Ako ďalej s dôchodkovým systémom
V predošlých článkoch som upozornil na potrebu zmeniť vzorec na výpočet výšky starobných dôchodkov a upraviť odvody do druhého a tretieho dôchodkového piliera. Skúsim predošlé návrhy zhrnúť a popísať nový vzorec na výpočet výšky dôchodkov a bližšie vysvetliť, ako by si ľudia mali sporiť v druhom a treťom pilieri.
Súčasný vzorec
V súčasnosti platí pri výpočte výšky starobného dôchodku nasledujúci vzorec:
POMB × ODP × ADH
Jednotlivé členy sú:
• POMB = priemerný osobný mzdový bod
• ODP = súčet obdobia dôchodkového poistenia získaného ku dňu vzniku nároku na starobný dôchodok
• ADH = aktuálna dôchodková hodnota ku dňu vzniku nároku na výplatu dôchodku
V prípade vysokej inflácie sa novopriznané dôchodky zvýšia o dôchodcovskú infláciu.
Nový vzorec
Súčasný vzorec navrhujem nahradiť nasledovným vzorcom:
Min(Knar,deti × POMB × ODP × ADH + RodD, Max(PMr-2, SODr-2))
Súčin POMB × ODP × ADH (súčasný vzorec) budem nazývať odmenou za vlastnú prácu.
Priemerný osobný mzdový bod navrhujem upraviť tak, aby odmena za vlastnú prácu pre ľudí s dlhodobo vysokým príjmom vychádzala najviac vo výške priemernej mzdy v národnom hospodárstve.
Členy v novom vzorci sú:
• Knar,deti = koeficient podľa roku narodenia a počtu detí pracujúcich na Slovensku. Tento koeficient prizná vyššiu odmenu za vlastnú prácu dôchodcom s pracujúcimi deťmi ako bezdetným dôchodcom. V pomere k priemernej mzde dostanú vyššiu odmenu za vlastnú prácu ľudia, ktorí čoskoro dosiahnu dôchodkový vek ako mladí, ktorí ešte môžu mať deti a dlhodobo si sporiť na dôchodok.
• RodD = odmena za prácu detí, ktorú dnes poznáme pod pojmom rodičovský dôchodok. Navrhujem výšku 4,5 percenta vymeriavacieho základu dieťaťa, najviac vo výške 4,5 percenta 1,5-násobku priemernej mzdy.
• PMr-2 = priemerná mesačná mzda v hospodárstve Slovenskej republiky zistená štatistickým úradom za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza príslušnému kalendárnemu roku.
• SODr-2 (suma odvodov detí) = priemerná mesačná suma odvodov na starobné dôchodkové poistenie zaplatených deťmi dôchodcu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza príslušnému kalendárnemu roku.
Vysvetlím, čo znamenajú jednotlivé časti vzorca:
• Knar,deti × POMB × ODP x ADH + RodD je výška vypočítaného dôchodku ako odmena za vlastnú prácu upravená koeficientom plus odmena za prácu detí.
• Max(PMr-2, SODr-2) je horná hranica dôchodku vypočítaná podľa priemernej mzdy v národnom hospodárstve a sumy odvodov zaplatených deťmi dôchodcu. Dôchodok vyšší ako priemerná mzda podľa tohto vzorca získajú len dôchodcovia, ktorých deti mesačne zaplatia vyššie odvody, ako je priemerná mzda.
• Funkcia Min() slúži na to, aby sa dôchodcovi vyplatila výška vypočítaného dôchodku, ak je nižšia ako priemerná mzda v hospodárstve, prípadne aby sa vyplatil dôchodok vo výške zastropovanej priemernou mzdou a odvodmi detí, ak dôchodcovi vznikne nárok na vysoký dôchodok.
Aké budú dosahy nového vzorca
Nový vzorec na výpočet výšky dôchodku je najvýhodnejší pre ľudí, ktorí dlhodobo zarábajú menej ako 1,25-násobku priemernej mzdy a majú viacero detí, keďže im výrazne stúpne dôchodok vďaka odmene za prácu detí (rodičovský dôchodok).
Tento vzorec je tiež výhodný pre dôchodcov, ktorých deti majú vysoký príjem a platia vysoké odvody do Sociálnej poisťovne, keďže budú mať nárok aj na vyšší dôchodok, ako je priemerná mzda, maximálne však do výšky odvodov ich detí.
Bezdetní ľudia s nízkymi príjmami, ktorí čoskoro dosiahnu dôchodkový vek, si mierne pohoršia, pretože sa predpokladá, že pre nich bude platiť koeficient s hodnotou mierne nižšou ako 1.
Bezdetní ľudia s vysokými príjmami narazia na strop daný priemernou mzdou. Tento strop ovplyvní aj dôchodcov, ktorí mali dlhodobo vysoké príjmy a majú malý počet detí, prípadne ich deti majú nízke príjmy. Dôchodok im bude v budúcnosti rásť rýchlejšie, pokiaľ sa štátu bude dariť a priemerná mzda bude rýchlo rásť.
Mladí dinkovia (DINK– dual income, no kids; ľudia inšpirovaní sociálnymi sieťami, aké úžasné je žiť bez detí, nanajvýš majú psa) si budú musieť intenzívne sporiť na dôchodok, keďže budú mať výrazne nižší dôchodok v pomere k priemernej mzde ako súčasní dôchodcovia.
Ľudia s neskorým rokom narodenia, žiadnymi deťmi a vysokým príjmom budú mať výrazne nižšie dôchodky oproti súčasnému vzorcu, keďže súčasný vzorec práve týchto ľudí výrazne odmeňuje a nový vzorec zohľadňuje fakt, že na ich dôchodky nemá kto pracovať.
Vzhľadom na ochranu lekárskeho tajomstva nie je možné posúdiť, ktorí bezdetní dôchodcovia chceli mať deti a nemohli a ktorí dôchodcovia deti nechceli. V každom prípade bez ohľadu na príčinu bezdetnosti, títo ľudia nemuseli niesť výdavky na deti a túto úsporu by nemali míňať na krátkodobé ciele, ale mali by ju použiť na svoje dôchodky.
Odvody do druhého dôchodkového piliera
Cieľom navrhovaných zmien v dôchodkovom systéme nie je znížiť niektorým skupinám dôchodcov životnú úroveň, ale upraviť systém tak, aby niektoré dôchodky boli vyplácané z viacerých zdrojov, pričom Sociálna poisťovňa by vyplácala len časť dôchodku.
Tento cieľ mala aj reforma, ktorá zaviedla druhý dôchodkový pilier založený na sporení. Autori tejto reformy nechceli zvýšiť daňovo-odvodové zaťaženie práce a výsledkom bolo, že druhý pilier je nesprávne nastavený už od svojho začiatku.
Keď sa druhý pilier zavádzal, odporúčal sa vstup mladým ľuďom, pričom starším ľuďom sa vstup neodporúčal, nakoľko by si našetrili nízku sumu. Finančné bremeno sa hodilo na Sociálnu poisťovňu, ktorá odvádza časť poistného na starobné dôchodkové poistenie do správcovských spoločností. Všetkým pracujúcim sa pritom do druhého piliera odvádza rovnaká časť odvodov.
A práve toto nastavenie považujem za nesprávne. Sporenie malo riešiť budúci nedostatok pracujúcich, ktorí by platili dôchodky svojim rodičom v priebežnom dôchodkovom pilieri. Prečo by si teda v druhom pilieri mali sporiť aj ľudia, ktorí majú viacero detí a ktorým bude mať kto platiť v budúcnosti dôchodok?
Relevantným argumentom je neistota rodičov, či deti v dospelosti ostanú pracovať na Slovensku a tragické situácie, keď z dôvodu vážnej choroby alebo dopravnej nehody rodičia prežijú svoje deti. Vo všeobecnosti by však mal byť systém nastavený tak, aby si rodičia viacerých detí nemuseli sporiť v druhom pilieri, pretože by ich priebežný dôchodkový systém odmeňoval za pracujúce deti.
Bezdetní ľudia a ľudia s nízkym počtom detí by si mali na dôchodok intenzívne sporiť. Presné percento príjmu, ktoré by si títo pracujúci mali každý mesiac poslať do druhého piliera, musí byť výsledkom simulácií. Pre lepšiu predstavu však uvediem jeden príklad.
Predstavme si, že by si bezdetní ľudia museli sporiť v druhom pilieri 10 percent svojej hrubej mzdy. Ak by si založili rodinu a narodilo by sa im prvé dieťa, sporili by si sedem percent hrubej mzdy. Ak by sa im narodilo druhé dieťa, sporili by si štyri percentá hrubej mzdy.
Po narodení tretieho dieťaťa by mohlo byť sporenie v druhom pilieri na dobrovoľnej báze. Pritom predpokladám, že Sociálna poisťovňa by naďalej sporiteľovi posielala štyri percentá hrubej mzdy do druhého piliera. Bezdetní a rodičia jedného dieťaťa by si v druhom pilieri sporili intenzívnejšie ako kedykoľvek v minulosti.
Výsledkom simulácií môžu byť aj iné percentá zo mzdy, ktoré by si ľudia mali sporiť. Stále by však malo platiť, že človek si najviac sporí, keď je mladý, bezdetný a nemá vysoké výdavky na živobytie, pričom tieto peniaze sa mu zhodnocujú najdlhší čas.
Keď sa mu narodia deti, malo by sa mu daňovo-odvodové zaťaženie práce znižovať. Po narodení tretieho dieťaťa môže človek očakávať, že ako dôchodca bude dostávať vyššiu odmenu za prácu detí, a preto nebude závislý od sumy nasporenej v druhom pilieri.
Dôležitou otázkou je, ako takéto povinné odvody zaviesť. Jednorazové zavedenie odvodov nad dvomi percentami príjmu by mohlo znamenať neprimeraný šok pre mnohé domácnosti. Vhodnejšie by bolo cez prechodné ustanovenia tieto odvody postupne zvyšovať v priebehu troch až piatich rokov, v závislosti od toho, aké odvody by museli jednotlivé skupiny sporiteľov platiť.
Odvody do tretieho dôchodkového piliera
Ďalšou skupinou pracujúcich, ktorí by mali kvôli novému vzorcu nižšie dôchodky zo Sociálnej poisťovne, sú pracujúci s vysokými príjmami. Z týchto príjmov platia vysoké odvody a očakávajú aj vysoký dôchodok. Sociálna poisťovňa však má limitované zdroje a pokiaľ dôchodca nemá pracujúce deti platiace odvody do Sociálnej poisťovne, mala by aj výška dôchodku mať svoje limity.
Je preto vhodné, aby si ľudia s vysokými príjmami odvádzali časť svojho príjmu do tretieho dôchodkového piliera. Nadštandardne vysoké dôchodky by nemala vyplácať Sociálna poisťovňa, ale nadštandard by mal zabezpečovať tretí pilier.
Vzhľadom na navrhované úpravy vo výpočte priemerného osobného mzdového bodu a zavedenie koeficientov odporúčam povinné sporenie v treťom pilieri pre pracujúcich, ktorí zarábajú viac ako dvojnásobok priemernej mzdy.
Otázkou je, či majú všetci pracujúci s takýmito príjmami sporiť rovnaké percento svojho príjmu, napríklad päť percent svojej hrubej mzdy, alebo by percento malo byť závislé od výšky príjmu, napríklad od dvoch do piatich percent v závislosti od výšky príjmu.
Mohla by zaznieť námietka, že najlepšie zarábajúci ľudia často investujú svoje peniaze do podielových fondov, kupujú nehnuteľnosti, ktoré prenajímajú, prípadne môžu mať časť majetku investovaný vo vzácnych kovoch. Môže ísť tiež o podnikateľov, ktorí majú vysoké pasívne príjmy a nie sú závislí od samotného dôchodku.
Z týchto dôvodov by sa mohlo zdať zbytočné, aby si sporili v treťom pilieri. Žiaľ, už neraz sa stalo, že bohatí a úspešní ľudia prišli o svoj majetok a celoživotné úspory kvôli riskantnej investícii či závislosti od hazardných hier. Je vhodné, aby časť ich úspor bola určená na zabezpečenie v starobe a aby ju pred dosiahnutím dôchodkového veku nemohli použiť na nič iné.
Ak chceme stabilizovať Sociálnu poisťovňu a celý dôchodkový systém, potrebujeme znížiť výdavky Sociálnej poisťovne a súčasne priniesť nové zdroje do systému. Navrhujú sa úpravy, ktoré v budúcnosti znížia najvyššie dôchodky v systéme tým dôchodcom, ktorí nemajú deti, ktoré by ich dôchodky zvládli zaplatiť.
Súčasne sa navrhujú povinné odvody do druhého a tretieho piliera pre tých pracujúcich, ktorí budú najviac dotknutí navrhovanými zmenami v systéme. Pôjde o nepopulárne opatrenia, ktoré však dokážu systém stabilizovať a spraviť ho spravodlivým a udržateľným.
Hydepark je otvorený priestor na diskusiu určený pre predstaviteľov verejného, politického či náboženského života. Publikované názory nemusia zodpovedať redakčnej línii Štandardu.