Školy posilňujú svoju bezpečnosť. Deti chráni polícia, riaditelia zvažujú kurzy sebaobrany
Nevenujú sa však len technickým a režimovým zlepšeniam. V reakcii na situáciu začali realizovať aj preventívne aktivity v spolupráci s políciou, psychológmi a organizáciami zaoberajúcimi sa duševným zdravím.
V rámci projektu Duševné zdravie a prevencia bolo od januára 2024 vyškolených viac ako 1 100 odborníkov v oblasti prevencie, tvorby bezpečného prostredia a zvládania kríz. Tento proces vzdelávania pokračuje intenzívne aj tento rok.
V najbližších mesiacoch ministerstvo školstva spustí databázu preventívnych programov, ktorá školám uľahčí prístup k osvedčeným stratégiám na prevenciu násilia a podporu duševného zdravia, od februára 2025 začala platiť aj nová smernica proti šikanovaniu, ktorá jasnejšie definuje jeho formy a zavádza intervencie aj pre agresorov.
„Našou úlohou je zabezpečiť, aby sa každé dieťa a každý učiteľ cítili podporovaní, rešpektovaní a v bezpečí,“ zdôraznil šéf rezortu školstva Tomáš Drucker.
Zavádzajú prísnejšie kontroly
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) už v minulosti prijal opatrenia na zvýšenie bezpečnosti vo svojich školách. Zameriavajú sa najmä na režimové a technické opatrenia pri vstupe do školských areálov, no realizujú aj preventívno-vzdelávacie aktivity v spolupráci s Centrami poradenstva a prevencie, Políciou SR a občianskymi združeniami.
„Pre zamestnancov škôl a školských zariadení boli pripravené vzdelávacie aktivity zamerané na identifikáciu rizikového správania žiakov a na efektívne zvládanie rizikových situácií. Zamestnanci majú možnosť zúčastniť sa akreditovaných vzdelávacích aktivít, aktivít zameraných na zlepšenie odborných kompetencií, zdieľanie skúseností a hľadanie riešení v krízových situáciách,” povedala pre Štandard hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Na Strednej odbornej škole obchodu a služieb v Trnave žiaci vstupujú do budovy výhradne s preukazom študenta (karta ISIC). Hlavný vchod stráži vrátnik, v školskom vchode kontroluje prichádzajúcich recepčná. Každá návšteva sa musí nahlásiť na vrátnici.
„Na škole máme bezpečnostné kamery, takisto aj v areáli. Zamestnanci sú pravidelne školení z BOZP a bezpečnostných pravidiel. Pedagogickí zamestnanci sú navyše metodicky edukovaní ohľadom krízových situácií, škola má vypracovaný aj krízový intervenčný plán,” uviedla riaditeľka vzdelávacej inštitúcie Darina Šulková.
Kurzy sebaobrany
Školy v Trenčianskom samosprávnom kraji posilnili spoluprácu s políciou, zvýšil sa počet hliadok v okolí školských budov, prebiehajú aj preventívne prednášky.
„V Handlovej vedenie SOŠ Handlová s hliadkou Obvodného oddelenia policajného zboru spoločne vypracovali a zaviedli krízové pravidlá spolupráce, čiže presné postupy, ako v prípade rôznorodých situácií postupovať; na SOŠ J. A. Baťu v Partizánskom dokonca uvažujú o kúpe malého ručného detektoru kovov,“ ozrejmila pre redakciu Lenka Kukučková, hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Zvýšenú pozornosť venujú aj priestorom a obyvateľom školských internátov. Na Strednej športovej škole v Trenčíne zaviedli dôslednejšie kontroly osobného priestoru žiakov či monitoring ich voľnočasových aktivít a zákaz ostrých predmetov v priestoroch internátu.
V pohotovosti vo vzdelávacích inštitúciách sú školskí psychológovia, podporné tímy či tímy školských parlamentov. Monitorujú správanie žiakov a všetky podozrivé kroky či podnety hlásia príslušným policajným zborom.
„Na Gymnáziu v Púchove, SOŠ J. A. Baťu v Partizánskom či Strednej zdravotníckej škole v Trenčíne vedenie školy uvažuje o kurze sebaobrany pre zamestnancov,” doplnila Kukučková.
Školy na východe majú prideleného policajta
Školy v zriaďovateľskej pôsobnosti miest Košice a Prešov zvýšili opatrenia najmä na včasné zachytenie patologického správania. Vravia, že technologicky sú vzdelávacie inštitúcie zabezpečené, každá z nich disponuje kamerovými systémami, videovrátnikmi či recepciou.
Mesto Prešov zriaďuje celkovo dvanásť základných škôl. Ako vysvetlil jeho hovorca Michal Hudák, každá z nich okrem klasických bezpečnostných prvkov využíva aj kontrolu vstupov do budov s overením totožnosti, posilnený je aj pedagogický dozor. Ďalšie kamerové systémy by podľa jeho slov mali pribúdať v rámci projektu Ministerstva vnútra SR.
„Myslíme si však, že v prípade tragického útoku v Spišskej Starej Vsi nezlyhala technika. Kamerové systémy nevidia do duší detí a nedokážu fungovať ako plnohodnotný preventívny prostriedok. Aj preto náš školský úrad oslovil školy s apelom na zvýšenú citlivosť pri monitorovaní prejavov akéhokoľvek násilia, agresivity či zmien v správaní, ktoré by mohli naznačovať ohrozenie duševného zdravia žiakov, prípadne aj ich zákonných zástupcov,“ dodal Hudák.
[link url =https://standard.sk/867535/psycholog-krizo-bije-na-poplach-dalsich-iks-deti-caka-doma-a-moze-urobit-nieco-podobne]Pedagógov v tejto súvislosti požiadali o opätovné vyhodnotenie sociálno-patologických javov a rizikového správania v školách.
„V spolupráci so žiakmi, rodičmi, odbornými zamestnancami a podpornými tímami dokážeme identifikovať aktuálne problémy a zaznamenávať ich, aby bolo možné čo najefektívnejšie reagovať. Nielen intervenciou, ale aj preventívnymi opatreniami. V našom apeli sme zároveň zdôraznili, že ak je to potrebné, majú naše školy do procesu zapojiť aj externých odborníkov a organizácie zamerané na prevenciu a poradenstvo a kontaktovať Školský úrad mesta Prešov pri akýchkoľvek potrebách,“ doplnil hovorca.
Samospráva zároveň pripravuje odborné podujatie pre podporné tímy, odborných zamestnancov a výchovných poradcov. Jeho cieľom je prispieť k zlepšovaniu systému spolupráce týchto špecialistov v školách.
V Košiciach plánujú prieskum duševného zdravia
Mesto Košice rieši bezpečnosť vo vzdelávacích inštitúciách priebežne na poradách s riaditeľmi škôl. „V spolupráci s naším Psychosociálnym centrom pripravujeme seminár o riešení konfliktných situácií na školách, ako aj tréning pripravenosti učiteľov a žiakov,“ uviedla pre Štandard vedúca Odboru školstva mesta Košice Beáta Lopušniaková.
Ako ďalej doplnila, školy majú po minuloročných oznámeniach bombových útokov prideleného policajta, s ktorým môžu prípadné problémy operatívne riešiť.
V súvislosti s duševným zdravím detí a žiakov pripravuje mesto Košice prieskum duševného zdravia detí na základných školách, a to v spolupráci s Filozofickou fakultou UPJŠ a Úradom komisára pre deti.
„Veríme, že aj týmto projektom prispejeme k odhaleniu možných problémov a k prevencii dôsledkov neriešených problémov detí na našich školách. Zodpovedným orgánom však aj naďalej zostáva ministerstvo školstva a ministerstvo vnútra. Očakávame, že prídu s návrhom na zlepšenie zabezpečenia škôl a nájdu na to aj potrebné finančné zdroje,“ dodala Lopušniaková.