Okruhliak.

„Nedávno bolo vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa druhej rúry stavby pod povrchom zeme Horelica na D3 a vyhlásili sme tiež verejné obstarávanie na úsek Turany – Hubová, kde budú dva tunely, Korbeľka a Havran,“ dodala hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.