Výstavba rýchlostnej cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou patrí k tým najnáročnejším úsekom. Jej súčasťou bude totiž aj najdlhšia estakáda na Slovensku. Stavbu skomplikovala skládka komunálneho odpadu pri obci Kriváň v okrese Detva, ktorej skutočný objem odhalili až prípravné práce na novom úseku R2, pretože terén už roky pokrývala vegetácia.
Kto nesie zodpovednosť?
O tom, že skládka pri cintoríne v Kriváni spôsobí nečakaný problém, začali kompetentní hovoriť už pred viac ako rokom. Zistili totiž, že jej skutočný objem desaťnásobne prevyšuje ten "na papieri".
„Tak, ako sa nám to stáva všade, aj tu sa objavil nečakaný problém. Podľa pôvodných papierov mala mať tritisíc kubíkov, ale nakoniec je to 30-tisíc kubíkov. To je dosť veľký rozdiel,“ uviedol vlani priamo na stavenisku vtedajší minister dopravy Pavol Lančarič.
Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Stanislav Beňo vtedy povedal, že je podstatné, aby jednoznačne určili, či je za to zodpovedná NDS ako objednávateľ, alebo zhotoviteľ, ktorý súťažil túto stavbu.

„Ide o skládku komunálneho odpadu z roku 1975, čiže takmer polstoročie starú záležitosť. Dnes ťažko hľadať vinníka. V čase prípravy tu bol les, kde sú dvadsaťcentimetrové stromy,“ skonštatoval vlani v auguste Beňo s tým, že celkové náklady diela sa v dôsledku nečakane veľkej skládky navýšia o päť až sedem miliónov eur.
Jeho slová o starej skládke potvrdil pre Štandard aj starosta Kriváňa Imrich Paľko. „My sme ich v podstate dopredu informovali, keď sa objavil tento zámer budovania diaľnice, že kupujú smetisko. Bola to normálna legálna skládka pred 50 rokmi. Taká, aké sa v minulosti bežne vytvárali pri dedinách a mestách. Keď sa naplnili, zasypali ich a prebehla rekultivácia,“ povedal Paľko.
„Majiteľom pozemkov, na ktorých sa skládka nachádzala, nebola obec a bola predmetom zmluvy uzatvorenej s majiteľom nehnuteľností počas vykupovania pozemkov," dodal starosta. Vyše roka po odhalení skutočného rozsahu problémovej skládky odpadu začali s jej odstraňovaním a likvidácia stále pokračuje. Vinníka však stále nenašli a teda odpovede na otázky, kto to celé zaplatí a koľko to presne bude stáť, nie sú zatiaľ známe.
Dodržanie termínu
Diaľničiari už nemohli dlhšie čakať a podpísali dodatok so zhotoviteľom cesty, ktorý skládku odstráni. Ak by ju neodstránili, v prácach by nemohli ďalej pokračovať. Postaviť musia totiž most pri cintoríne v Kriváni.
„V záujme čo najrýchlejšieho dokončenie úseku sa NDS so zhotoviteľom dohodla na odstránení starej skládky odpadu, s tým že o otázkach spojených s nákladmi neskôr rozhodne nezávislá inštancia,“ informovala Štandard vo svojom stanovisku NDS. Jej odstraňovanie predraží výstavbu R2 o viac ako 6,4 milióna eur.
„Práce na odstraňovaní skládky už začali, aktuálne prebiehajú a potrvajú niekoľko týždňov, pričom súbežne budú pokračovať práce aj na samotnom úseku. V súčasnosti platí, že úsek bude odovzdaný v priebehu budúceho roka,“ doplnili v stanovisku.
NDS zatiaľ nespresnila, aká inštancia bude o týchto otázkach rozhodovať a takisto ani ďalšie podrobnosti. Miestni odstránenie skládky vítajú. Neprekáža im pohyb vozidiel s ťažkým nákladom. „Prichádzajú tam nákladné autá. Stoja na telese diaľnice a keď ich bagre naložia, tak oni vlastne aj telesom diaľnice odchádzajú, takže vôbec nám do dediny nevchádzajú,“ doplnil Paľko.

Cesta odľahčí okolité obce
Celková dĺžka úseku R2 Kriváň – Mýtna má 9,2 kilometra. Dominujú na ňom estakáda a mosty, celý ťah však pozostáva aj z iných častí. Jej začiatok nadväzuje na úsek R2 Pstruša – Kriváň. Jej koniec sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý odovzdali motoristom pred dvoma rokmi.
R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria. Šoféri získajú po jej dokončení, s výnimkou obchvatu Zvolena, diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec.
Moderná štvorprúdovka odľahčí okolité obce aj cestu prvej triedy od tranzitnej dopravy. Náklady na projekt podľa zmluvy aj s dodatkami, vrátane odstránenia skládky, presahujú 270 miliónov eur bez DPH.