Výstavba dvoch kľúčových úsekov na diaľnici D1 na severe Slovenska trvá už desať rokov. Pôvodne mali byť hotové pred viacerými rokmi. So situáciou na stavbách v okolí Žiliny a Ružomberka sa oboznámil minister dopravy Jozef Ráž.
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dlhý 13,5 kilometra, vrátane 7,5-kilometrového tunela Višňové, mal byť dokončený koncom roka 2019. Po výmene zhotoviteľa na tejto stavbe pred viac ako tromi rokmi sa naposledy spomínal termín dostavby koniec roka 2025.
Motoristi ho nebudú môcť využívať ani v závere budúceho roka. Po ukončení stavebných prác totiž ešte treba v tuneli zvlášť namontovať technologické vybavenie.
Minister dopravy po kontrole stavby úseku D1 s tunelom Višňové informoval, že ho dokončia najskôr vo februári 2026, ak nevzniknú nepredvídané okolnosti. Podľa TASR potvrdil, že zvažovaný asfaltový povrch vozovky v tuneli by nebol správny, pretože by bolo potrebné zmeniť projekt. „Betónový povrch má svoje plusy, predovšetkým v bezpečnosti a trvácnosti, aj keď z 30 najväčších tunelov v Európe sú len tri betónové a ostatné sú asfaltové,“ povedal Jozef Ráž.
Na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa podľa ministerstva dopravy zvýšila frekvencia kontrolných dní a zefektívnilo sa nastavenie všetkých procesov. Za posledný rok boli dosiahnuté viaceré míľniky. „Spustenie betonáže vozovky považujem za symbolický moment vo výstavbe tunela,“ dodal minister dopravy.
V tuneli Višňové montujú aj technológiu. Prednedávnom odovzdali diaľničiari ďalšiu časť križovatky Lietavská Lúčka a trvajú preberacie konania na dokončených objektoch na trase aj v tuneli.
Zhotoviteľom dostavby tohto úseku je od roku 2021 Združenie Skanska – Višňové na čele so spoločnosťou Skanska SK. Zmluvná cena vzrástla z vysúťaženej ceny takmer 255 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) po množstve zmien zatiaľ na viac ako 320 miliónov eur bez dane. Skanska opravovala chyby aj po predošlom zhotoviteľovi, taliansko-slovenskom združení firiem Salini Impregilo a Dúha.
Práce pokračujú aj na liptovskom, takmer 15-kilometrovom úseku Hubová – Ivachnová s trojkilometrovým tunelom Čebrať. Ten mal byť hotový ešte v roku 2017, no práce sa predĺžili pre zosuv a následnú zmenu trasy tohto obchvatu Ružomberka. Ako posledný termín dokončenia tohto úseku je budúci rok.
„V tuneli Čebrať je už v južnej, respektíve pravej rúre hotová cementobetónová vozovka. Okrem betonáže v druhej, ľavej rúre sa v celom tuneli pracuje aj na technológii – inštaluje sa kabeláž, boli osadené ventilátory, osádzajú sa rozvádzače, montuje sa osvetlenie,“ informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček. Kabeláž informačného systému diaľnice inštalujú v rámci celého úseku D1.
Medzi najvýraznejšie míľniky na trase D1 Hubová – Ivachnová patrí napríklad dokončenie prác na stabilitných opatreniach na estakáde. Stavbári dokončili väčšinu násypových telies po úroveň konštrukčnej pláne, obe portálové budovy sú už takmer hotové a položené sú základy mnohých protihlukových stien.
Na väčšine mostov podľa diaľničiarov už stačí zrealizovať len obrusnú vrstvu vozovky. Dokončená bola galéria na konci úseku v rámci stabilitných opatrení. Začali sa aj úpravy cesty I/18 pri obci Hubová, v mieste budúceho napojenia trasy D1.
Úsek D1 Hubová – Ivachnová stavia Združenie Čebrať, v ktorom sú česká spoločnosť OHLA ŽS a slovenský Váhostav – SK. V tomto prípade pôvodná zmluvná cena vyše 227 miliónov eur bez DPH po početných dodatkoch a zmenách narástla na viac ako tristo miliónov eur bez dane.
Oba uvedené úseky D1 spolu s plánovaným úsekom Turany – Hubová, ktorého výstavba je aktuálne v procese verejného obstarávania, po dokončení súvisle prepoja po diaľnici Bratislavu a Košice. Závisí to od dokončenia úseku Turany – Hubová s tunelmi Korbeľka a Havran, ten by po výbere zhotoviteľa mali stavať predbežne sedem rokov.