Na pravidelnom zasadnutí Komisie dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) v pondelok 25. novembra prišlo na pretras aj využitie techniky, ktorú si prenajala Správa ciest (SC) KSK.
„Platíme aj za stroje, ktoré stoja na dvore, pritom za ne uhrádzame nájom. Napríklad dva podvalníky. Ak ich nevieme použiť, tak ich vráťme," poznamenal na margo využitia techniky člen komisie a krajský poslanec Miloš Ihnát.
Rozhorčil ho aj prípad ďalšieho prenajatého stroja - kráčajúceho bagra Kaiser. „Ten stál pre zmenu bez pohnutia takmer päť mesiacov na dvore bývalého družstva v obci Hýľov," doplnil krajský poslanec. Na prípad pred zhruba mesiacom poukázal Štandard.
Bohužiaľ, vedenie SC KSK na zasadnutie neprišlo. Pol hodinu pred začiatkom rokovania komisie doručilo mailom ospravedlnenie. „Rád by som sa na niektoré veci opýtal, ale nemám koho. Je to vrchol arogancie a drzosti," rozhorčil sa Ihnát s tým, že mohli poslať aspoň zodpovedného zamestnanca, ktorý by vedel odpovedať na otázky.
Chceli sa pýtať, nebolo koho
Neprítomnosť vedenia SC KSK nezaskočila iba Ihnáta. Viacerí členovia komisie sa chceli opýtať nielen na využitie techniky, ale aj na rekonštrukcie ciest či mostov. Zhodli sa, že budú trvať na tom, aby na každé zasadnutie prišiel buď generálny riaditeľ alebo niekto z vedenia SC KSK.
Krajský poslanec sa pristavil aj pri číslach využitia prenajatej techniky, ktoré dopravnej komisii poskytlo vedenie SC KSK.
„Už spomínaný kráčajúci bager bol v tomto roku zatiaľ využitý na 23,53 percenta. Ako som spomínal, štyri mesiace stál bez využitia. Mesačne zaň platíme nájom 8 151,95 eura," poukázal Ihnát na problém s tým, že kráčajúci bager nepracoval ani v januári tohto roka. Za päť mesiacov, ktoré stroj iba stál, tak SC KSK zaplatila takmer 40 800 eur.
[link url =https://standard.sk/802255/prehovoril-o-skandale-na-kosickej-sprave-ciest-jej-sefa-chce-kritizovat-z-oci-do-oci]Pritom ako už bolo uvedené, za rok 2024 bol stroj využitý len na necelých 24 percent. Za jeho prenájom platí SC KSK ročne 97 823,40 eura. Osem rokov nájmu kráčajúceho bagra vyjde správu ciest na 782 587,20 eura.
Ešte horšie je to v prípade dvoch podvalníkov, ktoré slúžia na prepravu rôznych ťažkých stavebných mechanizmov. Podľa údajov poskytnutých SC KSK bol v roku 2023 jeden využitý na 7,95, druhý na 2,05 percenta. Pritom ročný nájom za oba predstavuje sumu vyše 17-tisíc eur. Pri nájme na osem rokov zaplatí SC KSK za podvalníky takmer 140-tisíc eur.
Obchodné oddelenie má na seba zarobiť
Ďalší člen komisie Vladimír Baloga sa zaujímal o činnosť nového obchodného oddelenia SC KSK a novoprijatých pracovníkov.
„Akú majú presne náplň práce? Aká je ich mzda, ak je možné ju zverejniť? Aký počet zákaziek sa im podarilo získať a aké boli na ne náklady?" pýtal sa Baloga. Doplnil, že podľa jeho informácií pracuje na obchodnom oddelení šesť zamestnancov. Pritom na jednotlivých oddeleniach SC KSK pracujú väčšinou dvaja až traja pracovníci.
[link url =https://standard.sk/736862/personalne-rosady-v-krajskej-sprave-ciest-byvaleho-riaditela-trisca-vraj-hodili-cez-palubu]Baloga poukázal aj na to, že kráčajúci bager patrí medzi najlepšie využiteľné stroje, no v SC KSK je to naopak. „Máme stovky mostov, ten stroj by mohol čistiť priestor pod nimi. To je práca na roky. No pri takom využití ako teraz by bolo dobré v prípade potreby uvažovať o objednaní mechanizmu aj so strojníkom od nejakej firmy," načrtol Baloga riešenie, pričom rovnako by postupoval aj v prípade podvalníkov.
Riaditeľ Úradu KSK Boris Bilčak na zasadnutí komisie na margo pripomienok uviedol, že treba rokovať vecne. „Obchodné oddelenie SC KSK nebude ďalej fungovať, ak si na seba nezarobí. Keď sa niektoré stroje ukážu ako problematické, tak sa s nimi vysporiadame," odpovedal na pripomienky členov komisie.
Ako už bolo uvedené, vedenie SC KSK neprišlo. Začiatkom februára budúceho roka, keď má byť ďalšie zasadnutie dopravnej komisie, sa ukáže, či išlo o ojedinelú udalosť alebo ignoráciu.